اولین عکس ها از جغد بزرگ دنیا در ایران / تولد 4 جوجه شاه بوف در تهران

جغد پرنده‌ای باشکوه با چشمانی درشت نارنجی و پرهای مخملی که با همه زیبایی و غرور، اخلاق خاصی دارد و به هیچ وجه حاضر نیست در اسارت تخم‌گذاری کند. از این رو جوجه‌دار شدن شاه بوف باغ پرندگان اتفاق کمیاب و فرخنده‌ای است و کارکنان باغ پرندگان هر ماه به این مناسبت برای جوجه‌ها جشن تولد نمادین برگزار می‌کنند. هفته پیش به مناسبت ۴ ماهگی جوجه‌های شاه بوف به باغ پرندگان رفتیم.

تولد 4 جوجه شاه بوف

محوطه جشن تولد جوجه‌های شاه بوف، فضایی چمن کاری شده و سرسبز است که با حصارهایی آهنی از درختان پهن برگ و سوزنی جدا شده است. روی حصارها، عکس‌های تولد یک ماهگی جوجه‌ها آویزان است و کنار قفسی که جوجه‌های‌ شاه بوف در آن نگهداری می‌شوند با بادکنک‌های رنگی و آویزهای طلایی تزئین شده است.

کیک تولد بزرگی که عکس ۴ جوجه شاه بوف روی آن نقش بسته روی میز است و کارکنان باغ که تنها میهمانان جشن هستند، در فاصله دورتر از قفس نشسته‌اند. جوجه‌ها در ۴ ماهگی شباهت بسیاری به پرنده بالغ دارند اما از نظر وزن و قد بسیار کوچکتر از مادرشان هستند. نام جوجه‌ها را در بدو تولد شنگول و منگول و حبه انگور و نهان گذاشته‌اند.

1جغد

«سام عسگری» جوانی که تخصصش پرورش و تربیت پرندگان وحشی است، در حالیکه یکی از جوجه جغدها را که نامش «حبه انگور» و از بقیه رام‌تر است، روی دستانش نگه داشته می‌گوید:‌ «وقتی جوجه جغدها به دنیا آمدند ما فکر کردیم ۳ تا هستند و اسمشان را مثل سه گانه‌های داستان‌ کودکانه بزبزقندی، شنگول و منگول و حبه انگور گذاشتیم، اما خیلی زود متوجه چهارمین جوجه شدیم که خودش را گوشه لانه و زیر پروبال مادر پنهان کرده و از دید ما نهان بود برای همین نام او را «نهان» گذاشتیم.»

روزی ۴۰ موش و بلدرچین می‌خورند

حبه انگور در حالی که روی دست پرورش‌ دهنده‌اش جابه‌جا می‌شود، پرهای مخملی‌اش را تکان داده و با دقت به تصویر یک ماهگی خود و خواهر و برادرانش روی کیک خیره شده است. شاید هم هوس کرده نوکی به خامه‌های روی کیک بزند و طعم آن را مزه کند. عسگری که متوجه نگاه خیره جوجه جغد شده، درباره تغذیه آنها می‌گوید: «جغد از گونه گوشتخوار است و علاقه بسیاری به گوشت موش و بلدرچین دارد. خوشبختانه ما در این باغ هم غذای آنها را پرورش می‌دهیم و مشکلی از این بابت نداریم.»

جغد 2

او ادامه می‌دهد: «این جوجه‌ها از بدو تولد هر دو ساعت یک موش چاق و چله یا بلدرچین می‌خورند و حتی شب هم باید غذا بخورند، یعنی روزی ۴۰ موش و بلدرچین باید غذای یک شبانه‌روزشان آماده کنیم.»

او که تبحر خاصی در دست آموز کردن پرندگان دارد، درباره ویژگی‌های این موجود می‌افزاید: «این جوجه‌ها الان در ۴ ماهگی حدود ۲ کیلوگرم وزن دارند و هنوز جنسیتشان مشخص نیست. یک سال و نیم طول می‌کشد که یک پرنده بالغ شوند؛ در آن صورت طولشان در حالت نشسته بین ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر و در هنگام پرواز به ۲ متر می‌رسد.»

جغد 4

تلاش ۲ ساله به ثمر نشست

اما چرا تولد جوجه‌های شاه بوف در باغ پرندگان اهمیت دارد؟ مهندس «مجید قبادی» مدیرعامل شرکت توسعه آوران تجارت آروین و بهره‌بردار باغ پرندگان اینطور پاسخ می‌دهد:‌ «شاه بوف بزرگ‌ترین جغد ایران دومین جغد بزرگ دنیاست. پرنده شکاری کمیابی است که به هیچ وجه در اسارت، زندان و قفس تخمگذاری نمی‌کند اما از آنجا که تکثیر این پرنده اهمیت زیادی دارد ما از ۲ سال پیش که باغ پرندگان به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل بود، سعی کردیم شرایط را طوری فراهم کنیم که پرنده احساس اسارت نکند تا بتواند با آرامش زادآوری کند و خوشبختانه تلاش‌هایمان ثمربخش بود و چند ماه پیش هر ۲ پرنده شاه بوف ماده که در باغ پرندگان نگهداری می‌کنیم تخمگذاری کرده و ۴ جوجه به دنیا آوردند.»

جغد 3

او با بیان اینکه برای نگهداری پرندگان شکاری مثل جغد و عقاب و... شرایط محیطی و دانش و تجربه لازم است، می‌گوید: «متأسفانه برخی افراد بدون داشتن شرایط، این پرندگان را در منزل زنده‌گیری یا نگهداری غیرقانونی می‌کنند و به آنها آسیب‌های غیرقابل جبران می‌زنند که نیاز است با فرهنگسازی با این موضوعات مقابله شود.»

درباره باغ پرندگان

بزرگترین باغ پرندگان خاورمیانه به مساحت ۲۳ هکتار در شمال شرق تهران و بر فراز تپه‌های جنگلی لویزان قرار دارد. در این باغ ۷ هزار پرنده در بیش از ۲۰۰ گونه متنوع از انواع پرندگان آبزی، شکاری، گرمسیری شامل پلیکان، قو، فلامینگو، درنا، اردک، طاووس، طوطی، شترمرغ و صدها پرنده کوچک و بزرگ ... نگهداری می‌شود. در بخشی از این باغ که مخصوص پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند بزرگترین سازه توری مسقف دنیا به ارتفاع ۵۰ متر تعبیه شده و پرندگان در زیر این فنس توری آزادانه گردش می‌کنند بدون اینکه حصاری بین آنها و گردشگران باشد. باغ پرندگان تهران با ویژگی‌های منحصر به فردش، یکی از زیباترین پارک‌های موضوعی کشور و جذاب‌ترین جاذبه‌ گردشگری پایتخت است.

پریسا نوری

کدخبر: 804947 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟