عکس تتو های خاص و معنادار بازیگران زن و مرد ایرانی

به گزارش رکنا، تتو در فرهنگ ایرانی کار پسندیده ای نیست اما متاسفانه در بین بسیاری از سلبریتی ها و حتی مردم عادی شاهد تتو هستیم. از ایرانیانی که می توان گفت رکورد تتو روی بدنش را شکسته امیر تتلو است. طرح های متنوعی را روی بخش های مختلف بدن تتو می کنند. در ادامه تتو روی دست و گردن برخی از بازیگران مشهور کشورمان را خواهید دید.

ترانه علیدوستی

تتوی ترانه علیدوستی

بهاره رهنما

تتوی بهاره رهنما

الهام پاوه نژاد

تتوی الهام پاوه نژاد

سمانه پاکدل

تتو

بابک حمیدیان

تتوی بابک حمیدیان

هستی مهدوی

تتوی هستی مهدوی

آناهیتا نعمتی

تتوی آنا نعمتی

لاله اسکندری

تتوی لاله اسکندری

نوید محمدزاده

تتوی فرشته حسینی

گفتگویی درباره خالکوبی از نظر روانشناسی

نقوش درهم برهم و پیچیده ای که روی تمام سطح بازو را پوشانده، کپی برابر اصل. درست مثل همان نقش و نگاری که همین چندی پیش روی بازوی فلان فوتبالیست و هنرپیشه مشهور دیده بود و شیفته اش شده بود. خالکوبی این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است، اما روان شناسان معتقدند تمایل به خالکوبی در واقع ریشه در نوعی اختلال شخصیت دارد که از تمایل فرد به دیده شدن، مطرح شدن و مورد توجه قرار گرفتن نشات می گیرد. درباره خالکوبی از نظر روانشناسی و دلایل گرایش به خالکوبی در میان جوانان با دکتر محمد باقر صابری زفرقندی، روان شناس و عضو هیات علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان گفتگویی صورت گرفته است:

خالکوبی از نظر روانشناسی : این روزها گرایش به خالکوبی میان جوانان افزایش یافته، به نظر شما مهم ترین دلیل آن چیست؟

درباره شایع شدن یک پدیده بین قشر خاصی از جامعه بویژه جوانان عوامل متعددی نقش دارد که همانندسازی، عضو گروه های همتا یا همان پیروی از مد یکی از این عوامل محسوب می شود. از طرفی گاهی انجام کاری در میان افراد و چهره های خاصی از جامعه که در میان مردم سرشناس هستند، مانند هنرمندان، ورزشکاران و دیگر چهره های مطرح زمینه ای را فراهم می آورد تا دیگر افراد جامعه و بخصوص جوانان به نوعی از این افراد الگوبرداری کرده و از آنها تبعیت کنند.

خالکوبی از نظر  روانشناسی : آیا اختلالات روانی نیز در گرایش به این کار تاثیرگذار است؟

بله. این موضوع می تواند ریشه در برخی اختلالات روان شناختی نیز داشته باشد. افرادی که دچار اختلال شخصیت نمایشی هستند؛ یعنی بسیار علاقه مندند با کارها و رفتارهایشان در نظر دیگران جلب توجه کنند در زمره این افراد جای می گیرند که این اختلال می تواند در قالب رفتارهای مختلفی بروز پیدا کند که گرایش به انجام خالکوبی نمونه ای از این رفتارهاست.

انجام خالکوبی غالبا مربوط به دوره جوانی است، اصولا جوانانی که با بحران هویت مواجهند برای ابراز هویت و نیاز اجتماعی شدن به این پدیده روی می آورند، به طوری که وقتی فرد احساس بی هویت بودن می کند و تمایل دارد به نوعی خودی نشان بدهد تا از این طریق بسیار یا بخشی از کمبودها و نواقص شخصیتی خود را که در طول زندگی یا در دوره خاصی از زندگی با آن درگیر بوده است، جبران کند. گرایش برای انجام خالکوبی که بیشتر به صورت تصاویر شلوغ و پیچیده و گاه عجیب و غریب روی نقاط مختلف بدن نقش می بندد نمونه ای از این رفتارهاست.

خالکوبی از نظر  روانشناسی : بروز چنین رفتاری بین جوانان تا چه اندازه تحت تاثیر الگوبرداری ها انجام می شود؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردم همانندسازی که در قالب پیروی از مد و الگوبرداری بروز پیدا می کند از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه است که عمدتا جوانان بیشتر از گروه های دیگر تحت تاثیر این الگوبرداری، چه درست و چه غلط قرار می گیرند. گرایش ورزشکاران، بازیگران مشهور و چهره های سرشناس به این نوع آرایش در سال های اخیر در همه گیر شدن آن در میان مردم عادی و بویژه جوانان که بیشتر تحت تاثیر جریان الگوبرداری هستند، کاملاتاثیرگذار است.

نکته مهم این که بسیاری از خالکوبی ها تحت شرایط ویژه روحی، روانی و در موقعیت اجتماعی خاص ایجاد می شود و پس از عبور از آن موقعیت، کارکرد خود را از دست می دهد و برای فرد به ضایعه و عارضه تبدیل می شوند.

خالکوبی از نظر روانشناسی :به نظر می رسد خالکوبی در سال های اخیر میان دختران و زنان جوان نیز طرفدار زیادی پیدا کرده است؟

بله، گرچه در مجموع خالکوبی بیشتر میان پسران به چشم می خورد، اما در سال های اخیر این پدیده در بین دختران جوان نیز روند رو به رشدی داشته است، البته هرچند تصاویر تاتوی دختران کمتر حاوی پیام های خشونتی است و بیشتر جنبه زیبایی آن برایشان مدنظر است، با این حال باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که در جوامع اسلامی و سنتی مانند ایران هنوز نیز خالکوبی کردن با وجود گرایش زیادی که در سال های اخیر جوانان به این کار پیدا کرده اند، نکوهیده و ناپسند تلقی می شود بخصوص در میان زنان و دختران بنابراین وقتی خانمی به این کار اقدام می کند به دیده خاصی به او نگاه می شود.

در این شرایط قطعا باید انتظار داشت که آسیب های جسمی و روانی شدیدتری نیز آنها را تهدید کند. در واقع عمده ترین دلایل گرایش زنان به این کار بیشتر نشات گرفته از نوعی اختلالات شخصیتی بوده و از نوعی خودکامگی و تمایل به نمایش دادن و در معرض دید قرار گرفتن سرچشمه می گیرد.

در این میان توجه داشته باشید که قطعا عوارض خالکوبی (تتو) هم زنان و هم مردان را تهدید می کند بخصوص از جنبه بهداشتی انتقال انواع عفونت ها، انواع هپاتیت و ایدز و هر دو گروه زنان و مردان را در معرض خطر قرار می دهد، اما عوارض و پیامدهای جسمی و روحی آن قطعا برای زنان بیشتر خواهد بود.

خالکوبی از نظر روانشناسی :آیا گرایش به خالکوبی کردن در میان افرادی با طبقه اجتماعی یا سطح تحصیلات خاص بیشتر است؟

به نظر بنده این موضوع بیشتر از این که به طبقه اجتماعی بستگی داشته باشد یا سطح تحصیلات و سطح درآمد و… تابع شخصیت افراد است. در واقع افرادی که دچار بحران هویت فردی، خانوادگی هستند و به نوعی از اختلالات شخصیتی رنج می برند بیشتر در معرض گرایش به چنین رفتارهایی هستند.

کدخبر: 803940 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟