برخورد درست با کودکی که فیلم مستهجن دیده چگونه است؟

به گزارش رکنا، نخستین گام در برخورد با بچه‌ای که فیلم و عکس مبتذل دیده این است که خود والدین آرامششان را حفظ کنند و رفتاری توام با شتاب‌زدگی، عصبانیت،‌خشم، تهدید، تنبیه و تحقیر نشان ندهند!

خیلی از کودکان این روزها به دلیل اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت ، غیرقابل کنترل شده‌اند. بچه‌های دیگری هم هستند که به دلیل کنجکاوی به جستجو در سایت‌ها و فضاهای مختلف اینترنتی روی آورده‌اند که والدینشان را نگران می‌کنند.

والدین چه عکس‌العملی باید در برابر بچه‌ای که فیلم و عکس مستهجن دیده،‌ نشان دهند؟

مخاطبان فارس پرسشی را با این مضمون که با کودکی که فیلم و عکس مبتذل دیده، چگونه رفتار کنیم؟ در خبرگزاری فارس پرسیده‌اند. «آذر دخت داوری» ، روانشناس بالینی و پژوهشگر حوزه کودک در پاسخ به سوال مخاطبان «فارس من» درباره نوع درست عکس‌العمل والدین نسبت به بچه‌هایی که محتواهای نامناسب دیده‌اند،‌ می گوید:‌ «قدم اول این است که آرامش خود را حفظ کنیم چون بچه‌ای که برای نخستین بار یا دفعات اول چنین محتوایی را دیده ، برداشتی هم از آن ندارد. بنابراین نباید حساسیت نشان داد».

وی در ادامه می‌گوید:‌ «عکس‌العمل‌های با شتاب زدگی، عصبانیت و خشم نسبت به بچه، دعوا، درگیری، بحث ، مشاجره، تهدید یا تحقیر کردن بچه تنها باعث آسیب پذیرتر شدن او می شود. چرا که این بچه‌ها گناهی ندارند و والدین می‌بایست مراقبت بیشتری از آنها داشته باشند. در گام بعدی والدین می‌بایست در ارتباط با سوالاتی که بچه‌ها دارند و چیزهایی که دیده‌اند، توضیحاتی در حد نیاز به آنها بدهند و اگر هم بچه آسیبی در این زمینه دیده، او را نزد متخصص کودک ببرند»

داوری همچنین می گوید: «مادر و پدر اگر بتوانند ارتباط موثر و صمیمی بدون سوگیری، ارزیابی ، عصبانیت، ناراحتی و قضاوت با فرزندشان داشته باشند، بچه ها کنجکاوی‌هایشان را در سوال پرسیدن با آنها ارضا می کنند و به سراغ جستجوهای ناامن اینترنتی و کارهای پنهانی نمی‌روند.»

شما هم می‌توانید پرسش‌هایتان را در سامانه «فارس‌من» ثبت کنید تا در اولین فرصت در گفت‌وگو با کارشناس مربوطه به سوال شما پاسخ داده شود.

کدخبر: 802847 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟