گاف عجیب در جیران  / نام پسر ناصرالدین شاه از جیران دردسرساز شد + فیلم
حجم ویدیو: 213.08K | مدت زمان ویدیو: 00:00:22

سریال جیران یک مجموعه تلویزیونی ایرانی در ژانر عاشقانه تاریخی است. کارگردان سریال جیران حسن فتحی، نویسندگی این سریال به عهده احسان جوانمرد و فتحی و تهیه‌کنندگی سریال جیران با اسماعیل عفیفه است. داستان سریال جیران به وقایع بعد از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین‌شاه با جیران می‌پردازد. سکانسی عجیب از سریال جیران را ببینید.

سریال جیران  به صورت اختصاصی در فیلیمو پخش می‌شود. بهرام رادان، پری ناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی ور، ستاره پسیانی، غزل شاکری و مریلا زارعی بازیگران سریال جیران هستند. قسمت اول سریال جیران به کارگردانی حسن فتحی و‌ تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه انتهای سال 1400 منتشر شد. در بازبینی نهایی ساترا ملاحظه‌ای درخواست شد که در نسخه نهایی رفع شد.سریال جیران با تبلیغات بسیاری منتشر شد.سریال جیران عاشقانه ایی قجری است.

کنایه آهنگین سریال جیران به محمود کریمی

انتشار سکانسی از سریال «جیران» ساخته حسن فتحی، کارگردان سرشناس سینما و تلویزیون که در آن تلویحا به بخشی از روضه‌خوانی محمود کریمی، مداح معروف اشاره کرده در فضای مجازی بازتاب فراوانی داشته است.

سوتی تاریخی در سریال جیران

صحنه عاشقانه میان ناصرالدین‌شاه و جیران تجریشی که شاه از فرزند در راه سوگلی‌اش می‌گوید- بازی بهرام رادان در این سکانس بسیار خوب و دیدنی است- اما چند اشتباه تاریخی در این صحنه وجود دارد.

فرزانه ابراهیم زاده پژوهشگر تاریخ، در یادداشتی در اینستاگرامش نوشت: جیران، سریال جدید حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی با محتوای ضعیف خود باعث نا امیدی طرفداران شده است.

یکی از مسائلی که داد طرفداران را در شبکه های اجتماعی در آورده است اشتباهات و ایرادات تاریخی پر شمار سریال است که ضربه سنگینی به محتوای سریال زده است.

زمانی که سوگلی نام فرزند را می‌پرسد شاه می‌گوید که قصد دارد پسرش را هم نام پدرش محمد شاه می‌گذارد تا محمدشاه ثانی شود. این اشتباه است چون محمدشاه غازی یا پدر ناصرالدین‌شاه محمدشاه ثانی بود و محمد شاه اول آقامحمدخان قاجار است. اما چون به خاطر بازنویسی تاریخ در دوران پهلوی بنیانگذار قاجاری‌ها را با چهره‌ای مخدوش تصویر کردند، او به نام آقامحمدخان مشهور شد. در صورتی که در منابع تاریخی آقا محمدشاه نام‌گذاری شده است.

او حتی در وصیت‌نامه منسوبش - که هم لسان‌الملک سپهر و هم رضاقلی‌خان هدایت - به آن اشاره می‌کنند از فتحعلی‌شاه می‌خواهد پسر عباس‌میرزا را به اسم او محمد بنامد. این که ما در کتابهای تاریخ آقا محمد خان را شاه نمی‌نویسم دلیل شاه نبودنش نیست. ضمن این که قاجارها از صفت برای شاهانشان استفاده می‌کردند مثل خاقان مغفور، محمدشاه غازی(جنگجو) سلطان صاحبقران و قبله عالم… این البته یک مقوله کمی تخصصی است که کمی تاریخ قاجار خوانده باشی می‌توانی آن را بدانی. محمدمیرزا- محمدشاه- که برخلاف نظر پسر بنا به تصاویر باقی مانده از او اصلا زشت نبود و به لحاظ زیبایی شناسی خوش‌قیافه هم بود.

اسامی بازیگران و نقش های شان در سریال جیران

بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیر جعفری، مهدی پاکدل، رعنا آزادی‌ور، کتانه افشاری‌نژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل کاشی، هومن برق‌نورد، مهدی کوشکی، سمیرا حسن‌پور، فاطمه مسعودی‌فر، بهناز نازی، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد شیری، حمیدرضا نعیمی، رضا جهانی، الهام نامی، نهال دشتی، سینا رازانی، بهنام شرفی، انوش معظمی، پاشا جمالی، حسن مؤذنی، نسرین نکیسا، محمد مژدهی، عباس توفیقی، فرشید صمدی‌پور، عباس ظفری، راستین عزیزپور، علی آشمند، پرویز بزرگی، رضا داودوندی و مریلا زارعی از جمله بازیگرانی هستند که در سریال جیران هنرنمایی کرده اند.

داستان سریال درباره‌ی عشق ناصرالدین شاه به یکی از زنان حرمسرایش به نام جیران است. جیران یکی از همسران محبوب و اولین سوگلی ناصرالدین‌شاه بوده. جیران، با سایر زنان دربار ناصرالدین‌شاه فرق داشته. شیفته شکار و اسب سواری بوده و هنگام سواری، چکمه و لباس مردانه می‌پوشیده. اولین بار برای فرا گرفتن رقص به دربار قاجار راه پیدا می‌کند ناصرالدین شاه در اولین نگاه به او دل می‌بندد.

خلاصه داستان سریال جیران

در خلاصه داستان سریال جیران آمده است: «زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است.

هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که : ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد …

کدخبر: 802221 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟