فیلمی که تعطیل شد تا بازیگرش بزرگ شود !  / بهروز افخمی متفاوت ترین کارگردان ایران !
  • بهروز افخمی متولد 3 آبان 1335 تهران است. بهروز افخمی فارغ التحصیل تدوین از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. بهروز افخمی فعالیت هنری را با ساخت فیلم های کوتاه آغاز کرد. بهروز افخمی میان مردم از معروفیت بسیاری برخوردار است. افشاگری هایی درباره بهروز افخمی منتشر شد.

از جمله جوانانی که حزب اللهی خوانده می‌شدند و تعهد را به تخصص ترجیح می دادند و دو دهه بعد وقتی از قدرت کنار رفتند خود بزرگترین مدافعان تخصص شدند ! البته تخصصی که فقط خود داشتند !

بهروز افخمی

رییسی که جای زیردستش نشست !

افخمی مسئولیتی در شبکه دوم سیما گرفت. در مدتی کوتاه ترجیح داد خود از پشت میز مدیریتی به پشت ویزور دوربین نقل مکان کند و بجای مدیر ، هنرمند شود . آن زمان شبکه دوم پروژه میرزا کوچک خان را به تقوایی سپرده بود و افخمی به عنوان مسوول ارشد شبکه جانشین تقوایی شد تا خود آنجور که باید، حق مطلب را در مورد نهضت جنگل ادا کند !

و به مصداق مثل معروف قدیمی که « خشت اول چون نهد معمار کج ... » بهروز افخمی که خواسته یا ناخواسته ازمسیری نادرست وارد شد ، تا امروز ستاره بزرگ کارهای ناتمام مانده !

تقدیر مرد ناتمام !

 افخمی با فیلم عروس مسیرش را به سینما کج کرد و تا امروز نیز آثار بسیاری را نوشته ، ساخته و تکمیل کرده است. اما بسیاری از آثارش را نیز نیمه کاره رها کرده ! اتفاقی که از  عقرب شروع شد .

در نیمه نخست دهه ۷۰ جمشید هاشم پور با آثار اکشن ستاره پولساز سینما بود. افخمی که کمتر از سینمای جان فورد را قبول نداشت، قصه یک وسترن ایرانی را نوشت و با یک پروداکشن عظیم ستاره های اصلی را به دل کویر اصفهان و لوکیشن های مخصوص این نوع فیلم ها برد. اما خیلی زود اختلاف ها شروع و این پروژه سنگین و پر هزینه پس از چند ماه نیمه کاره رها شد . یکی دو سالی نیز دعوای تهیه‌کننده و افخمی ادامه داشت تا اینکه سرانجام با رای مراجع قانونی صاحبان فیلم با استخدام مشاور ، پروژه را به اتمام رسانده و اکران کردند.

افخمی هم دست به قلم شد و برای رسانه ها نوشت که حق ندارند این فیلم را محصول او بدانند!

 این تختی ، آن تختی

 سال ۷۵ هدایت فیلم با اصرار خواست علی حاتمی آخرین یادگارش را در سینما با پروژه جهان پهلوان تختی به جا بگذارد .فیلمبرداری آغاز و بیش از نیم ساعت فیلم گرفتند. انتظامی، افسانه بایگان و خسرو نظافت دوست (با گریم تختی) جلو دوربین رفتند اما سرطان مهلت نداد و شاعر سینما درگذشت ...

سال بعد با رضایت خانواده حاتمی قرار شد افخمی پروژه را تکمیل کند اما پس از خواندن قصه به کل پرونده را کنار گذاشت و قصه خودش را نوشت و ساخت ! بدون استفاده از اثر نیمه تمام حاتمی و به کل یک سوژه و یک تختی دیگر

 تک مضراب هایی چون شوکران

در تمام این سال ها بهروز افخمی آثاری را شروع و برخلاف تصور همگان و در عین تعجب (!) به پایان رساند. اکران هم کرد و تا امروز نیز اجازه داده در کارنامه‌اش باقی بمانند! مثلاً شوکران اما این تک مضراب ها بیشتر جرقه بوده و شهرت آقای ناتمام ، نیمه کاره رها کردن فیلمهایش و تکمیل آثار دیگران باقی ماند .

صبحی که هرگز به شب نرسید !

 فرزند صبح در دهه هشتاد اما شاهکار اوست.

 بیش از ۲۰۰ دقیقه فیلم گرفت و پنج سال صبر کرد تا بازیگر اصلی بزرگ شود ! حالا هم ۱۵ سال است که تکلیف فیلم نامشخص مانده و رقم بودجه هم جز اسرار محرمانه است ...

از کانادا تا سن پترزبورگ

بهروز افخمی در مجلس ششم نماینده مردم تهران شد و روز اول باشلوار لی و پیراهن آستین کوتاه بهارستان رفت تا متفاوت بودنش را ثابت کند! پس از مجلس ششم و آن ماجراها که همه می دانیم، او برای زندگی به کانادا رفت و یک دهه بعد دوباره برای کار به ایران برگشت. در این حد فاصل یکبار برای پروژه «سن‌پترزبورگ» به ایران آمد ،چند سفر به شهر زیبای روسیه و قصه ای کم نظیر با ستارگانی چون محسن تنابنده ، پیمان قاسم خانی و امین حیایی ولی ...

مثل همیشه فیلم را دیگران تمام کردند و افخمی نامه داد که آن را به حساب کارنامه من نگذارید! و تا امروز سن پترزبورگ ۲ درست مثل ترانسفر سردار آزمون به تیم‌های بزرگ اروپایی سوژه همیشگی نشریات مانده! اتفاقی که هرگز هم نمی افتد...

ظاهر و باطن یکی

 بهروز افخمی مثل بسیاری دیگر از سینماگران ما ظاهر و باطن یکی است . همانی که هست ، مرد ناتمام در کار و زندگی!

در زندگی شخصی از ازدواج اولش با ناهید طلوع - منشی صحنه - صاحب فرزندانی شد که جملگی در سینما فعالند . دو دهه بعد با مرجان شیرمحمدی ازدواج کرد که بازیگر و نویسنده سینماست . او در جریان واکسن ثابت کرد تنها در سینما و تلویزیون ، حتی برنامه هفت و تئوری در مورد هدایت و فروغ ، خاص نیست !

کدخبر: 737841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟