هدیه‌ تحقیرآمیز  کره‌ای‌ها به ایرانی ها / اعتراض جلوی سفارتخانه این کشور!

به گزارش رکنا، سفارت کره جنوبی در توئیتر این سفارتخانه از اهدای ۲ هزار ماسک کی اف۹۴ به بیمارستانی در تهران خبر داد. در این توئیت آمده بود: ۲۶ اکتبر ۲۰۲۱ در جریان دیدار از بیمارستان آتیه و برای کمک به مردم ایران برای غلبه بر کویید-۱۹، جناب سفیر یون، ۲ هزار عدد ماسک (کی اف۹۴) را به بیمارستان اهدا نمودند.

ماسک کره جنوبی

این اقدام سفیر کره جنوبی در حالی که هفت میلیارد دلار دارایی های ایران در بانک های سئول بلوکه شده و امکان دسترسی ایران به این دارایی ها آن هم در شرایط شیوع ویروس کرونا فراهم نشده، واکنش های فراوانی را در پی داشته است.

بیشتر از ۳ سال است که این کشور به بهانه تحریم‌های بین‌المللی حاضر به پرداخت ۷ الی ۹ میلیارد دلار پول نفت خریداری شده ایران نیست. درخواست عجیب و توهین‌آمیز مقامات کره‌ای از ایران برای کارمزد نگهداری میلیاردها دلار پول بلوکه شده ایران نیز خبری بود که با واکنش‌های تندی از سوی کاربران مواجه شد.

اعتراض شدید مردم ایران روبه روی سفارت کره جنوبی

مردم ایران جلوی سفارت کره جنوبی به اعتراض ایستادند و در بنر هایی میزان بدهی کره جنوبی را به ایران یاد کردند.

سفارت کره جنوبی

این را فعلاً در حد طنز نگه می‌داریم!

سخنگوی وزارت امور خارجه در این رابطه گفته است: این را فعلاً در حد طنز نگه می داریم. مردم کره جنوبی در جاهای مختلف نشان دادند با آن چه دولت کره در قبال ایران نشان داده، شاید به نوعی نارضایتی دارند و این را در موضوعات مختلف احساس می کنیم.

سعید خطیب‌زاده افزود: ما چند موضوع را از هم جدا می کنیم. موضوعاتی که مربوط به اقدامات و سیاست های دولت کره در قبال پول های بلوکه شده ایران در کره است، اینها را از برخی مسائل دیگر جدا می کنیم و تلاش کردیم کمترین تأثیر را بر روابط دوجانبه بگذارد.

خطیب‌زاده همچنین با بیان اینکه  فکر می‌کنم هیچ ملتی برنتابد که دست ملت دیگری در جیبش باشد تأکید کرده است که پول های جمهوری اسلامی ایران باید برگردد و این ها پول های قطعی جمهوری اسلامی ایران است.

میزان بدهی کره به ایران

در خصوص بدهی کره به کشومان روایت‌های مختلفی وجود دارد و بین ۷ تا ۹ میلیارد دلار اعلام شده است. حسین تنهایی رئیس اتاق ایران و کره جنوبی سال گذشته در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره مبلغ بدهی کره جنوبی به کشورمان گفت که این طلب ۸ و نیم میلیارد دلار است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی هم در گزارشی در دی سال گذشته مجموع بدهی کره جنوبی به ایران را ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

با این حال رئیس سابق بانک مرکزی در روزهای آخر سال ۱۳۹۹ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که بدهی کره به کشورمان ۷ میلیارد دلار است.

کدخبر: 736599 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟