عکس دیده نشده از علی دایی و همسر جواهر سازش + جزییات

علی دایی آقای گل جهان است. علی دایی فوتبالیست سرشناس کشورمان سابقه مربیگری در تیم های فوتبال کشورمان را هم دارد. به تازگی کریستیانو رونالدو از لحاظ تعداد گل هایش به رکورد علی دایی رسید. علی دایی در کارهای خیریه همیشه پیشتاز است. همسر علی دایی در زمینه جواهرسازی فعالیت دارد.

زندگی شخصی علی دایی

علی دایی در سال ۱۳۴۸ در اردبیل و در محله خیرال متولد شد. علی دایی در سال ۱۳۶۶ در رشته مهندسی عمران در دانشگاه شریف پذیرفته شد، اما به دلیل بازی فوتبال در گزینش ورود به دانشگاه رد شد. بدون شک علی دایی یک نماد مهم ورزشی در فوتبال ایران است. علی دایی در کارهای خیر نیز پیشتاز است و موسسه های خیزیه فراوانی را اداره می کند. در ادامه درباره علی دایی و زندگی او جزییاتی را می خوانیم.

علی دایی

علی دایی تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد ادامه داد. .علی دایی متاهل است و یک دختر به نام نورا دارد. علی دایی علاوه بر فوتبال، درتجارت نیز موفق بوده‌است و گرداننده چندین شرکت بزرگ، چند فروشگاه، کارخانه تولیدی پوشاک ورزشی و عضو اتاق بازرگانی تهران است.

علی دایی علاوه بر کار‌های پوشاک ورزشی در ساختمان‌سازی نیز فعالیت دارد. علی دایی در شهرک گلستان شهر زادگاهش (اردبیل) یک مدرسه در مقطع متوسطه (هنرستان کار و دانش) به نام ابوالفضل دایی (پدرش) ساخته‌است و از خیرین مدرسه ساز اردبیل است.

زندگی فوتبالی علی دایی

علی دایی بهترین گلزن تیم ملی و یکی از بهترین مهاجمان تاریخ جام ملت‌های آسیا به شمار می‌رود که در دوران حرفه‌ای فوتبال خود با زدن ۱۰۹ گل در ۱۴۹ بازی ملی، رکورد بیشترین گلِ زده در بازی‌های ملی فوتبال مردان جهان را به‌دست آورد. علی دایی بازیکن فوتبال بازنشسته، تجارت‌پیشه و کارآفرین ایرانی است. او مٶسس و مدیرعامل شرکت پوشاک ورزشی دایی است.

زندگی فوتبالی علی دایی

علی دایی و بازی های باشگاهی

علی دایی در دوران بازی باشگاهی خود در تیم‌های پرسپولیس تهران، السد قطر، آرمینیا بیله فلد، بایرن مونیخ، هرتا برلین، الشباب امارات، صباباتری قم و سایپا بازی کرد.

علی دایی و تجربه مربی گری

مربی گری علی دایی

علی دایی برای نخستین بار در سال ۱۳۷۲ به عنوان بازیکن جانشین در مقابل پاکستان در جام اکو برای تیم ملی به میدان رفت. او در ۱۴۹ بازی بیش از ۱۰۰ گل برای تیم ملی به ثمر رسانده‌است و رکورد دار گلزنی در رده ملی است. دایی در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۰ برای صدمین بار در مقابل تایلند پیراهن تیم ملی را بر تن کرد.

او به همراه ایران در دو جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۰۶ آلمان میدان آمد و در ۵ بازی ایران در این بازی‌ها شرکت کرد. علی دایی در جام ملت‌های آسیا ۹۶، جام جهانی ۹۸، بازی‌های آسیایی ۹۸، جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۰، بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲، جام ملت‌های ۲۰۰۴ و جام جهانی ۲۰۰۶ برای ایران بازی کرد.

علی دایی اسطوره ایران

علی دایی سابقه مربیگری در تیم‌های باشگاهی سایپا البرز، پرسپولیس تهران، راه‌آهن و صبای قم را دارد. او همچنین بیش از یک سال هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده داشت.

علی دایی اسطوره ایران

علی دایی دوران مربیگری خود را به عنوان سرمربی و بازیکن در تیم سایپا شروع کرد و توانست این تیم را در لیگ برتر فوتبال ایران (جام خلیج فارس) به قهرمانی برساند.

او در تاریخ ۱۲ اسفند سال ۱۳۸۶ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد. انتخاب دایی به عنوان سرمربی تیم ملی در حالی از سوی علی‌آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی و معاون رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد انجام شد؛ که دایی پیش از این اعلام کرده بود: «هر کس لابی قوی تری داشته باشد به عنوان سرمربی تیم ملی منصوب می‌شود».

پس از شکست تیم ملی ایران در مقابل عربستان در ورزشگاه آزادیمسئولان فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم گرفتند علی دایی را از سمت خود برکنار کنند. تیم ملی ایران در ۸ فروردین ۱۳۸۸ و در حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر، مقابل عربستان با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد. در روز ۹ فروردین ۱۳۸۸ فدراسیون فوتبال طی بیانیه‌ای رسماً علی دایی را از سمت خود برکنار کرد. علی دایی مدتی پس از برکناری از تیم ملی اعلام کرد: احمدی‌نژاد او را برکنار کرده‌است. دایی از ۷ دی ۱۳۸۸ تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ سرمربی باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران بود. او به همراه این تیم به دو قهرمانی پیاپی در جام حذفی دست پیدا کرد.

دایی

دایی در ۲۳ تیر ۱۳۹۰ و پس از اختلاف با سرپرست پرسپولیس، به عنوان سرمربی تیم راه‌آهن منصوب شد. دایی پس از مدتی توسط محمد رویانیان به عنوان سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس تهران انتخاب شد. علی دایی در تاریخ ۹۳/۰۶/۱۹ با تصمیم سیاسی رئیس هیئت مدیره و عدم اطلاع رحیمی مدیر عامل وقت از سرمربی گری پرسپولیس برکنار شد. دایی در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۴ سمت سرمربی گری صبا را پذیرفت. او در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۳۹۵، سرمربی نفت شد. او به همراه این تیم به به قهرمانی در جام حذفی دست پیدا کرد. علی دایی در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ رسماً سرمربیگری سایپا را بر عهده گرفت و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ از این تیم اخراج شد.

علی دایی مورد انتقاد کارشناسان فوتبال

علی دایی باوجود بازی‌های خوب در دوران جوانی، در سال‌های پایانی (مخصوصا در بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶) مورد انتقاد برخی از کارشناسان فوتبال، طرفداران و مطبوعات قرار گرفت. پافشاری برانکو ایوانکوویچ در استفاده مداوم از وی در تیم ملی از محبوبیت وی کاست.

علی دایی و مربیگری

اما پس از چندی، موفقیت وی در باشگاه سایپا و قهرمانی او به عنوان بازیکن و سرمربی در لیگ برتر باعث شد تا دوباره توجه همگان را به خود جلب کند. همچنین با آغاز سرمربی‌گری در تیم ملی، دایی مورد انتقادات قرار گرفت. او به دلیل دوشغله بودن (سرمربی هم‌زمان تیم ملی و تیم سایپا) به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. ارائه لیست تیم ملی یکی دیگر از دلایل انتقادات از دایی است. این دسته از منتقدان وجود ۵ بازیکن از سایپا (که در رده‌های میانی جدول قرار دارد)، عدم حضور بازیکنی از تیم‌های خوزستانی (فولاد، استقلال اهواز، صنعت نفت) و عدم دعوت از برخی بازیکنان را از دلایل انتقادات خود برمی‌شمارند.

دایی و رونالد

- طی سالهای اخیر شایعات زیادی در خصوص استقلالی بودن علی دایی قبل از پیوستن به پرسپولی مطرح شده بود.حالا علی دایی در گفت‌وگویی این ماجرا را تایید کرده است.

دایی در این باره می‌گوید: «در خانه ما فقط برادر بزرگم پرسپولیسی بود و چهار برادر دیگر استقلالی بودیم. از زمانی که به تهران آمدم و فوتبال را شروع کردم دیگر هیچ کدام از تیم ها برایم فرقی نداشت.»

دایی در ادامه گفت: اما از زمانی که به پرسپولیس رفتم، طرفدار این تیم شدم.

افتخارات علی دایی

دو بار حضور در جام جهانی در سال‌ های 1998 و 2006

سه بار حضور در جام‌ ملت‌ های آسیا و کسب یک عنوان سومی در سال 1996

قهرمانی در بوندس لیگا 99-1998

قهرمانی در باشگاه‌ های ایران پرسپولیس 96-1995 سایپا 07-2006

جام حذفی آلمان بایرن مونیخ 99-1998

جام حذفی ایران صبا باتری 05-2004

بهتریان بازیکن آسیا 1999

قهرمانی با نفت تهران در جام حذفی 95-96

دوران ملی علی دایی

علی دایی نخستین بار در سال ۱۳۷۲ به عنوان بازیکن جانشین در مقابل پاکستان در جام اکو برای تیم ملی به میدان رفت. او در ۱۴۸ بازی، بیش از ۱۰۰ گل (بر اساس آمار برنامه نود ۱۰۷ گل، و بر اساس آمار فیفا ۱۰۹ گل برای تیم ملی ایران به ثمر رسانده‌است و رکورد دار گلزنی در رده ملی می‌باشد. دایی در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۰ برای صدمین بار در مقابل تایلند پیراهن تیم ملی را بر تن کرد.

علی دایی اسطوره فوتبال

دایی در ششمین حضور خود در ترکیب تیم ملی، اولین گل خود را در سال ۱۳۷۲ برابر تایوان در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ به ثمر رساند. در سال ۱۳۸۲ پس از برتری ۱–۰ ایران در برابر لبنان با گل علی دایی، سایت‌ها و رسانه‌های ایران اعلام کردند دایی با گلزنی در این مسابقه با ۸۵ گل زده رکورد گل‌های ملی پوشکاش (پوشکاش ۸۴ گل ملی در کارنامه داشت) را شکسته‌است، اما فیفا تعداد گل‌های ملی دایی را ۸۲ اعلام کرد.

گل دوم دایی در مقابل تیم ملی گوآم در رقابت‌های مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ از جمله گل‌هایی است که مورد تأیید فیفا نمی‌باشد. در این مسابقه ضربه آزاد دایی با تأثیرگذاری سهراب بختیاری زاده تغییر مسیر داد و وارد دروازه گوآم شد. در حالی که در سایت‌های داخلی ایران تعداد گل‌های دایی در این مسابقه ۴ گل ذکر شده‌است، اما در سایت فیفا ۳ گل برای دایی در مقابل گوآم ثبت شده‌است.

دایی با ۳۵ گل، دومین گلزن تاریخ مسابقات مقدماتی جام جهانی نیز به‌شمار می‌رود. همچنین با زدن ۱۴ گل، بهترین گلزن تاریخ جام ملت‌های آسیا نیز شناخته شده است.

دایی: معجزه نبود، تلاش کردم!

علی دایی پس از رسیدن کریستیانو رونالدو به رکورد تاریخی بیشترین تعداد گل ملی که تا سال ها در اختیار وی بود، با نشریه آاس اسپانیا مصاحبه کرده است.

به گزارش "ورزش سه"، علی دایی که اکنون 52 سال دارد از محبوب ترین چهره های ملی در ایران به شمار می رود. یک شهریار حقیقی. او فوتبال خود را از دهه هشتاد و ابتدای دهه نود میلادی، در حالی که جنگ ایران و عراق تازه به پایان رسیده بود، از تیم های تاکسی‌رانی و بانک تجارت آغاز کرد و سپس به پرسپولیس رفت.

به رغم زمانه سختی که او در آن به دنیا آمده بود، دایی توانست هم یک فوتبالیست حرفه ای موفق شود و هم در یکی از بهترین دانشگاه های ایران تحصیل کند و مدرک مهندسی متالوژی خود را بگیرد.

او حتی بین سالهای 1993 و 1994 ستوان دوم نیروهای هوایی کشورش شد. با قد 1.92 متر او فوتبالیستی بود که هم در بازی هوایی عالی بود و هم توپ را با هر دو پا مقابل دروازه حریف به خوبی اداره می کرد.

برخی به او لقب ایان راش ایرانی را دادند. دایی یکی از قهرمانان اصلی مسابقه ای بود که توسط مجله  FourFourTwo، سیاسی‌ترین مسابقه تاریخ نامیده شد؛ دیدار تیم ملی ایران و آمریکا در جام جهانی 1998 فرانسه که به دلیل درگیری های سیاسی که بین دو کشور وجود داشت، پیروزی 2-1 ایران برای این تیم طعم بسیار خاصی داشت. دایی سفیر یونیسف بود و پس از انجام آخرین بازی خود در تیم ملی، در سال 2006 به عضویت کمیته فوتبال فیفا درآمد و از ژوئن سال 2007 تا 2013 در آن سمت باقی ماند.

هنگامی که دایی پس از یک فصل بازی در تیم السد قطر، جایی که رائول و ژاوی بازی می کردند، جهت ادامه فوتبالش به اروپا رفت، در 28 بازی ملی برای ایران 29 گل به ثمر رسانده بود.

.در آلمان او دوران طلایی خود را سپری کرد. آلمانی ها او را مارادونای ایرانی می خواندند. پس از سه فصل حضور در هرتا فرانس بکن‌بائر او را برای بایرن مونیخ جذب کرد و در آنجا نیز با تبدیل شدن به اولین بازیکن آسیایی که در چمپیونزلیگ گلزنی کرده است، تاریخ ساز شد. دایی در 146 بازی در اروپا 25 گل به ثمر رساند.

از 109 گل علی دایی با پیراهن تیم ملی ایران 95 گل برابر تیم های آسیایی، 5 گل برابر تیم های اروپایی، 3 گل برابر تیم های آفریقایی، 2 گل برابر تیم های کنمبول و 3 گل برابر تیم های کنکاکاف به ثمر رسیده است. کریستیانو رونالدو با دبل خود مقابل فرانسه بار دیگر رکورد علی دایی را به جهانیان یادآوری کرد.

دایی می گوید که گل هایش برای تیم ملی 111 گل بوده است، اما فیفا می گوید مسابقه با افغانستان در بازی های آسیایی سال 2002 با تیم المپیک بود و نه تیم بزرگسالان.

وقتی شما یازده سال داشتید جنگ هشت ساله ایران و عراق شروع شد، چطور در آن شرایط حساس عشق و علاقه شما به فوتبال و احتمال فوتبالیست شدن به وجود آمد؟

دایی: "در طول دوران کودکی ام من تنها به دو چیز علاقه داشتم؛ فوتبال و درس خواندن. صحبت از جنگ فقط خاطرات بد را به یاد شما می آورد، فرقی نمی کند که کجا هستی و یا چند سال داری. من همیشه آرزوی صلح در جهان را داشته ام  و امیدوارم که یک روزی بالاخره ما جهان را بدون جنگ و درگیری ببینیم."

در اروپا چندان معمول نیست که فوتبالیستی را با تحصیلات دانشگاهی ببینیم. چطور تحصیل در رشته مهندسی متالوژی را شروع کردید؟

دایی: "درواقع اولین هدف من در زندگی این بود که درس بخوانم و تحصیلات دانشگاهی ام را به پایان برسانم، این قولی بود که به پدرم داده بودم."

آیا بهترین خاطره شما در فوتبال دبل کردن برابر چلسی در چمپیونزلیگ است؟

دای: "همه گل های من خاطرات خوبی را به یادم می آورند اما مشخص است که بعضی از آنها برای من خاص تر هستند، مثل گل هایی که برابر چلسی و میلان زدم و کمابیش تمام گل هایی که برای تیم ملی ایران به ثمر رساندم."

بدترین خاطره دوران فوتبال شما چیست؟

دایی: "مصدومیتم برابر تیم بحرین. من مجبور شدم با مصدومیت تقریبا 60 دقیقه بازی کنم."

به چه دلیل رکورد شما این همه سال پا بر جا باقی ماند؟

دایی: "من انتظار داشتم که کریستیانو کسی باشد که رکورد من را می شکند. (لبخند) با شیوه بازی کریستیانو و سطح بالای آمادگی که او دارد من مطمئنم که او گل های بسیار بیشتری خواهد زد."

پس شما فکر می کردید که فقط کریستیانو می تواند رکورد شما را بشکند...

دایی: "بله. من کاملا معتقدم که رونالدو لیاقت دستیابی به این رکورد را دارد. رسیدن بازیکنی مثل او به رکوردم برای من مانند زدن رکورد دیگری است. این باعث افتخار است."

وقتی در آن سال ها به این رکورد رسیدید، اینقدر درباره آن صحبت می شد؟

دایی: "بله. من آن روزها چندین و چند مصاحبه درباره این موضوع انجام دادم."

کریستیانو گفت که شما یک الگو هستید...

دایی: "فکر می کنم که این فروتنی او را می رساند که از من اینگونه یاد کرده است. من بسیار سپاسگزارم."

شما در چمپیونزلیگ برابر بارسا با ژاوی جوان و لوییس فیگو و همچنین برابر لوییز انریکه بازی کردید. چه خاطره ای از این دیدارها دارید؟

دایی: "بازی کردن برابر بهترین های جهان همیشه خاطرات خوبی را به جا می گذارد. من خوش شانس بودم که در دوران بازی ام با چنین ستاره هایی بازی کردم."

شما به همراه کریم باقری، یک ستاره دیگر از فوتبال ایران، به آرمینیا بیله فلد پیوستید. این یک معجزه بود؟

دایی: "من اسمش را نمی گذارم معجزه چرا که من زحمت کشیدم و سخت تمرین کردم تا  به همه اهدافی که برای خودم در زندگی تعیین کرده بودم برسم."

به عنوان یک سرمربی  یازده نفر ایده‌آل خود برای مسابقات یورو را نام ببرید.

دایی: "همانطور که اشاره کردید من مربی هستم بنابراین باید بدانم که برابر چه تیمی بازی خواهم کرد تا بتوانم تیم خودم را به خوبی سازماندهی کنم. (خنده)"

آیا در حال حاضر بازیکنی هست که شبیه به علی دایی باشد؟

دایی: "هر بازیکنی که زحمت بکشد و به تمریناتش پایبند باشد."

آیا داشتن سبیل همیشه به فوتبالیست ها کلاس بیشتری می دهد؟

دایی: "نه، برای بعضی فرق می کند. (خنده)"

بایرن مونیخ 2.5 میلیون یورو برای امضای قرارداد با شما در سال 1999 پرداخت کرد. آنها امروز برای شما چقدر باید هزینه می کردند؟

دایی: "باید از مدیر ورزشی بایرن مونیخ این سوال را بپرسیم. اما دوران بازی من در آلمان بهترین دوران زندگی فوتبالی ام بود. خاطرات بسیار خوبی از دورانی که آنجا بازی می کردم دارم و همیشه از آلمانی ها ممنونم."

درباره فوتبال اسپانیا چه چیزی را بیش از همه دوست دارید؟ آیا هیچوقت فکر کردید که در کشور ما بازی کنید؟

دایی: "من فوتبال اسپانیا را به خاطر تاکتیک هایش، تکنیکش و از همه مهمتر شور و شوقی که به فوتبال دارند دوست دارم. در دوران بازی ام من تقریبا از تمام کشورهای اروپا پیشنهاد گرفتم."

رئال مادرید را دوست دارید یا بارسا؟

دایی: "من همیشه طرفدار بایرن و بارسلونا بودم، اما در فصل پیش از شیوه بازی بارسا لذت نبردم."

به نظرم شما احتمالا از تیکی تاکا خوشتان می آید...

دایی: "تیکی تاکا برای فوتبال مثل سمفونی پنج بتهوون برای موسیقی است."

رئال مادرید در ایران چه تیمی می شد و بارسا چه تیمی؟

دایی: "ما در ایران دو باشگاه بسیار محبوب داریم، پرسپولیس و استقلال."

درباره لوییز انریکه چه فکر می کنید؟

او بازیکن فوق العاده ای بود و به نظرم می تواند حتی سرمربی بهتری بشود."

کدام بازیکن ایرانی هست که ما می توانیم به زودی او را در اروپا و یا اسپانیا ببینیم؟

دایی: "ما بازیکنان با استعداد بسیاری در ایران داریم که می توانند در اتحادیه اروپا بازی کنند، اما باید به آنها این شانس داده شود. ما بازیکنانی مثل سردار آزمون و مهدی طارمی و بسیاری دیگر داریم."

آیا فوتبال آسیا می تواند هیچ وقت به سطح فوتبال اروپا برسد؟

دایی: "من که انتظارش را دارم. ما استعدادهای خیلی خوبی در ایران و آسیا داریم."

1. بیشترین گل زده ملی در تاریخ فوتبال

مهمترین رکورد دایی ثبت بیشترین گل ملی در تاریخ فوتبال جهان است. دایی ابتدا رکورد پوشکاش مجاری را شکست و بهترین گلزن ملی جهان شد و سپس با به ثمر رساندن صدمین گل ملی خود اولین فوتبالیست تاریخ شد که از مرز 100 گل ملی گذشت. دایی اکنون با 109 گل ملی بهترین گلزن ملی دنیاست و رکورد او تا مدتها پایدار خواهد بود.

2. برترین گلزن تاریخ مسابقات مقدماتی جام جهانی

طبق اعلام فیفا، دایی با 35 گل زده بهترین گلزن تاریخ مسابقات مقدماتی جام جهانی است. دایی در 4 دوره حضور در این مسابقات و در 51 بازی این تعداد گل را به ثمر رسانده است. دایی در مسابقات مقدماتی جام‌های جهانی 1994 ، 1998 ،2002 و 2006 تیم ملی ایران را همراهی کرده است.

3. برترین گلزن تاریخ جام ملت‌های آسیا

با 14 گل زده بهترین گلزن تاریخ 14 دوره جام ملت‌های آسیاست. در بین بازیکنانی که در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا عنوان آقای گلی را بدست آورده‌اند، بهترین آمار مربوط به دایی است که در جام 1996 موفق شد 8 گل به ثمر برساند. این بیشترین تعداد گل به ثمر رسیده توسط یک بازیکن در یک دوره جام ملت‌ها است و هیچ بازیکنی در سه دوره اخیر جام ملت‌های آسیا به رکورد او نزدیک نشد.

4. دو بار برترین گلزن ملی سال جهان

دایی در سال‌های 1996 و 2004 از سوی فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار به عنوان برترین گلزن ملی سال انتخاب شد. از سال 1992 که برترین گلزن ملی سال انتخاب می شود فقط دایی دو بار این عنوان را به دست آورده است. دایی در سال 1996 با 22 گل و در سال 2004 با 18 گل ملی برترین گلزن ملی سال فوتبال جهان شد.

5. تنها بازیکن آسیایی در بین 100 بازیکن برتر تاریخ

در ماه نوامبر سال 2007 انجمن آمار فوتبال بریتانیا در کتابی با عنوان Greatest ever footballers"" صد بازیکن برتر تاریخ فوتبال جهان را با توجه به معیارهای آماری از جمله بازی‌ها و گل‌های ملی معرفی کرد که در بین بازیکنان آسیایی تنها نام علی دایی دیده می شود. دایی در این رده بندی در رتبه 26 قرار گرفته است.

6. اولین بازیکن آسیایی حاضر در فینال لیگ قهرمانان اروپا

اولین بازیکن آسیایی است که در فینال معتبرترین لیگ باشگاهی جهان، لیگ قهرمانان اروپا، حاضر بوده است. دایی در فینال 1999 اگرچه برای بایرن مونیخ به میدان نرفت اما، بر روی نیمکت این تیم حاضر بود و موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا شد. البته پارک جی سونگ کره ای در سال گذشته اولین بازیکن آسیایی شد که حضور در میدان این رقابت را نیز تجربه کرد.

7. اولین ایرانی قهرمان بوندس لیگا

اولین بازیکن ایرانی که در یک لیگ معتبر اروپایی به مقام قهرمانی دست یافته است. دایی در فصل 99 ـ 98 بوندس لیگا با تیم بایرن مونیخ قهرمان آلمان شد. بعد از دایی، هاشمیان و کریمی نیز با تیم بایرن مونیخ به این مقام دست یافتند.

8. اولین و تنها ایرانی صاحب پست رسمی در فیفا

علی دایی در حال حاضر عضو کمیته فوتبال فیفاست و از سال 2007 در این کمیته که ریاست آن با فرانس بکن باوئر است، حضور دارد. دایی همچنین تنها شخصیت فوتبال ایران است که در مراسم انتخاب بازیکن سال فیفا از سوی ایران حضور یافته است. دایی در سال 2004 به دعوت رسمی فیفا در مراسم اهدا جوایز بهترین های سال فوتبال جهان حضور یافت و جایزه بهترین بازیکن فوتسال جهان را به فالکائو برزیلی اهدا کرد.

9. بیشترین بازی ملی در تیم ملی ایران

با انجام 149 بازی رکوردار بیشترین بازی ملی در فوتبال ایران است. دایی اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است که نام خود را در باشگاه صدتایی فیفا ثبت کرد. فعلا بعید است که در چند سال اینده بازیکنی به رکورد تعداد بازیهای ملی دایی دست یابد.

10. اولین بازیکن – مربی قهرمان

اولین بازیکن – مربی در تاریخ لیگ ایران بود که قهرمانی لیگ را جشن گرفت. دایی در فصل 85 با تیم سایپا همزمان به عنوان بازیکن و سرمربی تیم موفق به قهرمانی در لیگ برتر شد تا اولین و تنها بازیکن – مربی در تاریخ لیگ باشد که موفق به انجام این مهم می شود.

علی دایی و همسر

فرزندان علی دایی

او که با 109 گل ملی آقای گل جهان به شمار می رود و از این حیث تمام ستاره های دنیای فوتبال را پشت سر گذاشته این روزها در فضایی کاملا به دور از فوتبال به سر می برد. پس از آن اخراج جنجالی از پرسپولیس او سکوتی طولانی مدت را در پیش گرفت و این روزها سعی می کند به دور از هیاهوی فوتبال به کارهای تجاری و البته دختر کوچکش نورا رسیدگی کند.

اما دایی چه در فوتبال سرگرم باشد چه نباشد از یک موضوع مهم غافل نمی شود. موضوعی که همیشه آن را جز اولویت های خود قرار داده است؛ کمک به همنوع.

کارهای خیر آقای گل جهان بسیار متنوع است. او از آن دست از چهره های شاخص ورزش ایران به شمار می رود که کمک های مالی زیادی به موسسه محک اختصاص می دهد. او هر چند وقت یکبار سری هم به این مرکز و کودکانی می زند که در چنگال سرطان هستند. سرمربی اسبق پرسپولیس در شیرخوارگاه و پرورشگاه هم دیده می شود.

علی دایی و فرزندان بی سرپرست

همسر علی دایی و جواهرسازی!

همسر علی دایی در زمینه جواهرسازی فعالیت دارد و چندین شعبه در ایران و خارج ازایران را اداره می کند.این تنها یکی از بیزینس هایی است که وی در آن فعالیت دارد.

علی دایی

علی دایی بیش از 100 فرزند دارد

دایی صاحب یک فرزند دختر است اما اگر بخواهیم کودکان و نوجوانانی که تحت سرپرستی و حمایت مالی او هستند را حساب کنیم باید بگوییم او بیش از 100 فرزند دارد. علی دایی آنقدر در کارهای خیر پیشتاز و فعال است که این آوازه وی به همه جا رسیده و درست به همین دلیل است که در زمان مربی گری او در پرسپولیس همیشه در محل تمرینات تیم عده ای حضور داشتند که نه برای تماشای تمرینات تیم که به منظور دیگری آمده بودند.

منبع :سایت شماره یک

این مطلب از گروه وب گردی است و فقط جنبه سرگرمی دارد.

کدخبر: 705324 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟