بهترین فیلم تاریخ سینما؛ باز هم پای یک زن در میان است!

به گزارش رکنا، جامعه منتقدان سینما در جدیدترین نظرسنجی فیلم «ژان دیلمان...» ساخته « شانتال آکرمن » را به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب کردند این در حالیست که جامعه کارگردانان در انتخابی متفاوت نام عباس کیارستمی را میان برترین‌های جهان سینما قرار دادند.

تارنما (وب‌سایت) معتبر سینمایی سایت اند ساند در نظرسنجی خود از میان جامعه جهانی منتقدان سینما فیلم سینمایی «ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» ساخته شانتال آکرمن در سال ۱۹۷۵ را به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب کردند.

در طی تاریخ سینما این برای نخسین بار است که نام یک کارگردان زن به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما از سوی منتقدان بین‌المللی هنر هفتم معرفی می‌شود

فیلم سینمایی «ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل»؛ تصویرگر سه روز از زندگی تکراری یک زن خانه‌دار است

طی تاریخ سینما این برای نخسین بار است که نام یک کارگردان زن به عنوان سازنده بهترین فیلم تاریخ سینما از سوی منتقدان بین‌المللی هنر هفتم معرفی می‌شود. در حالیکه تا پیش از این همواره در رای‌گیری‌های متعدد شاهد حضور نام فیلم‌های «روانی» یا «سرگیجه» هر دو به کارگردانی آلفرد هیچکاک کارگردان شهیر انگلیسی به عنوان برترین فیلم تاریخ سینما بودیم.

در فهرست منتشر شده از سوی جامعه جهانی منتقدان سینمایی در راستای معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما، فیلم درخشان «کلوزآپ» به کارگردانی زنده‌نام عباس کیارستمی کارگردان شهیر ایرانی جایگاه هفدهم را از آن خود کرده است.

از دیگر نکات بارز این فهرست می‌توان به این مساله هم اشاره کرد که از نظر کارگردانی، آلفرد هیچکاک و ژان لوک گدار هر کدام با چهار اثر بیشترین عنوان مکانی را در این رتبه‌بندی در اختیار دارند.

هیچکاک با فیلم‌های «سرگیجه»، «روانی»، «پنجره پشتی» و «شمال از شمال غربی» در فهرست جای دارد و «از نفس افتاده» بالاترین فیلم ژان‌لوک گدار کارگردان فقید، مولف و صاحب سبک فرانسوی است که در این فهرست قرار دارد.

استنلی کوبریک، بیلی وایلدر و آندری تارکوفسکی با سه فیلم در این فهرست رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. همچنین دیگر کارگردان‌های سرشناسی چون مارتین اسکورسیزی، انیس واردا، وونگ کار وای، آکیرا کوروساوا، فرانسیس فورد کاپولا، هیائو میازاکی، دیوید لینچ و چارلی چاپلین با ۲ فیلم در این فهرست رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

در نخستین دوره این نظرسنجی، فیلم «دزد دوچرخه» به کارگردانی ویتوریو دسیکا صدرنشین شد ولی در پنج دوره بعدی «همشهری کین» ساخته اورسن ولز رتبه اول را از آن خود کرد. «همشهری کین» اما در سال ۲۰۱۲ به رتبه دوم رفت و جایگاه اول را به «سرگیجه» اثر هیچکاک داد.

در نظرسنجی قبلی که سال ۲۰۱۲ انجام شد فیلم «ژان دیلمان؛ شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» در جایگاه ۳۵‌ام قرار داشت و در مجموع فقط ۲ فیلم ساخته زنان در این فهرست جای داشتند؛ اما امسال ۱۱ فیلم ساخته کارگردان‌های زن در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما جای گرفته‌اند.

این نشریه انگلیسی هر ۱۰ سال دست به نظرسنجی جدید می‌زند و امسال نیز با نظرسنجی از بیش از ۱۶۰۰ منتقد سینمایی نظرات جدید را منتشر کرده است.

۱۰ فیلم نخست این فهرست عبارتند از:

۱.« ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» به کارگردانی شانتال آکرمن

۲. «سرگیجه» به کارگردانی آلفرد هیچکاک

۳. «همشهری کین» به کارگردانی اورسن ولز

۴. «داستان توکیو» به کارگردانی یاسوجیرو اوزو

۵. «در حال و هوای عشق» به کارگردانی وونگ کار وای

۶.« ۲۰۰۱: اودیسه فضایی» به کارگردانی استنلی کوبریک

۷. «کار نیکو» به کارگردانی کلر دنی

۸. «جاده مالهالند» به کارگردانی دیوید لینچ

۹. «مردی با دوربین سینما» به کارگردانی ژیگا ورتوف

۱۰. «آواز در باران» به کارگردانی استنلی دانن

در نقطه مقابل و در رای‌گیری از جامعه جهانی کارگردانان برای معرفی انتخاب برترین فیلم‌های تاریخ سینما نتیجه متفاوتی را شاهد هستیم.

در میان ۱۰ رتبه نخست این فهرست «۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی» استنلی کوبریک رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. فلیم «ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» شانتال آکرمن به عنوان منتخب برترین فیلم تاریخ سینما از دید منتقدان؛ با زاویه دید کارگردانان رتبه چهارم جدول را به صورت مشترک با فیلم «داستان توکیو» یاسوجیرو اوزو از آن خود کرده و در نهایت زنده‌نام عباس کیارستمی کارگردان شهیر سینمای کشورمان با فیلم «کلوزآپ»؛ رتبه ۱۰ این فهرست را از آن خود کرده است.

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان سینما در نظرسنجی سال ۲۰۲۲ از این قرار است:

۱- «۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی» به کارگردانی استنلی کوبریک

۲- «همشهری کین» به کارگردانی اورسن ولز

۳- «پدرخوانده» به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا

۴- «داستان توکیو» به کارگردانی یاسوجیرو اوزو و «ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» به کارگردانی شانتال آکرمن

۵ - «سرگیجه» به کارگردانی آلفرد هیچکاک

۶- «هشت و نیم» به کارگردانی فدریکو فلینی

۷ - «آینه» به کارگردانی آندری تارکوفسکی

۸ - «پرسونا» به کارگردانی اینگمار برگمان

۹ - «در حال و هوای عشق» به کارگردانی وونگ کار وای

۱۰- «کلوزآپ» به کارگردانی عباس کیارستمی

منبع: ایرنا

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟