وقتی صنعت سینما به کمک تئاتر می آید

به گزارش رکنا، نشست خبری سینمایش «۴۱۰» به تهیه‌کنندگی علیرضا کوهفر و کارگردانی کوروش زارعی که دوشنبه ۲۵مهر امسال در برج میلاد تهران اجرای خود را آغاز کرد، صبح امروز ۲۶ مهرماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، کارگردان وتهیه کننده سینمایش برگزار شد.

محوریت سینمایش ۴۱۰ سپهبد قاسم سلیمانی است

در ابتدای این نشست خبری علی فروزانفر معاون هنری حوزه اظهار داشت: تقریباً قریب به دو ماه گذشته، طرحی که مربوط به سالها پیش بوده، نزدیک به پرده اجرا شد. طرح روایتی متفاوت از دفاع مقدس با محوریت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و فتح گردان غواصی لشکر۴۱ثارالله. این کار بنا بود که در ایام دفاع مقدس رونمایی شود اما به دلایل متعدد همچون تقارن با اربعین حسینی وشهادت امام رضا(ع) در آخرین روزهای ماه صفر و همچنین نارآمی های ماه گذشته با تأخیر به اجرا رسید.

وی در ادامه افزود: سینمایش ۴۱۰ کار بزرگی است و گروهی که مستقیماً درگیر اجرای کار هستند چیزی حدود ۲۰۰ نفر می شوند. حدود ۱۰۰ هنرور و بازیگر درگیر اجرا هستند و حجم دکور و اجرای سنگینی را در آن شاهد هستیم. ما شاهد انفجارهای متنوع و اتفاق های میدانی جدی درنمایش هستیم. ذهنیت این است که کار متفاوتی را داشته باشیم. برنامه از این قرار است که برای ۱۵ شب اجرا داشته باشیم. اجرا هم از ۲۵ مهرماه تا ۹ آبان در پارکینگ شماره سه برج میلاد با ظرفیت هر شب ۴ هزار مخاطب ادامه خواهد داشت.

فروزانفر در ادامه گفت: ما در سال ۱۴۰۱ با تحولی در حوزه فعالیت های نمایشی مواجه هستیم. اتفاقات جدیدی از جانب دوستان ما در حوزه نمایش و در سطح ۳۱ استان کشور درحال برنامه ریزی است. حوزه هنری در عرصه نمایش های میدانی نیز ورود پیدا کرده و این اتفاق ها خرق عادتی را در حوزه نمایش های میدانی به همراه خواهد داشت.

سعی کرده ایم کار برای مخاطب جذاب باشد

در ادامه کوروش زارعی کارگردان این اثر افزود: برای اجرای نمایش ۴۱۰ نزدیک به ۳ ماه است که درگیر کار هستیم آن هم با روزی ۸ ساعت تمرین. کار را مرتضی شاه کرم نویسنده نام آشنای تئاتر کشور درحوزه دفاع مقدس نوشته و محور این نمایش گردان ۴۱۰ غواص لشگر ۴۱ ثارالله به فرماندهی شهید سپهبد قاسم سلیمانی است.

وی گفت: در سینمایش ۴۱۰، دهه شصت را روایت می کنیم؛ روایتی که نشان می دهد لشکر ۴۱۰ ثارالله به عنوان یک لشکر خط شکن جدی در عملیات والفجر۸، کربلای ۴ و کربلای ۸ حضور داشته است. اتفاق هایی که در این نمایش روایت می شود شاید برای مخاطبان امروز جالب باشد آن هم از این لحاظ که انسان های ویژه ای در این لشکر بوده اند.

زارعی اظهار داشت: به طور مثال نوجوان شانزده ساله ای به نام حسن یزدانی که جزو رزمنده های شناسایی لشکر بوده برای اینکه منطقه را برای عملیات والفجر ۸ شناسایی کند و اطلاعات را به فرماندهان جنگ برساند طول اروند را بین ایران و عراق ۶۰ بار شنا کرده است. این کار بزرگی است، که این جوان شانزده ساله لاغر اندام انجام داده است. این درحالی است که اروند شاید در ظاهر رود ساکنی باشد اما در زیر آب شتاب بالایی دارد، طوری که اگر یک کشتی در اروند لنگر بیاندازد شتاب آب کشتی را با خود می برد.

وی افزود: ۸۵ درصدکار مستند است. کاراکترهای اصلی ما شهید قاسم سلیمانی، احمدامینی، علی عابدینی، حسن یزدانی و… هستند که فرماندهان وشخصیت های مستند در لشکر ۴۱ ثارالله بودند.

کارگردان سینمایش ۴۱۰ اضافه کرد: زمان نمایش ۲ ساعت است و بقیه کاراکترها زاییده فکر نویسنده هستند که حدوداً ۲۰ تا ۳۰ درصد نمایش را دربرمی گیرد. حتی بخشی از روایت های کاراکترهای غیر مستند هم غصه هایی مستند دارند. این درحالی است که نزدیک به ۱۲۰ بازیگر و گروه حرکت روی صحنه هستند.

وی دلیل اینکه چرا به این کار سینمایش گفته می شود را اینطور بیان کرد: من نزدیک به ۷ سالی است که درحال تجربه کارگردانی جدیدی هستم. برای اولین بار در سوریه نمایشی را روی صحنه بردم. بعد نمایشی به نام مثل ماهی درخاک را اجرا کردیم. نمایش رقص پرچم را نیز در سال گذشته در ایلام روی صحنه بردیم. ژانری که این چند سال در حال تجربه آن هستم کاراکترها و قصه های مستند جنگ هستند. ما اتفاقات و مستندات و ناگفته های مستند در جنگ را روایت می کنیم تا بتوانیم برای مخاطب جذابیت ایجاد کنیم.

کوروش زارعی با بیان اینکه تکنیک باید در خدمت مفهوم باشد، افزود: سینمایش تلفیقی از سینما و تئاتر است و تکنیک های سینمایی را در کار لحاظ کردیم. مثلاً در رقص پرچم از این تکنیک ها مثل جلوه های بصری استفاده کردیم. در این چند سال که از این تکنیک استفاده می کنیم توانسته ایم برای مخاطب جذابیت ایجاد کنیم. مثل نمایش رقص پرچم که موفق شد یک نمایش بالای دوساعت در شهر ایلام را برای مخاطبان جذاب کند.

وی گفت: جذابیت های تکنیکی و فنی باعث شد مواردی که نمی توانستیم در صحنه تئاتر را به اجرا دربیاوریم اجرا کنیم. اینجاست که صنعت سینما به کمک تئاتر می آید و ما می توانیم با جلوه های سینمایی اثر را دیدنی کرده و ناگفته هایمان را بگوییم. استفاده از تکنیک های سینما، دوربین، جلوهای ویژه و… تجربه ای است که آن را سینمایش می نامیم.
 
کوروش زارعی در ادامه به نمایش بعدی خود که درباره وقایع خرمشهر است نیز اشاره کرد و گفت: این کار به نام خرمشهر قرار بود امسال به دلیل چهل و سومین سال فتح خرمشهر اجرا شود اما به دلیل برخی از مشکلات مثل نبود زمان کافی برای پیش تولید و غیره به تعویق افتاد. اما بی شک فعالیت بعدی ما نمایش بزرگ خرمشهر خواهد بود.
 
سینمایش با نمایش های دیگر متفاوت است
 
در ادامه علیرضا کوهفر تهیه کننده این اثر گفت: سالهاست در مؤسسه مهنا درحال انجام کارهای میدانی هستیم و چندین پروژه بزرگ را در خدمت آقای زارعی بوده ایم. اساساً نمایش میدانی را از یک تئاتر دونفره می توان گفت تا نمایش های بزرگ آیینی. اما این ژانر از نمایش تفاوت هایی را نسبت به سایر نمایش ها دارد.
 
وی در ادامه اضافه کرد: استفاده از تکنیک های روز دنیا در حوزه تصاویر، صدا، دکور،جلوه های ویژه به گونه ای حواس ۵ گانه مخاطب را درگیر می کند. یکی از وجه تمایزهای سینمایش ۴۱۰ رودخانه ای است که بچه های صحنه درست کرده اند. در این رودخانه چیزی حدود ۱۰۰ هزار لیتر آب داریم و حدود ۲۰ غواص در آن شنا می کنند. انفجارهای متعدد و حتی انفجار در آب و تعداد زیادی از بازیگران و هنروران از دیگر نکات مهمی است که در این نمایش می توانیم به آن اشاره کنیم.
 

در ادامه این نشست معاون هنری حوزه هنری، کارگردان و تهیه کننده سینمایش ۴۱۰ به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

معاون هنری حوزه هنری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره برآورد هزینه سینمایش ۴۱۰ گفت: با توجه به حجم پروژه، دوماه فعالیت اجرایی، یک ماه پیش تولید، ۱۵ شب اجرا و هر شب ۴ هزار مخاطب را درنظر داشته باشید. سینمایش ۴۱۰ همچنین گیشه ندارد پس بلیطی فروخته نمی شود و یک کار فرهنگی عام به شمار می آید.

 
در ادامه یکی از خبرنگاران با توجه به انفجارهایی که در این کار نمایشی وجود دارد از پروتکل های امنیتی برای مخاطبان و بازیگران پرسید.
 

کوروش زارعی در این باره گفت: تیم پشت صحنه سینمایش ۴۱۰ آدم هایی باتجربه ای هستند و در پروژه های سینمایی جنگی کار کرده اند. از این رو انفجارها با یک معادله و محاسبه انجام‌می شود. حتی امواج انفجارها محاسبه شده تا به کسی آسیبی نرسد.

در ادامه فروزانفر معاون هنری حوزه هنری نیز گفت: برای اجرای سینمایش ۴۱۰ از سه نهاد مجوز های لازم را گرفتیم و با وجود اخذ مجوزها باز دوستان در لایه انفجارات کار را سبک تر کرده و حجم مواد را پایین تر آوردند تا موج انفجار بیرون نرود.

وی ادامه داد: برای سینمایش ۴۱۰ اطلاع رسانی گسترده ای را در بیلبوردهای شهری، رسانه ها و صدا و سیما انجام داده ایم که اگر صدایی از برج میلاد در این شب ها شنیده شد همه بدانند برای سینمایش ۴۱۰ است و ربطی به هیچ اتفاقی ندارد.

منبع:پایگاه خبری حوزه هنری
 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟