فرش قرمز برلین بدون لباس فاخر و پاشنه‌بلند

اجبار به پوشیدن کفش پاشنه‌بلند و لباس‌های فاخر مجلسی که زمانی در جشنواره فیلم کن دردسرساز شده بود، حالا در حال تبدیل شدن به یک جنبش اجتماعی زنانه در جشنواره برلین است. سرکرده این جنبش هم کسی نیست جز آنا بروگمان که از چهره‌های سرشناس و محبوب سینما Cinema و تلویزیون آلمان است. او از همتایان خود خواسته امسال با هر لباسی که در آن راحت‌ترند، پا روی فرش قرمز برلیناله 2018 بگذارند.
شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین از روز پنجشنبه 15 فوریه در آلمان آغاز به کار کرده و هنوز خبر و گزارشی از بحران کفش پاشنه‌بلند و لباس‌های فاخر در این دوره مخابره نشده است. این در حالی است که نویسنده و بازیگر Actorنامدار آلمانی با راه‌انداختن هشتگ «هیچکس عروسک نیست» در پی اعتراض به اعمال قانون Law نانوشته حضور رسمی و بسیار پرزرق و برق زنان روی فرش قرمز مقابل کاخ جشنواره برلین است.
بروگمان حضور روی فرش قرمز بازگشتی دردناک به سنت‌های دهه 1950 می‌داند و می‌گوید: «همیشه این نگاه وجود دارد که زنان باید با لباس‌های کوتاه و کفش‌های پاشنه‌بلند مقابل دوربین‌ها ظاهر شوند تا دیگران ببینند آیا آنها ارزش سرمایه‌گذاری دارند یا نه. حالا دیگر زمان آن فرارسیده است که ما زنان تصویری دیگر از خودمان ارائه دهیم؛ زنانی که به قراردادهای اجتماعی پای‌بند نیستند و بسیار خودسر به نظر می‌رسند.»
دیتر کاسلیک، مدیر جشنواره برلین از سوی دیگر معتقد است که این رویداد سینمایی قانون و قاعده خاص و مشخص برای نوع پوشش زنان و مردان ندارد. او می‌گوید: «می‌توانم به تمام زنانی که به برلیناله می‌آیند توصیه کنم هر چه دوست دارند دقیقا همان را بپوشند. قطعا ما نمی‌خواهیم زنی را که کفش پاشنه‌کوتاه پوشیده یا مردی را که کفش پاشنه‌بلند به پا دارد از حضور در کاخ جشنواره بازداریم و او را برگردانیم.»
این در حالی است که بروگمان اعمال قانون‌های نانوشته درباره نوع پوشش زنان را مشکل اصلی جشنواره برلین می‌داند که در مقایسه با دیگر رویدادهای مشابه بسیاری سیاسی‌تر است. سال 2015 گزارش‌هایی از محل برگزاری جشنواره کن در این شهر ساحلی جنوب فرانسه منتشر شد مبنی بر اینکه برگزارکنندگان جشنواره مانع حضور زنان بدون کفش پاشنه‌بلند روی فرش قرمز و ورود به کاخ شده‌اند؛ اتفاقی که همان سال اعتراض‌هایی را برانگیخت.
سازمان‌دهندگان جشنواره برلین امسال تمهیدهایی اندیشیده‌اند که اعمال آنها تا حدودی مانع اذیت و آزار زنان و تبعیض علیه این گروه می‌شود. بر اساس «سیاست فضای امن»، مردم می‌توانند هر گونه اعمال آزار و تبعیض را در روزهای برگزاری جشنواره گزارش دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟