۲۰۰ هزار جلسه رسیدگی و تحقیق از زندانیان به صورت الکترونیک برگزار شد

به گزارش رکنا، عیسی زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه امنیت حلقه مفقوده در توسعه ابزار‌های مختلف در فناوری اطلاعات ، گفت: در قوه قضاییه همواره حفظ امنیت سامانه هایمان و حفظ حریم خصوصی مردم، جزء اولویت هایمان بوده است. تمام سامانه‌هایی که در قوه قضاییه داریم، به شکل مداوم توسط متخصصین امنیت کشور تست نفوذ می‌شوند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه خاطرنشان کرد: گروه‌های مختلفی از هکر‌ها داریم که سامانه‌های ما را تحت حملات کنترل شده قرار می‌دهند تا عیب و ایراداتی که احیانا وجود دارد را به ما گوشزد کنند. تمام سامانه‌های قوه قضاییه از سطح امنیتی مطلوبی برخوردارند. در ۱۵ سال گذشته حاشیه زیاد بوده و حرف زیاد زدند؛ اما هیچ حادثه امنیتی نداشتیم و همکاران ما به شکل شبانه روزی پایش می‌کنند و ما مرکزی داریم که به شکل شبانه روزی این کار را انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد: هم برای در دسترس بودن خدماتمان و هم برای حفظ امنیت به شکل شبانه روزی تمام زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری مورد پایش قرار می‌گیرد.

زارع پور عنوان کرد: مسئولیت من در قوه قضاییه با کرونا مقارن شد و از آن زمان تمام دوستان در قوه قضاییه و مرکز آمار و فناوری اطلاعات آستین‌ها را بالا زدند تا خدمات را غیرحضوری کنند و در حال حاضر شبانه روزی شده ایم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در یکی از مناظرات در فضای مجازی عزیزی پیامی گذاشته بود که الان ساعت ۹ شب است و فلان سامانه اختلال دارد و این را به مسئولان قوه قضاییه منعکس کنید؛ عرضم این است که در حال حاضر شبانه روزی شده است و مردم در ساعات اداری به دفاتر خدماتی و شعب دادگاه مراجعه می‌کردند و الان که شبانه روزی شده باید همت‌ها و دقت‌ها بیشتر شود که حادثه امنیتی اتفاق نیفتد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات دادرسی به صورت الکترونیک اظهار کرد: در قانون و در ماده ۵۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری این اجازه به قوه قضاییه داده است و استفاده از ارتباطات تصویری را در دادرسی تجویز کرده است و این امکان بود؛ اما به دلیل عدم رغبتی که وجود داشت، این کرونا به اعتقاد ما تسهیل کننده بود و علی رغم اینکه برخی از استان‌ها تلاش کرده بودند از این ابزار‌های استفاده کنند خیلی انگیزه‌ای برای استفاده نبود؛ چرا که تجویز شده بود و اجباری وجود نداشت.

زارع پور عنوان کرد: از ابتدا که آمدیم، شروع به امکان سنجی کردیم تا ببینیم اساسا چنین امکانی وجود دارد یا خیر. دو سه سال قبل در کشور ارتباطات تصویری چیزی لاکچری محسوب می‌شود و به عنوان چیزی که نیاز به زیرساخت سنگین و پیچیده‌ای دارد، مطرح بود؛ اما به لطف تلاش‌هایی که در کشور صورت گرفت و تیم‌های دانش بنیانی که در همین مدت در کشور متولد شدند و بعضا حتی کسانی که سال‌ها در این حوزه کار کرده بودند را پشت سر گذاشتند.

بیش از ۲۰۰ هزار جلسه رسیدگی و تحقیق از زندانی به شکل الکترونیکی برگزار شد

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه گفت: اکنون شاهد زیرساختی در قوه قضاییه هستیم که در تیرماه پارسال افتتاح آزمایشی کردیم و می‌توانیم هر نوع دادگاهی را برگزار کنیم. در تیرماه سال گذشته جلسه دادگاهی را داشتیم که زندانی در زندان رفسنجان بود و جلسه دادگاه در دادگاه کیفری یک در کرمان بود. رئیس کل دادگستری از اتاق خود در جلسه شرکت کرد و رئیس قوه قضاییه از اتاق خودر در تهران شرکت کرد و متهم در زندان بود و جلسه دادگاه به شکل حضوری با حضور سه قاضی برگزار شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار جلسه رسیدگی و تحقیق از زندانی به شکل الکترونیکی برگزار شده و تمام زندان‌ها را تجهیز کردیم و تمام واحد‌های قضایی تجهیز شدند و امروز ۵ هزار اتاق دادرسی الکترونیک افتتاح کردیم که مجموع اتاق هایمان به هشت هزار رسیده است.

زارع پور بیان کرد: پیش از این دو زیرساخت داشتیم که یکی برای ارتباط با زندان بر شبکه ملی عدالت برای تحقیق از زندانی بود و زیرساخت دیگری برای ارتباط با مردم در خانه‌ها و محل کارشان بود. بر زیرساخت دوم تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار دادگاه در یک سال گذشته برگزار شده است که تعداد زیادی از آن‌ها با خارج از کشور بوده است. در یکی از موارد، خواهان پرونده از کارکنان نیروی دریایی ارتش روی عرشه کشتی در دریای عمان بود و در ماموریت بود. پیش از این، این دادگاه‌ها تجدید وقت می‌شد و همین امر باعث اطاله دادرسی می‌شد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اذعان کرد: یکی دیگر از طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، این است که ما این دو زیرساخت را یکی کردیم؛ یعنی بر یک بستر همکار ما در شعبه نشسته است و از پشت همان سیستمی که کار‌های اداری خود را انجام می‌دهد هم می‌تواند به زندان متصل شود و هم می‌تواند به خانه‌های مردمی متصل شود.

دادگاهی با 7وکیل از هفت نقطه آمریکا برگزار شد

وی بیان کرد: هفته پیش جلسه دادگاهی را داشتیم که در اراک برگزار شد که متهم در زندان بود و شاکی در خانه خود بود و همکارمان در شعبه بود. این چیز‌ها قبلا جزء آرزو‌های قوه قضاییه بود. در همان ابتدای امر که به قوه قضاییه می‌خواستم بیایم، گفته شده بود که دادگاهی در آمریکا برگزار شده که هفت وکیل از هفت نقطه آمریکا در این دادگاه شرکت کردند. در جمهوری اسلامی زیرکوه نیز چنین امکاناتی دارد.

زارع پور با اشاره به بخشنامه رئیس قوه قضاییه گفت: بر اساس این بخشنامه مکلف شدیم ظرف شش ماه کل کشور را تجهیز کنیم و اکنون بیش از ۶۰ درصد از شعب ما تجهیز شدند و تا آخر شهریور همه شعب تجهیز می‌شوند و رئیس قوه قضاییه در این بخشنامه تاکید کرد که هر جا تجهیزات وجود دارد اولویت با برگزاری دادگاه به شکل آنلاین و برخط است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بیان کرد: امیدواریم با راه افتادن این زیرساخت مردم ما در همه جای کشور بتوانند از این امکان استفاده کنند.

زارع پور افزود: بیش از ۷۰ درصد اعزام‌های فیزیکی حذف شده است.

امروز قوه قضاییه برای مدیران دستگاه قضا تبدیل به اتاق شیشه‌ای شد

وی تصریح کرد: گواهی عدم سوء پیشینه در حال حاضر در برخی از شهر‌ها کمتر از یک ساعت انجام می‌شود و از امروز رونوشت الکترونیکی این درخواست را برای مرجع مورد نظر ارسال می‌کنیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امروز قوه قضاییه را برای مدیران دستگاه قضا تبدیل به اتاق شیشه‌ای کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از معضلات طول کشیدن پرونده‌ها رفت و آمد لوایح است که کاملا الکترونیکی شده است و  تاکنون ۴۰ استعلام را الکترونیکی کرده‌ایم.

زارع پور خاطرنشان کرد: ثبت شکواییه از داخل منزل از کار‌های مهم هست که مردم در صورتی که برایشان مشکلی پیش بیاید از همان منزل شکواییه را ثبت کنند.

وی یادآور شد: یکی از بخش‌هایی که امروز افتتاح شد سامانه‌ای است که دارایی افراد در آن مشخص می‌شود.

کدخبر: 700220 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟