دولت آینده به تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی توجه کند / "رئیسی" به توسعه صنعت پتروشیمی علاقمند است

رکنا: رئیس ستاد هماهنگی های انرژی آیت الله رئیسی با تاکید بر لزوم توجه دولت آینده به تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی عنوان کرد: اکنون عمده محصولات این صنعت خام فروشی می شود و ما عمدتا در حال صادرات محصولات بالادستی صنعت پتروشیمی هستیم، ولی مردم حتما می توانند به توسعه صنعت پتروشیمی در صورت پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات 1400 امیدوار باشند. زیرا ایشان علاقه بسیاری به توسعه این صنعت دارد.

در روزهای اخیر جمعی از مدیران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ضمن اعلام حمایت از آیت الله رئیسی در انتخابات 1400 ، تاکید کرده اند که با توجه به مواضع و سوابق این نامزد انتخابات 1400، در صورت پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات، دولت توجه بیشتری به شرکت های دانش بنیان حوزه انرژی خواهد کرد و رفته رفته رویکرد خام فروشی از صنعت نفت حذف خواهد شد.

لزوم توجه به دستور رهبر انقلاب برای توسعه صنعت پتروشیمی

به گزارش خبرنگار سیاسی رکنا، ظرفیت صنایع پتروشیمی در هشت سال گذشته حدودا دو برابر شده، اما هنوز هم حدود 62 درصد درآمدهای صادراتی کشور وابسته به فروش نفت خام است و در این میان، با وجود این که دولتمردان تاکید دارند که سهم نفت از بودجه 1400 حدود 23 درصد است، اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی این سهم را بیش از 50 درصد برآورد کرده اند. این در حالی است که براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه قرار بود سهم نفت از بودجه جاری کشور به صفر برسد.

در این میان، کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که توسعه صنایع پتروشمی ضمن آن که می تواند موجب تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت شود، رشد درآمدهای ارزی کشور را به همراه خواهد داشت و از وابستگی کشور به فروش نفت خام کم می کند؛ تا جایی که حتی از نظر برخی کارشناسان، در کشور نفت خیزی مانند ایران، صنعت پتروشیمی بخصوص در دوران تحریم می تواند به عنوان مهمترین منبع برای افزایش درآمدهای ارزی کشور محسوب شود.

این نکته ای است که علیرضا ضیغمی، رئیس ستاد هماهنگی های انرژی آیت الله رئیسی در گفت و گو با رکنا به آن اشاره کرد و گفت: تمام بخش های صنعت نفت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ما باید توان تولیدی خودمان را در حدی که سهمیه ایران در اوپک حفظ شود و خوراک پالایشگاه ها تامین گردد، بالا نگه داریم. همچنین باید براساس دستور مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، باید توجه ویژه ای بر توسعه صنعت پتروشیمی داشته باشیم.

نقشی کلیدی شرکت های دانش بنیان در تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی

رئیس هیات مدیره شرکت نفت و گاز رضوی با تاکید بر لزوم توجه دولت آینده به تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی عنوان کرد: اکنون عمده محصولات این صنعت خام فروشی می شود و ما عمدتا در حال صادرات محصولات بالادستی صنعت پتروشیمی هستیم، این در حالی است که برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی بیشتر کشور، باید به دنبال تولید محصولات نهایی این صنعت باشیم.

وی با بیان این که شرکت های دانش بنیان در رسیدن به این هدف نقشی کلیدی ایفا می کنند، اظهار داشت: توجه ویژه به دو گروه می تواند نقش مهمی در توسعه صنعت پتروشیمی کشور داشته باشد. یک گروه شرکت های دانش بنیان که می توانند به تولید علم بپردازند و گروه دوم هم سرمایه گذاران که می توانند هزینه های لازم برای توسعه صنایع پایین دستی را فراهم کنند.

رئیس ستاد هماهنگی های انرژی آیت الله رئیسی ادامه داد: ما به یک نوع بسیج و جهاد عمومی برای تکمیل زنجیره ارزش در تمام صنایع کشور از جمله صنعت پتروشیمی نیاز داریم و باید سقف معینی را برای صادرات محصولات خام در نظر بگیریم و اجازه ندهیم که خام فروشی بیش از پیش شکل بگیرد.

دولت باید راه را برای سرمایه گذاران و شرکت های دانش بنیان صنعت پتروشیمی هموار کند

ضیغمی با اشاره به گلایه بیشتر شرکت های دانش بنیان از عدم حمایت کافی دولت تاکید کرد: متاسفانه سیستم بروکراسی و کاغذبازی اداری دست و پای شرکت های دانش بنیان را به ویژه در حوزه های نفت و پتروشیمی بسته است. بنابراین دولت باید به گونه ای زمینه کار را برای این شرکت ها فراهم کند که به جای این که شرکت های دانش بنیان برای حضور صنعت پتروشیمی به دولت التماس کنند، دستگاه اجرایی باید از این شرکت ها برای توسعه این صنعت استفاده کند.

وی تصریح کرد: دولت باید راه را آن قدر هموار کند که شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاران عرصه پتروشیمی بتوانند بدون هیچ گونه دغدغه ای به تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی ها بپردازند؛ از جمله این که دولت باید به این شرکت ها زمین های مناسب واگذار کند و در جهت توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تلاش کند.

رئیس هیات مدیره شرکت نفت و گاز رضوی با بیان این که توسعه صنایع پایین دستی عرصه پتروشیمی می تواند منجر به اشتغالزایی مناسبی برای کشور شود، عنوان کرد: لزومی ندارد که همه صنایع پایین دستی در نقطه ای خاص از شرکت متمرکز شوند، زیرا این کار به لحاظ پدافند غیرعامل توصیه نمی شود، ولی ما می توانیم این صنایع را در مناطق محروم سراسر کشور گسترش دهیم و با فروش سهام این شرکت ها از طریق بورس، کاری کنیم که عموم مردم در توسعه صنعت مهم پتروشیمی مشارکت داشته باشند.

توسعه صنعت پتروشیمی جزو اولویت های رئیسی خواهد بود

رئیس ستاد هماهنگی های انرژی آیت الله رئیسی با تاکید بر این که توسعه صنعت پتروشیمی منجر به درآمدزایی مضاعفی برای کشور می شود، گفت: همان طور که آیت الله رئیسی در سخنرانی های خود اشاره کرده اند، مردم حتما می توانند به توسعه این صنعت در صورت پیروزی ایشان در انتخابات ریاست جمهوری امیدوار باشند.

وی در پایان تصریح کرد: بررسی سوابق آیت الله رئیسی نیز نشان می دهد که ایشان به توسعه فناوری و سرمایه گذاری برای گسترش شرکت های دانش بنیان در صنعت پتروشیمی علاقمند است. بنابراین عموم مردم و بخصوص سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی مطمئن باشند که توسعه صنعت پتروشیمی جزو اولویت های کاری آقای رئیسی در صورت پیروزی در انتخابات 1400 خواهد بود.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 697463 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟