بیات: رئیسی به دنبال توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت است / گسترش اقتصاد مبتنی بر نفت رویکرد اصلی رئیسی

رکنا: عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که رویکرد آیت الله رئیسی گسترش اقتصاد مبتنی بر نفت به جای توسعه اقتصادی وابسته به نفت است، تصریح کرد: اگر آیت الله رئیسی در انتخابات 1400 پیروز شود، اقتصادی را پیگیری خواهند کرد که متکی بر نفت نباشد، بلکه رویکرد ایشان توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت بخصوص در حوزه پتروشیمی است.

در روزهای اخیر جمع کثیری از مدیران شرکت های حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی و مسئولان شرکت های دانش بنیان حوزه انرژی ضمن اعلام حمایت از آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرده اند که با توجه به مواضع و سوابق این نامزد انتخابات 1400، در صورت پیروزی او در انتخابات، رویکرد خام فروشی از صنعت نفت حذف خواهد شد.

توجه ویژه رئیسی به لزوم توسعه صنعت پتروشیمی

به گزارش خبرنگار سیاسی رکنا، با وجود 2 برابر شدن ظرفیت صنایع پتروشیمی در هشت سال دولت حسن روحانی ، هنوز هم براساس آمارهای رسمی، بیش از 62 درصد درآمد کشور از صادرات، وابسته به فروش نفت خام است. مساله ای که نشان می دهد هنوز هم بسیاری از ظرفیت های صنایع پتروشیمی بخصوص در حوزه های پایین دستی در کشورمان مغفول مانده است. این در حالی است که بسیاری از صاحبنظران حوزه انرژی تاکید دارند که در کشور نفت خیزی مانند ایران، صنعت پتروشیمی به ویژه در دوران تحریم می تواند مهمترین محل برای درآمدزایی کشور باشد.

بنابراین اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته ایم، موضوع نوع نگاه رئیس جمهور آینده به صنعت پتروشیمی از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته در میان نامزدهای انتخابات 1400 ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در برنامه های خود توجه ویژه ای به لزوم توسعه صنعت پتروشیمی و پیشرفت این صنعت با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داشته و بر لزوم گسترش اقتصاد مبتنی بر نفت به جای توسعه اقتصادی وابسته به نفت تاکید کرده است.

این نکته ای است که عبدالحسین بیات، عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جانشین ستاد هماهنگی های حوزه انرژی آیت الله رئیسی در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و گفت: اگر آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، اقتصادی را پیگیری خواهند کرد که متکی بر نفت نباشد و هزینه های جاری کشور صرفا با فروش نفت خام تامین نشود.

وی در ادامه تاکید کرد: آقای رئیسی به دنبال ساختن اقتصادی برای کشور هستند که مبتنی بر نفت باشد و رویکرد ایشان توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و استفاده از این ظرفیت خدادادی بر عمران و آبادانی کشور است. بنابراین رویکرد ایشان دوری کردن از صنعت نفت نیست، بلکه ایشان به دنبال توسعه ظرفیت برداشت از میدان های نفتی و گسترش صادرات مواد هیدروکربوری مازاد بر ظرفیت کشور خواهد بود.

یارانه های انرژی بدون ضربه زدن به معیشت مردم حذف شود

بیات با بیان این که در رویکرد آیت الله رئیسی نسبت به صنعت نفت، موضوع تکمیل زنجیره ارزش از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: توسعه صنعت پتروشیمی به دلیل ارزش افزوده بالاتری که ایجاد می کند، نقشی حیاتی در سیاست های نفتی آیت الله رئیسی خواهد داشت. ایشان همچنین به دنبال آن است که بتواند در زمینه توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی نیز جهشی ایجاد کند.

عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر لزوم کاهش یارانه انرژی در صنعت پتروشیمی در دولت آینده عنوان کرد: ما چاره ای نداریم جز این که برای توسعه اقتصادی کشور، تمام یارانه ها را بر مبنای قانون هدفمندسازی یارانه ها هدفمند کنیم. در این راستا نیز بسیاری از یارانه های پنهان در حوزه انرژی حذف خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: البته حذف یارانه انرژی باید به گونه ای انجام شود که به معیشت مردم فشار بیش از حدی وارد نشود، بلکه باید بتوانیم با ایجاد رونق اقتصادی و برقرار کردن رفاه و عدالت در معیشت شهروندان، طوری یارانه های انرژی را هدفمند کنیم که افزایش قیمت تمام شده محصولات ضربه ای به معیشت مردم نزند.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 697434 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟