نیوزویک: بیشتر کارشناسان حامی بازگشت بدون شرط آمریکا به برجام هستند

به گزارش رکنا و به نقل از  هفته نامه نیوزویک، طبق برآرود کارشناسان مسائل خاورمیانه، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش از مذاکره پیرامون مسائل دیگر با ایران، باید به توافق هسته ای، همان طور که هست، باز گردد.

شاخصی به نام سنجش پژوهشگران خاورمیانه نشان می دهد که ۶۷ درصد از کارشناسان می گویند استراتژی سیاست خارجی ای که به احتمال زیاد «نتایجی مطلوب» برای آمریکا در بر خواهد داشت، بازگشت «فوری» جو بایدن به برجام (توافق هسته ای) فعلی بدون مذاکره راجع به هر شرط دیگری با ایران است. همچنین در این برآورد که نتیجه اش روز سه شنبه منتشر شد، ۷۵ درصد از کارشناسان گفتند که بازگشت آمریکا به توافق احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای را در دهه آینده کاهش می دهد.

شبلی تلحمی عضو ارشد اندیشکده بروکینگز درباره مذاکرات دوباره درباره توافق هسته ای گفت که دو مشکل اساسی در این زمینه وجود خواهد داشت. اول این که لازم خواهد بود آمریکا به طور یک جانبه درباره توافق با متحدانش که در این توافق هستند و برخی از نزدیک ترین شرکای آمریکا مذاکره کند.

مسئله دوم از دیدگاه تلحمی ترس از این خواهد بود که دیگر پس از آن، رسیدن به یک توافق غیر ممکن باشد. او افزود که به تعویق انداختن روند مذاکرات امکان «گسترش تنش نظامی» را ایجاد می کند که جامعه آکادمیک به طور گسترده با آن مخالف است. تنها یک درصد از کسانی که از آن ها نظرسنجی شده بود، از اقدام نظامی علیه ایران حمایت کرده بودند.

این تحقیق از ۸ تا ۱۵ فوریه در پروژه ای مشترک میان مرکز افکار سنجی دانشگاه مریلند و پروژه علوم سیاسی دانشگاه جورج واشنگتن انجام شد. یک جامعه آماری ۵۲۱ نفری از کارشناسان با ارائه دیدگاهشان در زمینه رویکردهای فعلی نسبت به سیاست خاورمیانه در این نظر سنجی شرکت کردند.

تمام کارشناسان یا از اعضای انجمن مطالعات خاورمیانه یا بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی انجمن علوم سیاسی آمریکا بوده اند که دو گروه مطرح مطالعات خاورمیانه هستند.

تنها ۴ درصد از پاسخ دهندگان از ادامه دادن راهبرد فشار حداکثری حمایت کردند .آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662469 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟