تاخیر در ارجاع پرونده‌ها مستوجب مجازات است

به گزارش رکنا، علی القاصی مهر در چهارمین جلسه شورای معاونان دادسرای عمومی و انقلاب تهران که درخصوص مدیریت صحیح ارجاع پرونده های وارده به دادسراهای عمومی و انقلاب تهران برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بر ضرورت استفاده صحیح از ظرفیت شوراهای حل اختلاف تاکید کرد و افزود: شوراهای حل اختلاف جایگاه مناسبی برای ایجاد فرهنگ سازش و اصلاح ذات البین دارند و دادیاران ارجاع باید تلاش کنند تا پرونده‌هایی که قابلیت سازش دارند به شوراهای حل اختلاف ارسال کنند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، وی با اشاره بر پیگیری راه اندازی شوراهای حل اختلاف در دادسراهایی که شورا ندارند؛ اظهارداشت: سرپرستان این دادسراها باید پیگیری لازم جهت پیش بینی فضای مناسب و راه اندازی هر چه سریع‌تر شورا را مدنظر قرار دهند و دادسراهایی که تعداد شعب شورای حل اختلاف آن‌ها کافی نیست، تعداد شعب مورد نیاز را اعلام و پیگیری لازم جهت فعال سازی شعب بیشتر شورای حل اختلاف انجام شود.

دادستان تهران با بیان اینکه اعضای شوراهای حل اختلاف، افراد خدوم و زحمت کشی هستند که لازم است زحمات آنان را پاس داشت از سرپرستان دادسرا ها و دادیاران ارجاع خواست ضمن بررسی لازم، ترتیبی اتخاذ تا همه پرونده‌ها به سرعت ارجاع و از تاخیر در ارجاع پرونده‌ها خودداری کنند.

القاصی مهر به اختلافات دادسراها در صلاحیت پرونده‌ها نیز اشاره کرد و گفت: این اختلافات باید به حداقل برسد و نباید موجبی برای تطویل امور باشد ضمن اینکه باید در پذیرش و ارجاع پرونده تسریع و موجبات رضایت مندی مردم و مراجعان را فراهم کرد.

باید برای رسیدگی به پرونده‌های قدیمی اهتمام بیشتری داشت

دادستان تهران با اشاره به وضعیت پرونده‌های مسن موجود در دادسرای تهران نیز افزود: باید برای رسیدگی به پرونده‌های مسن( قدیمی ) اهتمام بیشتری داشت و هر چه سریعتر باید مقدمات کاهش پرونده‌های مسن و تعیین تکلیف این پرونده‌ها را فراهم کرد.

غلامرضا مهدوی معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف دادگستری استان تهران نیز در این جلسه ضمن قدردانی از دیدگاه دادستان تهران نسبت به شوراهای حل اختلاف، آمادگی خود را جهت همکاری و همراهی با دادسرای تهران اعلام کرد.

مهدوی خاطرنشان کرد: اگر دادسراهای تهران فضای فیزیکی لازم را در اختیار شورا قرار دهند هر یک از شعب شوراها قادر به پذیرش ۱۲۰ فقره پرونده در ماه خواهد بود.

وی همچنین از اعلام آمادگی برای ایجاد صلح و سازش به میزان ٦٠ درصد از پرونده‌های وارده خبر داد و افزود: شورای خل اختلاف بر تحقق این امر تلاش می‌کند.

رئیس شوراهای حل اختلاف دادگستری استان تهران خواستار ارجاع تدریجی پرونده‌ها به شوراهای حل اختلاف شد و گفت: در این راستا پرونده‌ها بصورت یکجا و با تراکم زیاد طی روزهای آخر ماه به شوراها ارجاع نشود بلکه به تناوب و در طول ماه به شعب شورا ارجاع شود.

قربانیان معاون شوراهای حل اختلاف استان تهران نیز ضمن ارائه گزارش آماری از تعداد شعب فعال ایجاد شده در دادسراها آمار پرونده‌های وارده و درصد پرونده‌هایی که منجر به سازش شدند را تشریح کردو برای ایجاد شعب بیشتر اعلام آمادگی کردند.

همچنین رضا نجفی معاون اول دادستان تهران گزارشی از نحوه ارجاع پرونده‌ها به شعب دادسرا و شعب شوراهای حل اختلاف ارائه کرد و وضعیت ارجاع و تسریع و یا تاخیر در ارجاع پرونده‌ها و آمار پرونده‌های بلااقدام و ارجاع نشده را تشریح و آمار هر یک از دادسراها را قرائت کرد.

بر اساس این گزارش، چهارمین جلسه شورای معاونین دادسرای عمومی و انقلاب تهران در راستای مدیریت صحیح ارجاع پرونده های وارده به دادسراهای عمومی و انقلاب تهران با حضور دکتر القاصی دادستان تهران، دکتر مهدوی معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف دادگستری استان تهران، سرپرستان و دادیاران ارجاع دادسرا های عمومی و انقلاب تهران در سالن ولایت ساختمان دادگستری استان تهران برگزار شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 648080 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟