به گزارش رکنا ، در همین رابطه شبکه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که جو بایدن قصد دارد در برنامه‌های تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا بازبینی گسترده‌ای انجام دهد. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، چند منبع آگاه گفته‌اند که تیم امنیت ملی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درصدد است یک بازبینی اساسی در پروژه‌های تحریمی وزارت خزانه‌داری این کشور انجام دهد که شامل ارزیابی برنامه‌های کنونی، پرسنل و بودجه می‌شود. به گفته این منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، ادووال والی آدیمو که از سوی بایدن به‌عنوان فرد شماره دو وزارت خزانه‌داری آمریکا انتخاب شده است، با دیگر نهادهای امنیت ملی این کشور برای بازبینی چگونگی واحد تروریسم و اطلاعات مالی یا همان TFI در پروژه‌های خزانه‌داری هماهنگی‌هایی را انجام خواهد داد. همچنین گفته شده تیم بایدن رویکرد یک‌جانبه دولت ترامپ در قبال تحریم‌ها را نیز هم برای دشمنان و هم برای متحدان آمریکا گیج‌کننده دانسته‌اند.

آدیمو پیش‌تر در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما به‌عنوان معاون مشاور امنیت ملی در امور اقتصاد بین‌الملل فعالیت داشته و قرار است تحت ریاست جانت یلن، گزینه بایدن برای وزارت خزانه‌داری آمریکا کار کند.‌ هرچند هر دو نفر باید ابتدا از سوی مجلس سنا مورد تأیید قرار گیرند.

تحریم البته ابزاری است که پیش از دولت ترامپ نیز توسط ایالات متحده به کار گرفته می‌شد اما در دوران ترامپ از این ابزار به گستردگی و شدت بیشتری استفاده شد و به‌ویژه ایران از کشورهایی بود که در این سیاست هدف گرفته شد. درعین‌حال در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، نگاه‌های منتقدانه بسیاری از سوی چهره‌های حزب دموکرات به شکل و گستره تحریم‌ها علیه ایران مطرح شد و به‌طور خاص، ادامه تحریم‌ها علیه ایران در شرایط شیوع جهانی بیماری کرونا با انتقادهایی جدی از سوی مقامات حزب رقیب رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شد.

در همین رابطه و در پی اخبار منتشرشده، کارشناسان و مقامات سابق دیپلماسی از حزب دموکرات و از میان مخالفان رویکرد دولت ترامپ نیز روایت و رضایت خود را از این تغییر رویکرد توسط دولت پیش‌روی آمریکا نشان داده‌اند. در تازه‌ترین نمونه‌ها، مارک فیتز پاتریک، معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و کارشناس مسائل خلع سلاح، در توییتر با کنایه به ناکارآمدبودن «کارزار فشار حدکثری» آمریکا در قبال ایران نوشت: «پافشاری پمپئو بر اینکه کارزار فشار حداکثری کارآمد است، شبیه پافشاری ترامپ بر این است که او در انتخابات پیروز شده».

از سوی دیگر مواضع اخیر گزینه بایدن برای سمت مشاور امنیت ملی، با استقبال مشاور سیاست خارجی برنی سندرز روبه‌رو شده است. مت داس، مشاور ارشد سناتور مستقل و چپ‌گرای آمریکایی درباره اظهارات اخیر جیک سالیوان در توییتر نوشت: «یک نشانه بسیار عالی دیگر از تیم بایدن که نشان می‌دهد آنها تمام سروصداهای ایدئولوگ‌های ضد ایرانی را نادیده گرفته و به دنبال دیپلماسی واقعی خواهند بود». سالیوان روز دوشنبه در سخنرانی خود در اجلاس شورای مدیریت وال‌استریت‌ژورنال ابراز خوش‌بینی کرد که فرصت بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] در دولت آینده آمریکا وجود داردآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 638391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟