چه کسانی از توافق بحرین و اسرائیل سود می برند؟

به گزارش رکنا ، روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: توافق عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل بیشتر به نفع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در رقابت انتخاباتی‌اش است و در را به روی عربستان باز می‌کند تا پا جای پای بحرین بگذارد. بحرین کشور مهمی در شورای همکاری خلیج (فارس) نیست اما برقراری روابط با این کشور تحولی است که در افزایش "مشروعیت" اسرائیل به عنوان "کشوری"دارای حاکمیت، در چشم همسایگان عربش نقش دارد. مثل امارات، اسرائیل و بحرین هم روابط فرهنگی، تجاری و ورزشی غیر رسمی از دهه‌های نود دارند.

بیشتر ساکنان بحرین شیعه هستند

این روزنامه نوشت: با این حال برخلاف امارات و عمان بیشتر ساکنان بحرین شیعه هستند و شهروندان مخالفت شدیدی با عادی‌سازی روابط دارند.

این روزنامه در ادامه نوشت: اهمیت توافق با بحرین از ناحیه روابط مهم بحرین و عربستان است. به گفته کارشناسان این توافق تحت تاثیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان حاصل شد تا بعدا برای عربستان برقراری روابط با اسرائیل آسان‌تر شود.

تمایل ترامپ به تحقق "دستاورد" دیپلماتیک دیگر

این روزنامه در ادامه نوشت: دلیل دیگری برای برقراری روابط وجود دارد و آن تمایل ترامپ به تحقق "دستاورد" دیپلماتیک دیگری است که به او در انتخابات کمک کرده و چه بسا فرصت را برای دستیابی او به جایزه صلح نوبل بهبود بخشد. جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ با جدیت برای این مسئله تلاش می‌کند هرچند که فرصت زیادی وجود ندارد.

یدیعوت نوشت: بی تردید عادی‌سازی روابط با بحرین در تقویت قدرت اسرائیل برای تعامل اطلاعاتی و حتی نظامی با "تهدیدات ایران" نقش دارد. مقصود این نیست که بحرین به نیابت از ما بجنگد اما به ما امکان دستیابی به خدمات مختلف را می‌دهد. همچنین بحرین می‌تواند به بازار تکنولوژی اسرائیل تبدیل شود اما به رغم اینکه عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل بیشتر به نفع ترامپ و محمد بن سلمان است، تحول خوبی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 605114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟