روسیه: مسائل برجام باید صرفاً در چارچوب برجام حل و فصل شود

به گزارش گروه فضای مجازی رکنا، وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه طی بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه هر مسئله‌ای در ارتباط با اجرای برجام باید در چارچوب خود برجام حل و فصل شود، از اعضای توافق هسته‌ای موسوم به برجام خواست که دست از تلاش مشترک برای یافتن راهی به‌منظور غلبه بر بحران کنونی پیرامون برجام برندارند.

حل و فصل در چارچوب کمیته مشترک برجام

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود تصریح کرده است: «موضع اصولی طرف روسی این است که هر مسئله‌ای که در هنگام اجرای برجام پیش می‌آید، باید در چارچوب کمیته مشترک برجام حل و فصل شود. اما بهتر است که این کار بدون متوسل شدن به اقدامات اضطراری و بدون هدایت کردن پروسه یافتن راهکار به سمت محدودیت‌های مصنوعی در زمان تصمیم‌گیری انجام شود.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «با وجود دشواری‌ها و اختلاف‌نظرها، اعضای کنونی برجام تاکنون توانسته‌اند زبان مشترک خود و درک مشترک خود از منحصر به فرد بودن و بدون جایگزین بودن توافق هسته‌ای را حفظ کنند. تلاش‌ها و اقدامات متعدد به‌منظور یافتن راهی برای خارج کردن برجام از بحران و بازگرداندن آن به چارچوب اولیه توافق، شاهدی بر این مدعاست.»

برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد

وزارت امور خارجه روسیه در پایان خاطرنشان کرده است: «ما از شرکایمان [در برجام] می‌خواهیم که این رهنمودها را از دست ندهند. ادامه دادن کار و جلو رفتن بر اساس اهداف متعالی تعیین‌شده در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، امر مهمی است. عقب‌نشینی در این زمینه باعث ایجاد موانع جدیدی خواهد شد و اعضای برجام مجبور خواهند بود برای رفع این موانع انرژی بیشتری صرف کنند. ما باید برای حفظ برجام با یکدیگر همکاری کنیم، نه اینکه به دنبال تسویه حساب سیاسی باشیم.»

روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام، موارد عدم‌پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند 36 برجام به کمیسیون مشترک جهت حل‌وفصل ارجاع داد.

متعاقباً مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که جمعه‌شب در تارنمای رسمی این اتحادیه منتشر شد، اعلام کرد: امروز نامه‌ای از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که نگرانی‌های ایران درباره مسائل مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک توسط فرانسه، آلمان و انگلیس را از طریق مکانیسم حل اختلاف به کمیسیون مشترک آن‌گونه که در بند 36 توافق آمده، ارجاع داده است.

بورل افزود: همان‌گونه که پیشتر گفته‌ام، مکانیسم حل اختلاف نیازمند تلاش شدید همه [طرف‌ها] با حسن نیت است، به‌عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، از همه مشارکت‌کنندگان برجام انتظار دارم که به این روند با این روحیه و در چارچوب برجام نزدیک شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

تسنیم

 

کدخبر: 583157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟