روایت نیویورک تایمز از چگونگی ورود شاه مخلوع ایران به امریکا

به گزارش رکنا، به نقل از ایران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به ماجرای ورود محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران بعد از پیروزی انقلاب به امریکا پرداخته و مدعی شده که با وجود مخالفت دولت کارتر، دیوید راکفلر رئیس بانک «چیس» برای ورود شاه با مقامات لابی کرده است.

در این گزارش آمده است: مسافران جت شامل یک عامل اطلاعاتی حزب جمهوریخواه، گروهی از افسران ارتش ایران، چهار سگ و همچنین محمدرضا پهلوی، شاه ایران بودند اما در زمان فرود هواپیما تنها یکی از مدیران ارشد بانک «چیس» منهتن منتظر شاه خلع شده ایران بود. او نه تنها برای پناه دادن به شاه فراری با مقامات کاخ سفید مذاکره کرد، بلکه از هفته‌ها قبل اقدامات لازم برای تأیید ویزای همراهان، پیدا کردن ویلا و مدارس خصوصی برای خانواده شاه را انجام داده بود.

روز بعد آقای دیوید راکفلر، رئیس بانک چیس در مراسمی به مناسبت ورود شاه به امریکا گفت: «عقاب فرود آمده است.» در بخش دیگری از گزارش با بیان اینکه تعدادی از منتقدان کارتر معتقد بودند او کاری برای نجات دادن حکومت شاه انجام نداده بود، آمده است: اسناد جدید نشان می‌دهند نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور ایران از ژنرال‌های ارتش درخواست کرده بود از کشتار برای سرکوب شورش‌ها حداکثر استفاده را کنند.

ژنرال هایزر به ژنرال‌های ایرانی گفته بود اگر تیراندازی هوایی در مقابل معترضان جواب نداد، «سینه آنها را هدف بگیرید.»

به نوشته این روزنامه، راکفلر از سال ۱۹۶۲ روابط نزدیکی با محمدرضا شاه برقرار کرده بود. بعد از آنکه درآمدهای نفتی ایران در دهه ۱۹۷۰ به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرد، بانک چیس بنگاه سرمایه‌گذاری مشترکی را با یکی از بانک‌های دولتی ایران تشکیل داد و مبالغ هنگفتی را به خاطر مشاوره‌های خود به شرکت نفت ملی ایران دریافت کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 530838 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟