فوت و فن‌های رسانه‌های معاند برای داغ کردن کوره آشوب

به گزارش رکنا، پس از اجرایی شدن طرح مدیریت مصرف سوخت و افزایش قیمت بنزین، در ۱۰۰ نقطه از کشور ابتدا شاهد اعتراضات و تجمعات آرام بودیم و برخی از مردم نگران، برخی ناراحت و ناراضی شدند در این میان فرصت برای آشوب، شورش و اغتشاش عده‌ای از نفوذی‌ها و سرسپردگان رجوی و پهلوی فراهم شد.

با شروع اعتراض مردمی و مطالبات به حق مردم نسبت به نحوه اجرا و زمان طرح، عناصر داخلی وابسته و سرکردگان پهلوی و رجوی فضای اعتراض را به اغتشاش تبدیل کردند و بلافاصله بازوی رسانه‌ای و ارتباطی غربی، عبری و عربی این گروهک‌ها دیری نپایید که تهیج، هدایت و میدان‌داری اعتراض و مطالبات به حق مردم را به اغتشاش و آشوب تبدیل کردند.

نقش رسانه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی، voa و رسانه تازه تاسیس برانداز ایران اینترنشنال و … را همواره در بحران آفرینی و بحران زایی شاهد بودیم، از فتنه ۸۸ تا فتنه ۹۶ و امسال نیز در فتنه بنزینی.

این رسانه‌ها با پوشش آنلاین، مخابره اخبار اغتشاشات آن هم در قالب اعتراض مردمی، ضریب دادن به این حوادث و استفاده از تاکتیک‌هایی نظیر کلی گویی، سانسور، نواخت موجی بر ذهن مخاطبان، تحلیل‌های مغرضانه، بزرگ نمایی و … جهت تهییج، تحریک و هدایت معترضین همواره درصدد میدان داری و تغذیه رسانه‌ای مخاطبان، معترضان و آشوبگران بودند.

بحران زایی رسانه‌های غربی در همین آشوب‌های ساختارمند و سازمان یافته که در سال‌های اخیر تحت پروژه نافرمانی مدنی پیاده می‌شود و از مدت‌ها ضد انقلاب خارج نشین به رهبری پهلوی و … مترصد فرصتی برای بهره از اعتراض و مطالبات مردم بودند نمایان و بر هیچ کس پوشیده نیست.

میدان داری وابستگان پهلوی که به اذعان خود چند سال برای نافرمانی مدنی در ایران در حال برنامه ریزی بودند بلافاصله شراره‌های آتش، آشوب و اغتشاش را بر سر مردم ریختند و رنگ آرامش را از مردم سلب کردند.

در همین راستا، بی‌بی‌سی فارسی دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸، در یکی از بخش‌های خبری خود تریبون را در اختیار امیرحسین اعتمادی قرار می‌دهد. اعتمادی که از سازمان دانش‌آموختگان لیبرال ایران معرفی می‌شود کسی است که در حال حاضر ساکن واشنگتن دی‌سی آمریکاست و دبیرکلی این سازمان ضدانقلاب را برعهده دارد.

اعتمادی ضدانقلاب خارج‌نشین در بخشی از گفتگو خود با بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: اعتراضات اخیر ایران هم رهبر ملی دارد و هم فرمانده میدانی؛ دو ـ سه سال است برای این اعتراضات ساز‌مان‌دهی و شبکه‌سازی و حتی شعارنویسی شده است.

کار ویژه رسانه‌های بیگانه اعم رسانه ملکه انگلیس تا ایران اینترنشنال سعودی و دیگر رسانه‌های امریکایی و عربی همگی در اغتشاشات اخیر یک به تعبیر راهبر و سکاندار انقلاب اسلامی یک توطئه‌ی عمیقِ وسیعِ بسیار خطرناکی که آن همه هم پول خرجش شده بود، چقدر زحمت کشیده بودند که بتوانند در یک بزنگاهی، در یک فرصتی این حرکت تخریب و تحریق و آدم‌کشی و شرارت و مانند این‌ها را انجام بدهند و به مناسبت این قضیّه‌ی بنزین فکر کردند که حالا این فرصت برایشان پیدا شده و لشکر خودشان را وارد میدان کردند در یک گزاره خلاصه می‌شود و آن «سلب امنیت خدشه ناپذیر ۴۰ ساله از مردم ایران بود» ایجاد نا امنی در حوزه اجتماع، اقتصاد و التهاب آفرینی در بازار مهمترین خواسته رسانه‌های بیگانه در اغتشاشات اخیر بود.

بطور مثال با نگاهی به اخبار و اطلاعات منتشر شده در سایت بی بی سی و کانال تلگرامی این رسانه می‌توان دید که این رسانه عملا به اتاق جنگ رسانه‌ای و هدایت آشوب تبدیل شده است در همین راستا ارتباط گیری با مخاطبان داخلی، پوشش ویژه اغتشاشات، شروع زودهنگام برنامه‌های خبری و برچسب زنی‌های تحریف شده را در دستور کار قرار داده تا بتواند به هدف متوهمانه خود که براندازی نظام است برسد.

بی‌بی‌سی فارسی همچون دیگر رسانه‌های لندن و نیویورک نشین معاند نظام تلاش می‌کند تا با به حاشیه راندن اعتراضات نسبت به افزایش قیمت بنزین، آن را به اعتراض به کلیت نظام نسبت دهد و در گزارشی اعتراضات را به اعتراض به کل پیکره نظام نسبت می‌دهد و آرامش از دست رفته را آبی می‌داند کهع دیگر به جوی برنخواهد گشت.

روزنامه «فرهیختگان» که به بررسی عملکرد بی بی سی پرداخته نشان می‌دهد که «بی‌بی‌سی تنها در روز دوشنبه ۲۷ آبان، بیش از ۱۲ تحلیل منتشر کرده تا مخاطبانش به این نتیجه برسند اتفاقی که در ایران در‌حال رخ دادن است، رخدادی مشابه سال ۵۷ است و به‌اصطلاح خود «شورش فرودستان» را در مقابل «انقلاب مستضعفان» قرار دهد!»

میزان اعتماد به رسانه‌های خود را باید افزایش دهیم

رضا واعظی کارشناس حوزه رسانه با اشاره به نقش رسانه‌ها در بحران زایی و بحران زدایی اظهار داشت: رسانه‌ها در کاهش و مدیریت بحران و یا در تشدید و افزایش بحران نقش ویژه‌ای دارند.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر بر سر موضوع مدیرت مصرف سوخت افزود: رویکرد و ماهیت رسانه‌های غربی علیه جمهوری اسلامی بر شق دوم یعنی بحران زایی، تشدید، تکثیر و گسترش دامنه اعتراضات به سایر مناطق بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسانه‌های غربی و عربی با استفاده از ارائه تصاویر آرشیوی که گفته می‌شد از طرف مخاطب به دست آن‌ها آمده در راستای تشدید بحران قدم بر می‌داشتند عنوان کرد: رویکرد اصلی این رسانه‌ها را یک رویکرد تهاجمی باید ارزیابی کرد و در قالبی برای ایجاد نا امنی و گسترش بحران طراحی شده بود.

واعظی خاطر نشان کرد: تقسیم کاری که این رسانه‌ها داشتند به دنبال ایجاد التهاب، ایجاد شرایط بحرانی و تکثیر بحران و فراگیر کردن اعتراضات بودند.

وی با بیان اینکه این رسانه‌ها برای باور پذیر کردن مخاطب از تصاویر آماتور استفاده می‌کردند تصریح کرد: رسانه‌های بیگانه از جمله بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال و … در راه اندازی جنگ روانی و استفاده از تاکتیک‌های رسانه‌ای تفاوت روشنی نداشتند، اما برخی رسانه‌ها حرفه ای‌تر عمل می‌کردند.

استاد حوزه ارتباطات و رسانه در ادامه با بیان اینکه رسانه‌های داخلی هر چه بی اعتماد‌تر می‌شوند رسانه‌های بیگانه اعتبار کسب می‌کنند تاکید کرد: میزان اعتماد به رسانه‌های خود را باید افزایش دهیم و اگر اعتمادسازی انجام شد دیگر مخاطب سراغ رسانه‌های بیگانه نمی‌رود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در اتفاقات اخیر به دلیل اینکه رسانه‌های داخلی دچار ضعف مدیریت رسانه‌ای و انفعال بودند از مزیت رقابتی که داشتیم نتوانستند استفاده کنند و در چنین حالتی رسانه‌های غربی به صحنه می‌آیند و میدان‌داری می‌کنند. سرعت و چالاکی در مدیریت بحران بسیار مهم است، اما رسانه‌های ما، چون در این حوزه ضعف دارند بلافاصله عرصه را برای ورود رسانه‌های خارجی فراهم می‌کنند.

اتفاقات اخیر رخ داده در چند روز از نظر سطح، گستره و عمق نسبت به حوادث سال ۸۸ و ۹۶ بیشتر بود و شاید بتوان گفت که یکی از بزرگ‌ترین آشوب‌های سال‌های بعد از انقلاب در سال ۹۸ اتفاق افتاد.

رسانه‌های غربی که ماهیت ضد مردمی، ضد ایرانی بودن آن‌ها عیان‌تر از گذشته شده است با ریختن بنزین بر روی شراره‌های آتش مانع فروکش کردن آشوب‌ها می‌شدند تا بتوانند در بستر اعتراضی که به اغتشاش تبدیل شده خوراک خبری و تهاجم به جمهوری اسلامی را تهیه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 522310 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟