قاچاق بنزین نسبت به حامل‌های دیگر کمتر است

به گزارش رکنا، شیوه‌های کنترل مصرف سوخت در کشور امشب ۲۲ آبان ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و وکیل زاده مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مورد بررسی قرار گرفت.

دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه وضعیت مطلوبی در مصرف نداریم گفت: در سال ۳۲۰ میلیون بشکه نفت خام مصرف می‌کنیم، ۲۴ درصد انرژی در بحث حمل و نقل مصرف می‌شود به طوری که ۶۰ درصد آلودگی هوا را خودرو‌ها ایجاد می‌کنند، در دنیا هر ۵۰ سال مصرف انرژی دوبرابر می‌شود، اما در کشور ما هر ۱۰ سال مصرف انرژی به دو برابر می‌رسد.

او با اشاره به اینکه کار بسیار بزرگی در چند سال اخیر صورت گرفته است افزود: از سال ۹۲ تاکنون به کمک همه یعنی کل نظام وزارت نفت و سپاه ظرفیت تولید بنزین را دو برابر کردیم، اما مسابقه تولید مصرف تا کجا باید پیش برود؟

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه اگر روند مصرف را کنترل نکنیم ظرف چند سال آینده واردات بنزین را باید دوباره از سر بگیریم و باید ظرف سه چهار سال آینده به سراغ پروژه‌های عظیم برویم خاطرنشان کرد: بعد از ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین دنیا را داریم، فاصله قیمتی ما با بعضی از کشور‌های همسایه ۱۴، ۱۵ هزار تومان در لیتر است و انتظار داریم که قاچاق صورت نگیرد عملاً ما بستر را فراهم می‌کنیم تا این مسئله اتفاق بیفتد.

دلاویز با اشاره به اینکه وقتی تفاوت قیمت زیاد است نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم گفت: باید با فرهنگ سازی و ابزار‌های قیمتی مصرف را کنترل کنیم، دنیا مصرف را با ابزار‌های مختلفی کنترل می‌کنند و ما هم باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم.

او با اشاره به وضعیت ما در بحث یارانه انرژی تصریح کرد: طی بررسی‌های به عمل آمده از ۴۲ کشور ایران رتبه نخست را در سال ۲۰۱۸ کسب کرده است لذا بعد از ایران، عربستان و سپس چین قرار دارد، کشور ما با ۸۳ میلیون جمعیت ۶۹ میلیارد دلار یارانه می‌دهد، اما چین با یک و نیم میلیارد جمعیت ۴۴ میلیارد دلار یارانه سوخت می‌دهد لذا این آمار‌ها نگران‌کننده است و باید به آن‌ها توجه کرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 518008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟