حرفه آموزی پناهندگان در ایران، یک قدم بزرگ برای بازگشت داوطلبانه

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، چندی پیش با دعوت دولت آلمان توسط سازمان سکوا، دکتر مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور به همراه هیئتی به سرپرستی محمدابراهیم شوشتری مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت کشور و با حضور نمایندگانی از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور خارجه و سازمان فنی و حرفه ای کشور به این کشور سفری مطالعاتی و تحقیقاتی داشتند تا از چگونگی روند برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای پناهندگان بازدید کرده و شرایط لازم برای برگزاری این دوره های آموزشی در کشور ایران را نیز فراهم کنند.

در این سفر مطالعاتی، هیئت ایرانی با معاون رئیس جمهور و رئیس دفتر فدرال اتباع و مهاجرین خارجی آلمان، اداره فدرال و امور مهاجرت آلمان (BAMF)، دفتر فدرال آموزش فنی و حرفه ای آلمان (BiBB)، رئیس و مؤسس سازمان سکوا، نماینده وزارت خارجه کشور آلمان، هیئت مدیره اتحادیه مرکزی اتاق بازرگانی و صنایع دستی و مهارتی آلمان(ZDH) و کنفدراسیون اتاق‌های صنایع آلمان (YAMF) دیدار داشتند.

همچنین در این سفر هیئت اعزامی از کلاس ها و کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای پناهندگان در کشور آلمان بازدید کرده و در جریان روند برگزاری این دوره های آموزشی قرار گرفتند.

همچنین در این سفر هیئت ایرانی با محمود فرازنده سفیر جمهوری اسلامی ملاقاتی داشته و در جریان این دیدار سفیر ایران در آلمان با اشاره به اهمیت و جایگاه مهارت آموزی در جامعه افزود: ارتقاء مهارت پناهندگان در جلوگیری از جرم و بزهکاری اجتماعی به طور مستقیم تأثیرگذار است.این درحالی است که امیدوارم دولت های غربی تدابیری برای آماده سازی کشور افغانستان جهت بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشور خود را بیاندیشند.

محمدابراهیم شوشتری مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت کشور در دیدار با مقامات دولتی ضمن بیان دیدگاه های انساندوستانه و بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نسبت به پناهندگان اظهار داشت: کشور ایران در ۴۰ سال گذشته خدمات بیشماری در حوزه های مختلف همچون آموزش، بهداشت، معیشت و حرفه آموزی اتباع و مهاجرین خارجی ارائه کرده است .

وی در ادامه افزود: در طی این سالها جمهوری اسلامی ایران همکاری بسیار خوبی با سازمان ها و نهادهای بین المللی در امور پناهندگان داشته است. دولت ایران برای ارتقاء سلامت زندگی پناهندگان و به وجود آمدن شرایط مناسب برای بازگشت عزتمندانه آنها به کشور خود تلاش کرده است .

مشاور محترم وزیر ادامه داد: پناهندگان به دلایل مختلف اقتصادی و سیاسی کشور خود را ترک کرده اند اما اگر دولت های غربی بتوانند با کمک های خود شرایط کشورهای پناهندگان را بهبود ببخشند شاهد این خواهیم بود که هیچ فردی برای دستیابی به زندگی بهتر کشور و موطن خود را ترک نکند.

مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اظهار داشت: حرفه آموزی پناهندگان یکی از اصلی ترین مواردی است که اگر با یک برنامه ریزی دقیق و صحیح انجام شود تأثیرات مثبت زیادی را برای اتباع و مهاجرین خارجی به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه اضافه کرد: بازگشت عزتمندانه پناهندگان به کشور خود یکی از اهداف اصلی در سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به این دیدگاه، پناهندگان در زمان حضور در کشور ایران در صورت فراگیری حرفه ای مناسب می توانند از این توانمندی خود برای بازساری کشورشان استفاده کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: دولت آلمان در چند سال گذشته خدماتی را در زمینه حرفه آموزی پناهندگان ارائه کرده و پناهندگان در چند سال گذشته در سیستمی به نام سیستم آموزشی دوآل (DUALE ) یا آموزش دوگانه که به صورت علمی و عملی است تحت آموزش قرار گرفته اند. از این رو در این سفر بازدیدی از روند برگزاری این دوره های حرفه آموزی داشتیم تا در برنامه ای مشترک این شرایط را برای پناهندگانی که در کشور ایران حضور دارند فراهم کنیم.

محمودی ادامه داد: خوشبختانه زمینه های لازم جهت برگزاری دوره های حرفه آموزی در کشور ایران فراهم است و در چند سال گذشته نیز فعالیت های بسیار قابل قبولی در این حوزه انجام شده اما با توجه به آغاز همکاری جمهوری اسلامی ایران و کشور آلمان در زمینه حرفه آموزی پناهندگان قدم های بلندتری برخواهیم داشت .

وی در ادامه اضافه کرد: آن دسته از پناهندگانی می توانند در این طرح ها و دوره ها شرکت کنند که دارای مدارک هویتی کامل و همچنین مجوز موقت یا دائم برای اقامت در ایران که مورد تأیید اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور است باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیستم آموزش فنی و حرفه ای آلمان بر اساس طرح (DUALE ) است و بین سه تا سه سال و نیم زمان می برد و همچنین با توجه به اینکه اتباع افغانستانی حاضر در کشور ایران دارای فرهنگ و زبان مشترک هستند بهتر است از نظر زمانبندی آموزشی این دوره کاهش پیدا کرده و به حدود یک سال برسد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اضافه کرد: پناهندگان پس از پایان دوره های فنی و حرفه ای شامل اخذ مدرک مهارت آموزی و سپس دریافت پروانه کار از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح های مربوط به آموزش فنی و حرفه ای به زودی در برخی از استان ها به صورت آزمایشی آغاز می شود اضافه کرد: این طرح ها با نظارت و مدیریت مستقیم ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداریهای سراسر کشور توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها انجام خواهد گرفت .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 517784 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟