ماجرای جلسه‌ای مهم در دفتر هاشمی رفسنجانی درباره کاندیداتوری آیت‌الله خامنه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری

مسیح مهاجری در بخشی از گفتگویی ورود روحانیت به سیاست و موضع آیت الله بهشتی درباره پذیرش پُست ریاست جمهوری گفت: در حقیقت اینطور نبود که خود آقای بهشتی با رئیس‌جمهور شدن موافق نباشند بلکه ماجرا این بود که امام خمینی موافق نبودند که افراد روحانی وارد کار اجرایی شوند و در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرند و حتی وزیر بشوند. این یک داستانی دارد که به نظرم لازم و مهم است که این موضوع را مطرح کنم.

انتقادات مسیح مهاجری از روحانیونِ سیاست‌باز /پدر دوگانه‌سازی بسوزد

مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی افزود: در آن مقطع ما (حزب جمهوری اسلامی) آقای بهشتی را به عنوان رئیس‌جمهور در نظر داشتیم که به دلیل ملاحظات امام از این موضوع صرف نظر کردیم. بعد از عزل بنی‌صدر نوبت به آقای رجایی رسید که ایشان، هم روحانی نبود و هم حزب از او حمایت کرد و رئیس‌جمهور شد. البته آقای رجایی فقط ۲۸ روز در این جایگاه قرار گرفتند و در نتیجه بمب‌گذاری ۸ شهریور به شهادت رسیدند.

مهاجری با اشاره به جلسه‌ای در دفتر آیت‌الله هاشمی بعد از شهادت رجایی گفت: بعد از شهادت آقای رجایی، جلسه‌ای در دفتر آقای هاشمی رفسنجانی با حضور اعضا شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد -بعد از بمب‌گذاری هفتم تیر جلسات حزب را در دفتر آقای هاشمی برگزار می‌کردیم- در این جلسه قرار بود بررسی کنیم که بعد از آقای رجایی چه کسی را برای ریاست جمهوری کاندیدا کنیم. اسامی مختلفی مطرح می‌شد که آقای هاشمی‌نژاد (دبیر حزب جمهوری اسلامی در مشهد) گفتند اصلا آقای خامنه‌ای را چرا کاندیدا نمی‌کنید؟!

وی افزود: آن زمان تازه آقای خامنه‌ای ترور شده بودند و دوران نقاهت را پشت سر می‌گذاشتند که برخی با اشاره به همین مسئله می‌گفتند آقای خامنه‌ای به دلیل ضعف جسمانی نمی‌توانند وظیفه ریاست جمهوری را انجام دهند که به این ایراد پاسخ داده شد و گفتند اولا رئیس‌جمهور ستادی عمل می‌کند و قرار نیست خودش همه امور را انجام بدهد ثانیا وضعیت جسمانی ایشان که تا ابد اینگونه باقی نمی‌ماند بلکه چند ماه دیگر ایشان در سلامت کامل خواهند بود بنابراین از این بابت ایرادی وجود نداشت.

روزی که امام با کاندیداتوری آیت الله خامنه ای برای ریاست جمهوری موافقت کرد

مهاجری با اشاره به مخالفت امام با رئیس‌جمهوری شدن روحانیون گفت: اشکال دومی که گرفته شد این بود که امام با رئیس‌جمهور شدن روحانیون مخالف بودند. اینجا برخی از جمله خود من پیشنهاد کردیم با امام صحبتی داشته باشیم، شرایط را توضیح دهیم شاید نظر امام تغییر کرد که قرار شد آقای هاشمی رفسنجانی با امام در این رابطه صحبت کنند و از ایشان بخواهند که امام این نظر را کنار بگذارد. همینطور هم شد و آقای هاشمی صحبت‌ کردند و امام هم پذیرفتند که آقای خامنه‌ای برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند.

وی افزود: با این جریاناتی که تا امروز گذشت نمی‌توان به قطعیت گفت روحانیت در مسئله اجرایی خوب عمل نکرده است. کسانی که روحانی بودند و در این مصادر قرار گرفتند مانند آقای خامنه‌ای، آقای هاشمی رفسنجانی، آقای خاتمی و آقای روحانی اینها کارنامه‌ موفقی داشتند. این حرف من به معنای آن نیست که هیچ ایرادی در کار نبود اما جمع‌بندی این است که عملکرد خوبی داشتند. همین آقای روحانی که امروز انتقادات زیادی به او می‌شود در دولت اول خیلی خوب عمل کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 508332 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟