دستگاه بیومتریک چطور  به شفافیت انتخابات کمک می کند؟

به گزارش رکنا، یکی از تفاوت‌های مهم این انتخابات افغانستان با دوره‌های قبلی انتخابات ریاست جمهوری استفاده سراسری از دستگاه بیومتریک است.

از این فناوری اما در انتخابات پارلمانی سال گذشته نه نامزدها و نه رای‌ دهندگان خاطره خوشی نداشتند. کمیسیون انتخابات افغانستان ولی مدعی است که از مشکلاتی که در انتخابات پارلمانی در استفاده از این دستگاه وجود داشت، درس‌های زیادی آموخته‌ و مشکلات را رفع کرده‌ است.

در انتخابات پارلمانی افغانستان که حدود یکسال پیش برگزار شد، این دستگاه‌ها در برخی مراکز قابل استفاده نبود، تخریب یا گم شدند که این روند باعث شد تا آرای زیادی بدون بارکد بیومتریک به صندوق‌های رای انداخته شود.

در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو کمیسیون انتخابات برای شفافیت آن تلاش کرده که مشکلات دور قبل را با فرستادن ۳۸ هزار دستگاه حل کند. حدود ۲۹ هزار دستگاه برای ۲۹ هزار محل رای و ۵ هزار دستگاه ذخیره نیز به مراکز رای گیری فرستاده شده که در صورتی که دستگاهی از کار بیفتد و یا کار نکند از آن کار گرفته شود.

در دور قبلی، عدم آشنایی کارمندان کمیسیون انتخابات با نحوه کار این دستگاه یکی دیگر از مشکلات رای‌دهندگان بود، ولی اکنون چهار هزار دستگاه برای آموزش کارمندان کمیسیون انتخابات به کار گرفته شده، تا مشکل قبلی تکرار نشود.

از بیومتریک در روز انتخابات چگونه استفاده می‌شود؟

مسئولان کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گویند که ذخیره اطلاعات هرفرد در دستگاه بیومتریک، کمتر از یک دقیقه زمان خواهد برد.

به گفته آنان زمانی که یک فرد برای رای‌دادن به مرکزی مراجعه می‌کند، پس از اینکه نامش در فهرست رای‌دهندگان همان محل پیدا شد، به بخش بیومتریک می‌رود. کارمندانان کمیسیون کد روی شناسنامه (تذکره) را که در زمان ثبت‌نام بر پشت شناسنامه چسپ زده شده، وارد دستگاه بیومتریک می‌کند. این دستگاه قادر است که کد رای دهنده را تشخیص و هویت فرد را شناسایی ‌کند.

براساس اعلام کمیسیون، نام تمام ۹ میلیون رای‌دهنده که قبلا ثبت نام کرده، در تمام دستگاه‌های بیومتریک از قبل اضافه شده‌است. دستگاه قابلیت شناسایی تمام رای‌دهندگان ثبت شده را دارد، حتی اگر در همان مرکز ثبت‌نام نکرده باشند. دستگاه با خواندن کد، خودکار تمام مشخصات فرد را به او نشان می‌دهد. کارمندان کمیسیون با کمک دستگاه رای‌دهنده را به مرکزی که نام‌اش آنجا ثبت شده، راهنمایی می‌کنند.

بعد از اینکه محل ثبت نام رای دهنده تایید شد، کارمندان از او انگشت نگاری کرده، عکس خود و شناسنامه او را خواهد گرفت. دستگاه، عکس، نشان انگشت و مشخصات شناسنامه او را ذخیره خواهد کرد. این کار باعث جلوگیری از تکرار رای است. اگر فردی بخواهد دو بار رای دهد دستگاه هشدار داده و به او اجازه رای مجدد را نمی‌دهد.

بعد از طی این مرحله و درست بودن اطلاعات رای دهنده، دستگاه فوراً کدی را برای رای دهنده خواهد داد. این کد توسط یک چاپگر کوچک، چاپ و در پشت برگه رای‌دهی ضمیمه می‌شود. پس از آن رای‌دهنده به جایگاه مخصوص رفته و می‌تواند نامزد مورد نظر‌اش را انتخاب و برگه رای‌دهی را به صندوق اندازد.

برای جلوگیری از رای مجدد کمیسیون انگشت فرد رای‌دهنده را با رنگ مخصوص که برای چند روز غیر قابل پاک شدن است، نیز رنگ می کند.

اطلاعات بیومتریک چگونه به مرکز منتقل می‌شود؟

اطلاعات رای‌دهندگان در تمام طول روز در دستگاه ذخیره شده و در پایان روز رای‌دهی این اطلاعات از تمام دستگاه‌های که به اینترنت وصل است، با انتخاب یک گزینه به نام ارسال اطلاعات به مرکز معلومات کمیسیون انتخابات خودکار منتقل می‌شود. بعد گزینه بستن محل رای‌گیری فعال و بعد از آن هیج کسی قادر به رای‌دهی نخواهد بود.

کار انتقال اطلاعات تنها در ۷۰ درصد مراکز رای دهی در سراسر افغانستان امکان‌پذیر است. در مراکزی که دستگاه بیومتریک به دلیل نبود اینترنت قادر به انتقال اطلاعات نیست، معلومات رای‌دهندگان با ختم رای گیری به مرکز منتقل نخواهد شد.

بیشتر نامزدها و فعالان انتخاباتی از روند انتقال معلومات از این ۳۰ درصد دستگاه‌ها نگرانند. این که چطور جلو تقلب گرفته شفافیت انتخابات تامین خواهد شد. مسئولان فنی در کمیسیون انتخابات افغانستان نیز می‌گویند اگر بعد از ختم رای‌دهی کسی کارت ذخیره اطلاعات دستگاه را بکشد، تمام اطلاعات از دستگاه حذف می‌شود. این به معنی آن است که سرنوشت انتخابات به جدول نتایج و رای‌های وابسته خواهد شد که در صندوق‌ها وجود دارد. اطلاعات دیگر در دستگاه‌های بیومتریک بدون کارت حافظه وجود نخواهد داشت.

اطلاعات دستگاه‌هایی که اینترنت ندارند تا زمانی که به کابل منتقل نشده، قابل استفاده نبوده و فقط کارمندان مرکز معلومات در کابل می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

در پایان روز رای‌دهی مثل انتخابات دوره‌های گذشته آرای ریخته شده در صندوق‌ها در هر مرکز رای گیری در حضور ناظران و کارمندان شمرده می‌شود، سپس نتایج در برگه نتایج یادداشت می‌شود. تعداد ثبت‌نام شدگان محل، تعداد رای‌دهندگان، تعداد آرا و تعداد آرای هر نامزد همه در برگه نتایج ثبت خواهد شد.

با ختم شماره و درج نتایج در جدول ویژه عکسی از برگه نتایج توسط دستگاه گرفته و در آن ذخیره می‌شود .

به گفته کارمندان کمیسیون انتخابات افغانستان این روند باعث می‌شود که اگر برگه جدول نتایج دستکاری شود، سند به گونه نرم‌افزار در دستگاه بیومتریک قابل دسترس باشد. این کار به کمیسیون اجازه می‌دهد تا برای شمارش دقیق آرا دو نسخه از نتایج را مقایسه کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 506208 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟