ادعای دو پهلوی امریکایی ها درباره پهپاد سرنگون شده توسط سپاه!

«در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.»
بیل اربن، سخنگوی سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که نیروی هوایی آمریکا هیچ پهپادی در حریم هوایی ایران نداشته است. اما او اصل این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است
رسانه های نزدیک به سپاه خبر دادند که این پهپاد پس از هدف قرار گرفتن در «خلیج فارس» سقوط کرده و تلاش برای بیرون کشیدن آن از آب های خلیج فارس ادامه دارد.
یکشنبه این هفته، سنتکام مدعی شد که ایران پیش از حمله پنجشنبه گذشته به دو نفتکش در دریای عمان، با یک موشک زمین به هوا سعی کرده بود تا یک پهپاد نیرو هوایی آمریکا را هدف قرار دهد؛ اما این موشک، در نزدیک‌ترین نقطه، از فاصله‌ای یک کیلومتری پهپاد عبور کرده است.
پیش‌تر مقام‌های آمریکایی بارها تاکید کرده بودند که هر گونه حمله به مواضع یا منافع ایالات متحده در منطقه با واکنش قاطع نیروهای آمریکایی مواجه خواهد شد.
گلوبال هاوک (آر.کیو-۴) دور بردترین پهپاد عملیاتی جهان است. هواپیمای بدون سرنشینی که با دو بال بلند شبیه به بال یک گلایدر که برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد و توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسورهای شناسایی را دارد.این هواپیما دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است و می‌تواند تا ارتفاع ۶۵ هزارپایی پرواز کند و ۴ خدمه آنرا کنترل می کنند.
کوه مبارک منطقه‌ای که سپاه پاسداران اعلام کرده در آن پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده است در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان واقع است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در ۶۵ کلومتری مرکز آن در کرانه دریای عمان قرار دارد.
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، اسفند ماه سال گذشته ادعا کرده بود که این نیرو «با نفوذ به کنترل فرماندهی ارتش آمریکا، ۷ یا ۸ هواپیمایی که در سوریه و عراق پرواز مداوم داشتند تحت کنترل ما بودند و اطلاعات آنها توسط ما رصد می‌شد و ما توانستیم به اطلاعات دستِ اول آنها دست پیدا کنیم.» برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 483712 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟