چاووش‌اوغلو: ترکیه مخالف فشار به ایران است

سیاسی رکنا : مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس دیدار با سراج‌الدین مهرالدین، همتای تاجیک خود در آنکارا درباره عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران توسط آمریکا خطاب به خبرنگاراندگفت: ترکیه مخالف چنین فشارها و اقداماتی است.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه اینگونه تحریم‌ها به مردم ایران آسیب وارد می‌کند، تصریح کرد: 

"این اقدام برای ثبات و امنیت منطقه نیز بسیار خطرناک است. برای ترکیه و دیگر کشورها ایجاد تنوع در تامین کنندگان نفت به آسانی ممکن نیست.

خطوط لوله عراق نیز پس از داعش آسیب زیادی دیده و تعمیر آن به زمان نیاز دارد. ظرفیت انتقال نفت خط لوله از اقلیم کرد شمال عراق به ترکیه نیز محدود است.

جدا از مسائل دیگر تغییر منبع تامین نفت به معنی ایجاد تغییرات اجباری در پالایشگاه ها نیز هست و این نیز هزینه زیادی در پی دارد. 

آمریکا تصمیمی یکجانبه گرفته و به دیگر کشورها نیز می‌گوید که باید تبعیت کنید و هزینه بپردازید. پیشنهاد خرید نفت از کشور دیگری به جای ایران، گنده‌گویی است.

آیا شما برای آن کشورها بازاریابی می‌کنید؟ بازاریابی وزیر خارجه یک کشور برای کشورهای دیگر بسیار اشتباه است. مردم در این باره چه فکر می‌کنند. 

چیزی که به ذهن خطور می‌کند این است که چون ایران با آن کشورها دارای تنش است، پس از ایران نفت نخرید و از آن کشورها بخرید چون آنها با آمریکا همکاری نزدیکی دارند.

این از لحاظ اخلاقی و سیاسی درست نیست. از بعد تجاری اصلا درست نیست و با قوانین سازمان تجارت جهانی در تضاد و یک ریسک برای ثبات منطقه است.

آمریکا و اسرائیل با ایران دشمنی می‌کنند و از سوی دیگر نیز در فکر افزایش فروش نفت کشورهایی است که با آنها همکاری نزدیکی دارد. جهان شاهد چنین رویکردی نبوده است.

میزات تجارت میان ترکیه و تاجیکستان به 500 میلیون دلار بالغ شده است. هدف ما دستیابی به حجم تجارت یک میلیارد دلاری میان دو کشور است".برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 471565 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟