در بخشی از این بیانیه آمده است: همه ما در سازمان ملل متحد به‌ دلیل کشته، مجروح شدن و خسارت‌های وارده سیل‌های شدید در ایران عمیقاً متأسفیم. اجازه دهید از جانب خانواده ملل متحد، بار دیگر مراتب تسلیت صمیمانه خود را به خانواده‌های قربانیان، دولت و مردم ایران تقدیم نمایم. مایلم تلاش‌های دولت در زمینه امداد و نجات را تحسین کنم. در عین حال خسارت به زیر ساخت‌ها (خانه‌ها، جاده‌ها، خطوط آهن و غیره) قابل توجه است. می‌دانیم سیل‌ها همچنان ادامه و عملیات امداد و نجات دولت نیز تداوم دارد.

در ادامه بیانیه آمده است: سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی قویاً متعهد به حمایت از دولت و مردم ایران در این برهه حساس هستند. می‌خواهیم کسی نادیده انگاشته نشود. ما هماهنگی عالی و تنگاتنگ در پاسخ به این وضعیت اضطراری با دولت و جامعه بین‌المللی داشته و داریم. تاکنون سازمان ملل متحد یک میلیون و۴۲۰ هزار دلار کمک علاوه بر منابع موجود برای مساعدت فوری مستمر به منظور تهیه اقلام پزشکی و بهداشتی، آب، تأسیسات بهداشتی، سلامت و سرپناه را بسیج کرده است.

سازمان ملل متحد و جامعه جهانی، پس از ارائه کمک‌های نجات دهنده فوری از تلاش‌های دولت برای استراتژی‌های میان‌مدت و بلندمدت جهت کاهش بلایای طبیعی حمایت می‌کنند، بنابراین مبالغی بیشتر برای اقدام فوری، میان مدت و بلندمدت شامل کاهش خطر، مورد نیاز است. با وجود چالش‌های ایجاد شده به وسیله جو سیاسی فعلی، سازمان ملل متحد قادر بوده بویژه برای تدارک و ارائه اقلام مورد نیاز به کشور، حمایت به موقع و مناسب ارائه دهد.

ما به همکاری خود با طرف‌های مربوطه ادامه می‌دهیم تا نیازهای انسانی مرتفع گردند. دنیلز ادامه داد: هنگامی که اینجانب در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک بودم، از نزدیک بحران ایران را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کردم و تحت تأثیر اخبار مربوط به کرامت، روح قوی انسانی، تاب‌آوری و حمایت مردم ایران از یکدیگر قرار گرفتم که جامعه به خاطر این فاجعه متحد شدند. کودکان هدایا و عیدی‌های سال نو خود را برای کمک به سیل‌زدگان اهدا می‌کردند. سازمان ملل متحد در زمینه سرپناه اضطراری، از تلاش‌های سازمان هلال احمر ایران، بنیاد مسکن و وزارت کشور حمایت کرده و کمک‌های فنی برای ایجاد و مدیریت سرپناه‌های موقت همچنین امکانات سرپناه اضطراری ارائه می‌دهد. علاوه بر این مایلیم این نکته را بار دیگر به رسمیت بشناسیم که ایران نزدیک به چهار دهه میزبانی سخاوتمند برای نزدیک به یک میلیون پناهنده از سایر کشورها بوده است. در راستای این سنت موجب دلگرمی است بنگریم چگونه نیازهای این گروه‌ها به گونه‌ای برابر پاسخ داده شود. ما مشتاقانه به همکاری مؤثر خود ادامه می‌دهیم و به تلاش‌های مسئولان در بهبود اوضاع کمک می‌نماییم.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان متحد همچنین در نشست خبری گفت: سازمان ملل یک کانال مالی بانکی مشخصی را برای کمک‌های نقدی به ایران تأسیس کرده است. وی ادامه داد: کانال مالی مشخصی را سازمان ملل توانسته تأسیس کند که کمک‌های مالی نقدی را به ایران برساند این نتیجه تلاش‌هایی است که در مقر سازمان ملل توسط همه آژانس‌های این سازمان شده است و مقام‌های درجه اول سازمان ملل موفق شدند کمک‌ها را از طریق این کانال مالی به ایران برسانند. دنیلز تصریح کرد: بخشی از اقلامی هم که به ایران می‌رسد به این صورت است که سازمان ملل از خارج خریداری می‌کند و به ایران می‌رساند و نمونه‌هایی هم مثال زده شد که از طریق هوایی به ایران وارد می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دبیرکل سازمان ملل در مورد تحریم‌های امریکا علیه ایران سکوت کرده است، اظهار داشت: سازمان ملل در گذشته از توافق هسته‌ای که با ایران صورت گرفته و اینکه ایران به این توافق پایبند بوده است به صورت مکرر حمایت خودش را اعلام کرده است.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران اضافه کرد: سازمان ملل تأکید می‌کند که این تحریم‌ها عادلانه نیستند و ظالمانه هستند همین‌طور نقشی که دادگاه لاهه در شکایت ایران از امریکا داشته مثبت بوده است. در پایان بار دیگر تکرار می‌کنم که تمام تلاش‌هایی که برای کمک‌رسانی به ایران برای اتفاقاتی که در سیل افتاده همه با حمایت بالاترین مقام سازمان ملل بوده است و همبستگی خود را با دولت ایران اعلام می‌کنم.

کمک 300 هزار یورویی آلمان به سیل زدگان

سفارت آلمان در تهران، با انتشار پیامی از کمک ‌۳۰۰ هزار یورویی دولت آلمان به سیل‌زدگان ایرانی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی سفارت آلمان، وزارت خارجه دولت فدرال آلمان، کمک‌های انسان‌دوستانه خود به مبلغ سیصد هزار یورو را جهت تأمین قایق‌های نجات، البسه و تجهیزات مخصوص ناجیان در آب را در اختیار صلیب سرخ آلمان قرار داده است. هلال احمر ایران با استفاده از این کمک‌های بشردوستانه قادرخواهد بود به کسانی که در مناطق دوردست گرفتار سیل شده‌اند دسترسی پیدا کرده و آنها را به نقاط امن هدایت کند.همچنین سفارت سوئیس در تهران در صفحه توئیتر خود از تحویل کمک‌های دولت سوئیس به هلال احمر خبر داد. در این پیام آمده است: «تجهیزات سوئیسی جهت کمک به سیل‌زدگان به تهران رسید و به سازمان امداد و نجات هلال احمر تحویل داده شد. این تجهیزات جهت توزیع آب آشامیدنی برای ده هزار نفر است.» از سویی دیگر دیروز کمک‌های ارمنستان به سیل‌زدگان در ایران با حضور سفیر ایران در ایروان و مقامات ارمنستانی بارگیری و ارسال شد. به گزارش ایلنا، محموله‌های کمک‌های ارسالی شامل 4 کامیون قرار است در شهر تبریز تحویل هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران شود تا بر اساس صلاحدید این نهاد به مناطق مورد نیاز ارسال شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 468227 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟