استقرار مخفیانه جنگنده‌های «اف-117» آمریکا در غرب آسیا

به گزارش رکنا، یک رسانه تخصصی امور هوانوردی هلندی به تازگی مدعی شده که آمریکا در سال 2017 برای انجام ماموریت‌های ویژه در عراق و سوریه، چهار فروند جنگنده «اف-117» خود را در خاورمیانه مستقر کرد.

وبگاه «دیفنس بلاگ» یکشنبه در مطلبی به نقل از نشریه هلندی «اسکرمبل» نوشت که دست‌کم چهار فروند از جنگنده رادار گریز اف-117 ملقب به «نایت هاوک» برای کمک به نیروی هوایی آمریکا در عملیات ویژه در منطقه مستقر شدند.

این مجله هلندی در این زمینه نوشت: این ماجرا به سال 2017 باز می‌گردد و تاکنون از سوی منابع دیگری منتشر نشده است. بر اساس اخبار موثق، دست‌کم چهار جنگنده اف-117 برای کمک به نیروی هوایی آمریکا در عملیات خاص به ویژه در شب در منطقه استقرار یافتند.»

بر اساس این گزارش، این جنگنده‌ها با استفاده ازبمب‌های هدایت شونده‌ ماهواره‌ای ملقب به «اس‌دی‌بی» در سال 2017 عملیاتی را بر فراز عراق و سوریه انجام دادند و در یک عملیات یکی از آن‌ها بعد از انجام ماموریت مجبور به فرود اضطراری دور از پایگاه خود شد. پایگاه موقت این جنگنده‌ها نیز عربستان، امارات یا قطر عنوان شده است. همچنین، وزارت دفاع آمریکا تاکنون در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده است.

اف-117 اولین پرواز خود را در سال 1981 میلادی انجام داد و از جمله جنگنده‌های بکار رفته در عملیات آمریکا در عراق (جنگ اول خلیج فارس) بود .

در حالی که گفته می‌شود این جنگنده در سال 2008 بازنشسته شد، اما نیروی هوایی آمریکا برای مقاصد خاص هنوز از آن‌ها استفاده می‌کند. یکی از دلایل بازنشسته شدن این جنگنده رادار گریز نیز ساخت جنگنده‌های جدیدتر نسل پنجم «اف-22» و «اف-35» است.

این جنگنده دو بار نیز دچار سانحه شد به طوری‌که در یک مورد و در سال 1999 ، یک فروند اف-117 در «جنگ کوزوو» با موشک «اس-125» ساخت روسیه از سوی پدافند ارتش صربستان سرنگون شد. خلبان این جنگنده نیز با خروج اضطراری و استفاده از چتر نجات جان خود را نجات داد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

فارس

کدخبر: 462187 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟