به گزارش رکنا به نقل از روزنامه اینترنتی ­رأی الیوم، تصمیم انگلیس برای اعلام حزب الله لبنان به عنوان یک گروه تروریستی، نتیجه تحریک‌های آمریکا و صهیونیست‌هایی است که تلاش می‌کنند حزب الله را به عنوان یکی از تشکل‌های اساسی لبنان از دیگر تشکل‌ها جدا کنند و شاید اگر حزب الله هزار سال در سوریه می‌جنگید و تهدیدی برای تل آویو نبود یا با این رژیم) توافقنامه‌ای امضا می‌کرد، امروز تروریست نامیده نمی‌شد.

دولت انگلیس در توجیه تصمیم خود برای گنجاندن نام شاخه‌های نظامی و سیاسی حزب الله (در فهرست تروریستی) ادعا کرد: حزب الله، برخلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل، همچنان مجهز به سلاح است و حمایت این گروه از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، جنگ و درگیری را در این کشور طولانی‌تر کرده است.

«بارون ویلیامز آف ترافورد» نماینده مجلس عوام انگلیس در تشریح دلایل اقدام دولت انگلیس به تحریم شاخه سیاسی حزب الله، بر مقاومت مسلحانه علیه اسرائیل تأکید کرد و شاید این دلیل اصلی چنین تصمیمی باشد چرا که تهدید علیه اسرائیل همچنان عامل اصلی تصمیم‌گیری‌ها در لندن و دیگر پایتخت‌های غربی است.

حزب الله در پاسخ به این اقدام انگلیس بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است این تصمیم به معنای تسلیم ذلت بار در برابر دولت آمریکاست و اینکه انگلیس تنها، دنباله روی ارباب آمریکایی است.

گروه‌ها و احزاب داخلی لبنان با این تصمیم مخالفت کردند و آن را نتیجه تحریک‌های آمریکا و صهیونیست‌هایی دانستند که تلاش می‌کنند حزب الله را به عنوان یکی از تشکل‌های اساسی لبنان از دیگر تشکل‌ها جدا کنند. محافل سیاسی لبنان بیم آن دارند تصمیم لندن نه تنها بر حزب الله، بلکه بر فعالیت‌های دولتی که حزب الله نیز بخشی از آن است، تأثیرگذار باشد.

شاید همین نگرانی‌ها بود که فرانسوی‌ها را واداشت برخوردی محتاطانه با تصمیم لندن داشته باشند زیرا تصمیم به --- تفاوت قائل شدن بین دو شاخه (حزب الله) موجب می‌شد تحرکات و فعالیت‌های دیپلماتیک اروپا در راستای تعامل با حزب الله و دولت لبنان در حاشیه قرار گیرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز با اشاره به این موضوع گفت: "پاریس، به واسطه سفارت لبنان در بیروت با مسئولان حزب الله، اعم از نمایندگان پارلمان و وزراء، پیوسته با شاخه سیاسی حزب الله در تماس است.. فرانسه یا هیچ قدرت دیگری نمی‌تواند تعیین کند کدام طرف سیاسی خوب و کدام بد است. مردم لبنان خود باید چنین چیزی را تعیین کنند".

شاید دلیل این موضع گیری آشکار و صراحت لهجه فرانسه این است که پاریس می‌خواهد مانع از انتقال این تصمیم لندن به دیگر پایتخت‌های اروپایی شود و این جریان را از مسیر خود منحرف کند.

در همین زمینه برخی فعالان لبنانی تأکید کردند این تصمیم انگلیس، بسیاری از مردم لبنان را هدف گرفته است. یک فعال لبنانی نوشت: "هنگام اشغال منطقه عربی به دست فرانسه، انگلیس و ایتالیا.. به انقلابیونی که در راه استقلال مبارزه می‌کردند انگ خرابکار و تروریست زده می‌شد.. گویی تصمیم امروز انگلیس نشانه‌هایی از استعمار کهن را با خود به همراه دارد".برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 461716 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟