تاجزاده به عنوان آغازکننده، این مناظره را رویداد انسانی و پیش برنده و آینده‌ساز هفته‌ای که گذشت، دانست و در عین حال با انتقاد از پخش فیلم اعترافات اسماعیل بخشی و سپیده قلیان با عنوان مستند «طراحی سوخته» به سبب تأثیرات مخربی که به اعتقاد وی می‌تواند برای کشور داشته باشد، گفت: «جمهوری اسلامی آنقدر نظام مقتدری هست که از یک گروه کوچک کمونیستی نگرانی به خود راه ندهد. شهید بهشتی رئیس قوه قضائیه بود، اما به عنوان دبیرکل حزب با احزاب دیگر از جمله کیانوری گفت‌وگوی آزاد و برابر می‌کرد. این برای ما قابل افتخار است نه اعتراف‌گیری‌هایی که جز خسران ندارد و امیدوارم که این بساط برچیده شود.»

تاجزاده سپس در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه تلویحی میان واکنش متفاوت به طرح ادعای تقلب در مورد انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری دهم، با یادآوری مسئولیتش به عنوان رئیس ستاد انتخابات در انتخابات مجلس ششم به ذکر خاطراتی از طرح ادعای تقلب از سوی چهره‌هایی همچون غلامعلی حدادعادل، آیت‌الله جنتی و محمدجواد لاریجانی گفت: «700 هزار رأی را در تهران باطل کردند و تا امروز نیز شماره صندوق‌هایی که باطل کردند را نمی‌گویند. چون رویشان نمی‌شود، زیرا صندوق‌هایی که اصلاح‌طلبان در آن رأی آورده بودند را باطل کردند... همان سال دادگاه من برگزار شد اگرچه من از تقلب تبرئه شدم اما اتهامات دیگر زدند اما به شکایت من از آقای جنتی رسیدگی نشد.» تاجزاده در ادامه با گلایه از استاندارد دوگانه در برخورد با ادعای تقلب در انتخابات گفت: «20 سال به دروغ گفتند که در انتخابات مجلس ششم تقلب شده است، امروز اگر آقای محمدرضا خاتمی درباره انتخابات صحبت کند، محاکمه اش می‌کنند اما آقای شریعتمداری می‌گوید «آقای تقلب» هیچ کاری نمی‌کنند.»

در ادامه مناظره علیرضا زاکانی با بیان اینکه مناظره اتفاق خوبی است و ای کاش رسانه ملی امکانی فراهم می‌کرد که این مناظره به نظر همه برسد تا سره از ناسره مشخص شود، بازداشت مرضیه ‌هاشمی را از سوی دولت مدعی حقوق بشر امریکا اتفاق تلخ هفته عنوان کرد. وی با اشاره به آن بخش از سخنان تاجزاده در انتقاد از اعتراف‌گیری از متهمان و پخش آن در رسانه ملی گفت: «اتفاق تلخ که از منظر شما افتاد، در وزارت اطلاعات دولت شما بود که اعتراف گرفت؛ قوه قضائیه بررسی کرد و حرف‌هایش (اسماعیل بخشی) دروغ بود. خوب نیست دعواهای خود را در اینجا می‌گویید.»

زاکانی با متهم کردن تاجزاده و دوستانش به اینکه نان‌شان در بحران و دیکتاتوری است چون ادعای آزادی دارند اما به آن عمل نمی‌کنند و به همه چیز نگاه ابزاری دارند، گزارش کمیته تحقیق کوی را که تاجزاده در مناظره پیشین به آن استناد کرده بود، به استناد حکم دادگاه و نتیجه رسیدگی به شکایت فرهاد نظری فرمانده وقت انتظامی تهران در مجلس ششم و هفتم مخدوش دانست و گفت: «کوی دانشگاه کاملاً سناریوی طراحی شده بود. این کار را کردید تا موضوع قتل‌های زنجیره‌ای فراموش شود. رهبری دستور دادند بررسی شود، چرا نشد؟»

این فعال سیاسی اصولگرا سپس در پاسخ به سؤال‌هایی که تاجزاده مطرح کرده بود، گفت: «راجع به عزت ابراهیم نژاد- که سال 78 در کوی دانشگاه کشته شد- ضارب را محکوم کردند اگر سؤالی دارید، بروید از دادگاه بپرسید...

مشخصاً از آقای رامین کریمی ادعای پرتاب شدن از ساختمان کوی صحبت شد که آقای محسن رهامی (وکیل دانشجویان) بررسی کرد و معلوم شد ادعایش کذب است... در ارتباط با توقیف مطبوعات حرف زدید؛ من خودم 4 سال در هیأت منصفه مطبوعات با آقای انصاری و خانم کروبی بودم. دکتر سلیمانی سال ۸۱ اعتراف می‌کند که نقش رسانه‌ها را در آشوب‌های آن سال کتمان نمی‌کنم، این گفته چاپ شده است.» زاکانی در ادامه افزود: «شما می‌خواستید چهره نظام را خراب کنید. جالب است که شما گفته آقای شریعتمداری را با گفته آقای محمدرضا خاتمی که گفته ۸ میلیون تقلب شده است که کل نظام را زیر سؤال برده، مقایسه می‌کنید؟»

سپس تاجزاده در نوبت صحبت خود اظهار کرد: «چرا یک انتخابات برای نظام است یک انتخابات نیست. چرا به مجلس ششم می‌گوید حکم حکومتی حلش کرد اما در انتخابات ۸۸ می‌گویید فتنه.» او به خاطراتش از انتخابات 88 پرداخت و گفت: «من با بازجویم بحث داشتم چرا اجازه تظاهرات به آقایان موسوی و کروبی نمی‌دهید. گفت چون اغتشاش می‌شود. گفتم برویم اتوبان تهران- کرج که جایی هم تخریب نشود. گفتند نه چون یک سوت می‌زنید همه می‌آیند. از زمان ۸۸ تظاهرات شده است اردوکشی خیابانی.» وی در جایی دیگر افزود: «سؤالم اینجاست ما یک بار به شما اجازه تظاهرات ندادیم و شدیم دیکتاتور شما که صدبار ندادید، چه هستید.»زاکانی نیز در قسمت سوم وقت مناظره خود گفت: «همیشه گفته‌اید تقلب شده است. مشکل ما با شما قانون‌شکنی است. امام گفته‌اند کسی که خود را برتر از قانون می‌بیند مستبد است؛ شما مستبد هستید. همیشه با رمز تقلب در انتخابات حاضر می‌شوید.» وی ادامه داد: «می‌گویید شما را به چه جرمی گرفتند؟ شما در سال ۸۷ بیانیه دادید به انتخابات نمی‌شود اعتماد کرد. مانیفستی هم در حزب مشارکت دادید که مانیفست براندازانه بوده است... آنقدر عقل برای دستگاه‌های امنیتی قائل شوید که بر این اساس پیش‌بینی کنند.»

تاجزاده پاسخ داد: «چرا نمی‌گویید امام(ره) تأکید داشت سپاه در سیاست وارد نشود. چرا نمی‌گویید امام(ره) در وصیتنامه‌اش گفته است جلوی ورود نیروهای مسلح را به سیاست بگیرید.»زاکانی با بیان اینکه «معتقد هستم ۸۸ یک سناریوی از پیش تعیین شده بود که ناکام ماند»، گفت: «هشت ماه بازار را فلج کردند. دوم بحث تحریم‌ها است. معمار تحریم‌ها اذعان می‌دارد که مسیر ۸۸ چه کمک شایسته‌ای به آنها کرده و امریکا چه سود زیادی از این ماجرا برد.» این فعال سیاسی سپس با بیان اینکه در موقع این اتفاقات زد و بند مالی و دزدی‌های کلان برای سال‌های بعدش اتفاق می‌افتد، از قراردادهای پتروشیمی باختر و شرکت بازرگانی پتروشیمی نام برد و گفت: «باید جلوی قدرت و فساد نامشروع و بیگانه پرستی را بگیریم.»تاجزاده در پاسخ گفت: «اینکه می‌گویید تحریم از سال ۸۸ است اصلاً این گونه نبود، از سال ۸۴ تحریم شروع شد. هرچه گفتیم تحریم است گفتند کاغذ پاره است. شما می‌گویید مملکت آرام بود، شما به هم زدید، هر وقت در این مملکت آشوبی هم نبود، انصار حزب‌الله کاری کرده است.»

وی در ادامه با انتقاد نسبت به دستگیری برخی فعالان سیاسی در پی اتفاقات سال 88، افزود: «گفتید ۸ ماه کشور آشوب شده است؟ مردم اعتراض داشتند، چه اشکالی داشت به مهندس موسوی تریبون می‌دادید. دستگیری گسترده صورت گرفت و مقابله‌هایی که صورت دادیم خب به جای این کار فرصت گفت‌وگو می‌دادید.»زاکانی در پاسخ گفت: «ما هم با آقای موسوی دیدار داشتیم. موسوی هیچ استدلالی نداشت. فردایش با ‌هاشمی صحبت کردم. می‌گفت صبح انتخابات که هنوز جواب نیامده خاتمی و موسوی آمدند گفتند انتخابات باید ابطال شود. کسی که قوانین را قبول ندارد به قول امام (ره)مفسد فی الارض است.» این فعال سیاسی در ادامه مدعی شد: «موسوی را که بعد از انتخابات نگرفتند؛ ۲۵ بهمن ۸۹ محصور شد؛ زمانی که سوریه سازی را داشتند انجام می‌دادند، نظام هوشمندی کرد.» تاجزاده نیز در پاسخ با طرح تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب درباره اتفاقات سال ۸۸ گفت: «من شخصاً هرچه آنها بگویند حتی اگر بگویند تاجزاده بیشترین خطا را کرده، قبول می‌کنم و به آن احترام می‌گذارم.»اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

ایسنا

کدخبر: 454104 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟