وی که در نشست «گفت‌وگو با دختران و پسران انقلاب پیرامون موضوع حجاب» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخن می‌گفت، اضافه کرد: البته در مسائل فکری و ایدئولوژیک کسی نظرسنجی برگزار نمی‌کند، اما بخشی از همین خانم‌های بی‌حجاب و بدحجاب در رفراندوم به حجاب رأی می‌دهند؛ زیرا آثار بی‌حجابی و بدحجابی را می‌دانند. مطهری با بیان اینکه اکنون در جامعه ما اجبار به معنی واقعی در مورد حجاب وجود ندارد، اظهار کرد: اکنون گشت ارشاد هم فعالیت چندانی ندارد، البته ما هم سخت‌گیری را نمی‌پذیریم اما الان هم درباره حجاب سختگیری نمی‌شود.

وی، غرب را دچار بیماری برهنگی توصیف کرد و افزود: در کشور ما نیز آنجا که گرایش به فرهنگ غربی دارند دچار همین آسیب‌ها هستند به عنوان مثال آمار طلاق در شمال تهران و مناطق مرفه بیشتر است و همین نشان می‌دهد ریشه اصلی طلاق مسائل فرهنگی است نه مسائل اقتصادی.

همچنین به گزارش جماران، مطهری با اشاره به اینکه اسلام برای حفظ ارزش زنان در کنار شکوفایی استعداد آنها تدابیری دارد، اولین تدبیر را پوشش برشمرد و افزود: تدبیر دوم، عدم اختلاط تا جایی است که منجر به عسر و حرج نشود. اجتماع باید محیط کار و فعالیت باشد و هرگونه کامیابی جنسی باید منحصر بر کانون خانواده باشد. لذا این نظر اسلام است که نباید تحریک جنسی در جامعه وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر جامعه دائماً تحریک شود و امکان ارضا هم وجود نداشته باشد، عقده‌های روانی ایجاد می‌کند، اضافه کرد: اسلام حتی برای نگاه کردن ما هم حکم دارد، در اسلام از مردان خواسته شده که نگاه‌های خود را شکسته و خیره نشوند و به زنان نیز می‌گوید؛ چشمان خود را فرو بندید و به مردان بیگانه خیره نشوید. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر روابط آزاد در اسلام نیست، اما به جایش تعدد زوجات مجاز قلمداد شده، گفت: امروز اگرچه پدیده‌ای به نام حرمسرا نداریم، اما مردان از طرق دیگری خود را ارضا می‌کنند. یعنی به دلیل روابط آزاد چه در جامعه ما و چه در جوامع غربی حرمسراهای کوچکی دارند. بنابراین تعدد زوجات برای این است که جلوی فساد گرفته شود.

وی افزود: به دلیل اینکه تعداد زنان آماده ازدواج از مردان آماده ازدواج بیشتر است، لذا برخی مردان که این توانایی را دارند، بهتر است زنان متعددی داشته باشند تا زنان بدون شوهر در جامعه نداشته باشیم، زیرا اگر زنی را که در 25 سالگی شوهر خود را از دست داده الزام کنیم که ازدواج نکند، احتمال بروز فساد در او زیاد است. بنابراین تعدد زوجات تدبیری بوده که اسلام برای حل معضلات اجتماعی به کار بسته و تدبیر بسیار عاقلانه‌ای هم است. منتها اجرایش باید درست باشد، چرا که کسانی که مخالف این موضوع هستند، هیچ راهکاری جز فساد ندارند.مطهری ادامه داد: تعدد زوجات برای اداره جامعه امری ضروری است و برای همه جایز نیست، بلکه برای کسانی است که توانایی‌اش را دارند و حدّالمقدور باید رضایت همسر اول خود را جلب کرده باشند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 450484 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟