به دنبال خروج امریکا از برجام، کشورهای باقی مانده در این توافق با هدف مقابله با تأثیر تحریم‌های امریکا بر ایران ساز و کاری تحت عنوان «اس‌پی‌وی» را طراحی کردند. کشورهای اروپایی از قبال این ساز و کار جدید، حفاظت از آزادی Freedom فعالان اقتصادی این کشورها جهت دنبال کردن مبادلات مشروع با ایران را دنبال می‌کنند. به گزارش ایسنا، در حالی که پیش‌تر رسانه امریکایی وال استریت ژورنال خبر داده بود که نهاد مالی تازه برای حفظ برجام از سوی آلمان و فرانسه تأمین مالی می‌شود، اینک رسانه آلمانی «ویرتشافتزووچه» با تأیید این خبر به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت: «براساس توافق برلین و پاریس، سازوکار مالی ویژه برای حفظ روابط تجاری اتحادیه اروپا با ایران به صورت نهادی در فرانسه مستقر شده و یک آلمانی ریاست آن را برعهده خواهد داشت.»

اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده است که بیش از 10 کشور اروپایی در این ساز و کار مالی مشارکت کنند و احتمالاً با گذشت زمان کشورهای بیشتری از جمله چین به این گروه بپیوندند.

مقام‌های اروپایی امیدوارند ساز و کار مالی ویژه اروپا بتواند در نهایت با دریافت مجوز بانکی، به صورت رسمی یک نهاد اتحادیه اروپا شود.

رسانه‌های غربی در حالی از نهایی شدن ساز و کار مالی اروپا برای حفظ برجام خبر داده‌اند که چند روز پیش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم گفته بود: «کانال مالی ویژه اروپا برای انجام معاملات با ایران بزودی ثبت خواهد شد.»اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟