پس از اخلال کمتر از 24 ساعته در ارائه دینار عراق به زائران ایرانی در این کشور، برخی برنامه‌های صدا و سیما و نیز برخی چهره‌های سیاسی، با ادبیاتی تند و زننده دولت را مخاطب قرار داده و مدعی سنگ‌اندازی مستقیم دولت در ارائه خدمات به زائران و برپایی این راهپیمایی عظیم شدند.

این ادعا درحالی است که در این مدت، نه فقط وزرای کشور، راه و شهرسازی و بهداشت از منطقه بازدید کردند، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز از دو مرز شلمچه و مهران بازدید کرد و معاون اول رئیس جمهوری نیز با سفر به کشور عراق، مسائل را از نزدیک ارزیابی کرد. بر پایه چنین واقعیت‌هایی بود که روز گذشته در پایان نشست هیأت وزیران، رئیس دفتر رئیس جمهوری، وزیر کشور به عنوان دبیر ستاد اربعین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر راه و شهرسازی از سیاه نمایی و سیاسی کاری با چنین رویداد مذهبی عظیم و مردمی، انتقاد کردند.

واعظی: موضعگیری‌های وحدت‌شکنانه با هدف تخطئه دولت با فلسفه آیین اربعین تناسبی ندارد

خبرنگار «ایران» از رئیس دفتر رئیس جمهوری پرسید برخی رسانه‌ها نسبت به اربعین موضع سیاسی اتخاذ کردند که واکنش شورای اطلاع‌رسانی دولت را به دنبال داشت، ارزیابی و موضع شما در این باره چیست؟ واعظی در پاسخ به بیان اینکه حدود 8 ماه پیش ستاد اربعین تشکیل شد و در این مدت اعضای ستاد در ایلام، خوزستان و تهران مشغول به فعالیت و بیش از 30 ارگان مختلف هم درگیر هستند و زیرساخت‌های این امر را فراهم کردند، اظهار کرد: بیان این مطالب نه از سر بیان گزارش کار، به این دلیل است که هنگام اربعین و برای زیارت امام حسین (ع)، همه ملت ایران و همه شیعیان گام برمی‌دارند و به طریق اولی، ما هم وظیفه خود می‌دانیم در این مسیر انجام وظیفه کنیم.وی در ادامه به مشکل پرداخت ارز به زائران که کمتر از 24 ساعت به درازا کشید اشاره و اظهار کرد: بلافاصله پس از بروز این مشکل، یک هواپیمای اختصاصی نزدیک به 60 نفر از کارکنان بانک ملی را به نجف و کربلا برد تا مشکلات زائران حل شود و به همین دلیل دیدیم که پنجشنبه‌ گذشته، دیگر صف طولانی وجود نداشت و زائران پس از خروج از مرز، بلافاصله ارز مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه نباید مشکلات ایجاد شده در اربعین را سیاسی کرد، گفت‌: اینکه ما یک اربعین امنی داشتیم، مهم است. کسانی که این کار را انجام دادند این را می‌دانند که جا به جایی دو میلیون نفر طی زمان کوتاه که با امنیت بروند و باز گردند کار بسیار بزرگی است. خدا را شاکر هستیم که این کار انجام شد. رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: موضعگیری‌های وحدت‌شکنانه با هدف تخطئه تلاش‌های دولت یا ناکارآمد جلوه دادن آن با روح آزادگی و فلسفه آیین باشکوه اربعین حسینی (ع) تناسبی ندارد و سبب تضعیف کلیت نظام و کاهش اعتماد عمومی می‌شود.واعظی همچنین در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه خدمات دولت در بخش‌های زیرساختی، خدماتی، امنیتی و حمل و نقل؛ در کنار زحمات سایر نهادها برای همه زائران اربعین مشهود بود، گفت: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها کاهش هزینه زیارت اربعین برای زائران ایرانی بود که دولت به دستور رئیس‌ جمهوری با اعمال تخفیف و محاسبه هزینه روادید به قیمت ارز ثانویه، هزینه صدور روادید برای زائران را به اندازه قابل توجهی کاهش داد. همچنین زمان صدور روادید در دفاتر اعلام شده به 24 ساعت کاهش یافت. وی اختصاص 15 هزار دستگاه اتوبوس را تدبیر دولت برای تسهیل رفت‌ و آمد زائران اربعین برشمرد و گفت: حتی برای تأمین لاستیک‌های مورد نیاز این اتوبوس‌ها هم تمهیداتی اندیشیده و مقرر شد 23 هزار حلقه لاستیک به این اتوبوس‌ها اختصاص یابد. واعظی درباره مشکل موقتی دریافت ارز هم گفت: به دلیل بسته شدن بعضی شعب پرداخت ارز و بعضی مشکلات پیش‌بینی نشده در فرآیند کاری بانک مرکزی عراق، در دو روز اول متأسفانه شاهد تشکیل صف و معطلی مردم در بعضی شعب بودیم که از این بابت از زائران عزیز عذرخواهی می‌کنیم. او تصریح کرد: البته با تلاش مسئولان بانکی، شعب تعطیل شده به سرعت جایگزین و فعالیت آنها شبانه‌روزی شد. با این تدابیر ازدحام زائران در اکثر شعب برطرف شد و تحویل ارز با سرعت مناسبی انجام شد.

رحمانی فضلی: اربعین متعلق به نظام و مردم است

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در واکنش به فضاسازی‌های اخیر درباره عملکرد ستاد اربعین، حادثه Incident روی داده در پرداخت دینار عراقی به زائران را موضوع «حادث شده» توصیف کرد و گفت: 30 دستگاه اجرایی در ستاد اربعین حضور دارند و کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند باید بدانند که موضوع اربعین مربوط به نظام و همه مردم است.وی ضمن خوب توصیف کردن برگزاری مراسم اربعین امسال و نیز بازگشت حدود یک میلیون نفر از زائران به کشور تصریح کرد: تمام تلاش ما این بوده که در حوزه خدمات، حمل و نقل، امنیت، بهداشت و بقیه امور، کارها خوب پیش برود و واقعاً همین طور بوده است.وی با بیان اینکه مشکلی که در این ایام پیش آمد بحث ارز بود که یک موضوع مستحدثه بود و در داخل ستاد هم مطرح نشده بود، ادامه داد: بنا نبود به زوار محترم ارزی بابت همراه داشتن داده شود، اما با تمهیدات بانک مرکزی مقرر شد با مقداری تخفیف به زائران ارز داده شود.

به گفته وزیر کشور، از 2 میلیون زائر حدود 200 تا 240 هزار نفر برای دریافت ارز ثبت نام کرده بودند که 13 یا 14 درصد زوار بودند. با توجه به اینکه ما در داخل کشور دینار نداشتیم با هماهنگی بانک مرکزی عراق قرار شد در این کشور به زائران دینار داده شود. رحمانی فضلی ادامه داد: هم در حوزه تمهیدات باجه و نیروی انسانی و هم تأمین زیرساخت‌هایی مثل اینترنت باید تبادل اطلاعات می‌شد و طرف عراقی باید کمک می‌کرد و در مجموع حدود 24 ساعت با مشکل مواجه شدیم و با تمهیدات بانک مرکزی و پیگیری معاون اول این وضعیت رفع شد و بقیه موارد را بخوبی گذراندیم.

وی در پاسخ به اینکه باوجود این تلاش‌ها، برخی رسانه‌ها و برخی چهره‌های سیاسی، عملکرد دولت در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی را با ادبیات گزنده‌ای بازتاب دادند، اظهار کرد: آخرین قضاوت Judgment را مردم، بویژه کسانی خواهند کرد که به عنوان زائر به آنجا رفتند. قضاوت زائرین و مردم نسبت به این حرف‌ها برای ما کافی است و ارزش ندارد پاسخ این مباحث را با ادبیات و لحن خود آنان بدهیم.

وزیر کشور در عین حال گفت: کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند باید بدانند موضوع اربعین موضوع دولت نیست، بلکه موضوع نظام و همه مردم است. در اربعین 31 دستگاه اجرایی اعم از سپاه، بسیج، قوه قضائیه، وزارت خارجه، سازمان تبلیغات و همه دستگاه‌ها کمک می‌کنند بنابراین اربعین مسأله دولت نیست و بلکه موضوع کل نظام است. رحمانی فضلی همچنین از دستور رئیس جمهوری برای ساخت پل Bridge خرمشهر به بصره خبر داد و با اشاره به تلاش‌ها برای چهاربانده کردن جاده مهران- نجف اشرف، یادآور شد: در 8 تا 10 سال آینده می‌توانیم زمینه اعزام زائران تا 10 میلیون نفر را فراهم کنیم. وی همچنین از آماده شدن طرح جامع اربعین در ستاد اربعین خبر داد.

صالحی: اربعین، مسأله‌ای دینی و ملی است

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به فضاسازی‌های اخیر، هم خدمات ارائه شده به زائران از سوی دولت را گسترده توصیف کرد و هم خطاب به منتقدان دولت گفت که موضوع اربعین مسأله‌ای فراجناحی و فراحزبی و مسأله دینی و ملی جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. صالحی تأکید کرد: به‌ هر حال باید توجه داشته باشیم که دو میلیون نفر طی 20 روز از کشور خارج و وارد کشور می‌شوند و طبیعی است که پاره‌ای از مشکلات وجود داشته باشد. در این زمینه در جلسه هیأت دولت رئیس جمهوری تأکید کرد که تلاش شود تا این مشکلات به حداقل برسد. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 431705 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟