نیکی هیلی: حتی نمی‌دانستم کار سازمان ملل چیست

به گزارش رکنا به نوشته روزنامه دیلی میل، نیکی هیلی، سفیر مستعفی آمریکا در سازمان ملل در سخنان خود در شورای سیاست ملی که گروهی چند صد نفره از قدرتمندترین محافظه کاران آمریکایی هستند در کنفرانسی در شارلوت آن هم چند روز پیش از اعلام استعفایش درباره‌ ورودش به سازمان ملل و عقیده‌ای که درباره‌ی سازمان ملل داشته سخن گفت.

نشست محافظه کاران آنقدر حساس و سری است که تونی پرکینز، سازمان دهنده‌ این نشست هر کسی را که اقدام به ضبط رخدادهای نشست کند، تهدید کرده بود.

هیلی در این نشست گفته بود در سال ۲۰۰۶ وقتی که برای اولین بار به وی پست نمایندگی کشورش در سازمان ملل پیشنهاد شد آن را رد کرده است.

هیلی گفت: من فکر می‌کردم این شغل باید به کسی داده شود که دارای تجربه زیادی است. زمانیکه دونالد ترامپ Trump این شغل را به من پیشنهاد کرد من به ترامپ گفتم صادقانه می‌گویم من حتی نمی‌دانم سازمان ملل چه می‌کند.

وی سپس به تجربیاتش در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: من همواره ترامپ را فردی به تصویر می‌کشیدم که فردی تند مزاج است و در مذاکرات غیرقابل پیش بینی بوده و باعث ترس طرف دیگر می‌شود، این کار من در راستای سیاست تئوری "مرد دیوانه در دیپلماسی" است که پیش از این رئیس جمهور ریچارد نیکسون تعریف کرده است.

هیلی در ادامه افزود: وقتی با همتای چینی‌ خود درباره‌ مساله کره شمالی پس از پرتاب موشک توسط کره شمالی در سپتامبر ۲۰۱۷ چانه‌زنی‌می کردم به او گفتم رئیس من آدم غیر قابل پیش بینی است و من نمی‌دانم چه خواهد کرد. تهدید حمله آمریکا به کره شمالی آنقدر کافی بود که چین را وادار کرد تحریم‌های جدی علیه کره شمالی را در شورای امنیت سازمان ملل بپذیرد. من به رئیس جمهور گفته‌ام که همواره این کار را انجام می‌دهم و او کاملا با این ایده من موافق است.

همان روزهایی که تحریم‌های کره شمالی در سازمان ملل تصویب شد قرار بود ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار سخنرانی کند.

وی افزود: من به او گفتم که در این نهاد بین‌المللی، رهبر کره شمالی را "مرد کوچک موشکی" خطاب نکند. من به رئیس جمهور گفتم اینجا سازمان ملل است کمی رسمی‌تر از یک تجمع انتخاباتی. اما ترامپ تاکید داشت که یک سری توهین‌ها را به کار ببرد. بنابراین من گفتم اوکی آقای رئیس جمهور، رئیس شمایید.

هیلی ادامه داد: چند ساعت بعد از این سخنرانی رئیس‌جمهور اوگاندا نزد من آمد و اون را "مرد موشکی" خطاب کرد.

یک هفته بعد از این سخنان نیکی هیلی تصمیم خود برای استعفا را اعلام کرد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 426986 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟