روسیه آمریکا را به دخالت در امور داخلی کلیسای ارتدوکس متهم کرد

بارتولومیو اول، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس که رهبری بیش از ۳۰۰ میلیون مسیحی پیرو این آئین را بر عهده دارد، اخیراً پس از سه روز رایزنی درباره وضعیت کلیسای ارتدوکس اوکراین، به طور رسمی استقلال Esteghlal این کلیسا از مسکو را تائید کرد.

این تصمیم با استقبال مقامات مذهبی و سیاسی اوکراین و با مخالفت و انتقاد شدید سیاستمداران و رهبران کلیسا در روسیه روبرو شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این تصمیم را تحریک‌آمیز خوانده و گفت، این کار با حمایت مستقیم و آشکار واشنگتن صورت گرفته است. او آمریکا را به دخالت در امور داخلی کلیسای ارتدوکس متهم کرد.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد، دخالت دولت در امور نهادهای مذهبی در این کشور و در اوکراین ممنوع است.

لاوروف این سخنان را در گفت‌وگوهای رسانه‌ای مختلفی تکرار کرده و مجموعه این اظهارنظرها در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه انتشار یافته است.

سفیر آمریکا در اوکراین ماه گذشته در دیدار با رهبران این کشور در کی‌یف از تمایل کلیسای ارتدوکس برای استقلال از کلیسای روسیه پشتیبانی کرده بود. این دیپلمات آمریکایی حدود پنج ماه پیشتر نیز با اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس شرقی مستقر در استانبول دیدار کرده بود.

کلیسای ارتدوکس اوکراین از بیش از ۳۳۰ سال پیش تاکنون تحت نظر کلیسای روسیه فعالیت می‌کرد. بر این پایه تائید استقلال این کلیسا در تحولات جهان مسیحیت رویدادی تاریخی محسوب می‌شود.

پس از استقلال اوکراین بخشی از کلیسای ارتدوکس این کشور در سال ۱۹۹۲ از مسکو جدا شده بود اما رهبران کلیسا این جدایی را به رسمیت نشناخته بودند.

دولت اوکراین می‌گوید برای جلوگیری از بروز یک جنگ مذهبی از استقلال تصمیم‌گیری جمعیت‌های مختلف برای وفاداری به مسکو یا تبعیت از کلیسای ارتدوکس اوکراین پشتیبانی می‌کند.

پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین خشنودی خود از تائید استقلال کلیسای ارتدوکس این کشو را پنهان نکرده و از وجود یک کلیسای ارتدوکس اوکراینی ابراز خوشحالی می‌کند.

او می‌گوید، به این ترتیب امپراتوری روسیه آخرین اهرم فشار خود بر مستعمره سابق‌ خود را از دست می‌دهد. مطابق قانون Law اساسی، اوکراین یک کشور سکولار است اما ناظران معتقدند حمایت علنی پروشنکو از استقلال کلیسای ارتدوکس شانس او را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده افزایش می‌دهد.

از زمان استقلال اوکراین اختلاف‌های زیادی در میان بخش‌های مختلف کلیسای ارتدوکس این کشور بروز کرد. کلیسای روسیه از سوی برخی ارتدوکس‌های اوکراین به حمایت از سیاست‌های دولت روسیه متهم می‌شود.

اختلاف‌های مذهبی میان مسیحیان ارتدوکس دو کشور پس از حمایت کلیسای روسیه از الحاق شبه‌جزیره کریمه شدت گرفت. کلیسای ارتدوکس روسیه به جانبداری از سیاست‌های مسکو و بی‌اعتنایی به استقلال، فرهنگ و زبان شهروندان اوکراین متهم می‌شود.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 425239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟