چرا دولت با مردم سخن نمی‌گوید؟

زهیر موسوی در اعتماد نوشت: اینکه چرا دولت روزه سکوت گرفته برای هیچ‌کس مشخص نیست جز رییس‌جمهور و اعضای کابینه. دولت مشخصا در سیاست خارجی، سیاست داخلی و موضوعات اقتصادی حرف برای گفتن دارد. سخنرانی دقیق و موفق رییس‌جمهور در هفتادوسومین مجمع عمومی سازمان ملل تنها مشتی از خروار است که نشان می‌دهد دولت حرف‌های مهمی در حوزه سیاست خارجی دارد. دولتی که در سیاست خارجی حرف برای گفتن دارد، چگونه می‌تواند در حوزه سیاست داخلی و اقتصادی حرفی برای گفتن نداشته باشد؟ این سوال در کنار چندین سوال بی‌جوابی قرار دارد که پاسخش در دستان رییس‌جمهور است. حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی دولت خود را دولتی پاسخگو معرفی کرد؛ وعده‌ای که 65 روز است در کما به سر می‌برد.

انفعال دولت در پاسخگویی سبب شده‌ است میدان پاسخگویی و تشریح وضعیت در اختیار رقبای سیاسی حسن روحانی قرار گیرد؛ میدانی که در آن منتقدان شرایط را با توجه به دیدگاه مطلوب خود توصیف می‌کنند و چون دولت سکوت اختیار کرده این اظهارات تاثیر بسزایی بر افکار عمومی دارد.

نگاهی گذرا به رسانه‌ها و مطبوعات بر این ادعا صحه می‌گذارد. بازار Store اظهارنظر و ارایه تحلیل درباره موضوعات مختلف این روزها بسیار داغ شده تا جایی که اگر رسانه‌ها نیز به سراغ کسی نروند، این افراد با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تحلیل خود را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. مردم حق دارند از برنامه‌های دولت و رییس‌جمهور به عنوان متولی اجرای قانون Law و بالاترین مقام اجرایی کشور آگاه شوند اما شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که این مهم در65 روز گذشته با تاخیر مواجه شده است. فقدان سخنگو، رسالت خبری رسانه‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار داه است.

در این میان فرضیه‌ دیگری درباره سکوت دولت و عدم انتخاب سخنگو وجود دارد. طراحان این فرضیه معتقدند که دولت دریافته است پس از هر اظهارنظر شرایط اقتصادی که مصداق آن وضعیت بازار ارز بود، ملتهب می‌شود به همین دلیل دولت تصمیم به سکوت گرفته و قصد دارد به جای صحبت، با اقدامات عملی شرایط را کنترل کند. یکی از انتقادات جدی که گاهی رنگ و بوی تخریب و تسویه حساب داشت، به دولت صورت می‌گرفت موضوع گفتار درمانی حسن روحانی بود.

منتقدین اعتقاد داشتند دولت دوازدهم به جای اقدام عملی روی به گفتاردرمانی آورده است و برای این ادعا استدلال‌های خاص خود را داشتند؛ این افراد به ید طولا و توانای حسن روحانی در سخنوری اشاره می‌کنند که شاید بتوان تا حدودی این نقد را درست و بجا خواند. حسن روحانی به این انتقاد‌ها اهتمام ورزید. هرچند سکوت دولت شرایط را برای اظهارنظرهای منتقدان و بعضا مخالفان فراهم کرد اما سقوط Fall دلار و برنامه‌های تخصصی ارایه شده برای بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی توسط وزارتخانه‌های مختلف حاکی از آن است که دولت گفتار درمانی را کنار گذاشته و اقدامات عملی را جایگزین کرده است.

65 روز است که در ورودی سالن کنفرانس طبقه هشتم ساختمان کوثر به روی خبرنگاران بسته مانده و رسانه‌ها همچنان چشم انتظار خودکار رییس‌جمهور هستند تا ببینند چه کسی جایگزین محمدباقر نوبخت می‌شود.

سخنگویی که شاید به دلیل مشغله فراوان از جمله ریاست بر سازمان برنامه و بودجه آن طور که باید، انتظارات را برآورده نمی‌کرد اما به هرحال حضورش موثر بود. امروز وقت صحبت با مردم است. بازار ارز و طلا که تبدیل به چالشی جدی برای دولت شده بود، این روزها روی خوش به دولت و مردم نشان داده و شاید این اتفاق بهترین فرصت برای آغاز فصل جدید گفت‌وگوی دولت با مردم باشد.

در 65روز گذشته نگاه همگان اعم از موافق، منتقد و حتی مخالف به دهان دولت بود اما این نگاه‌ها همچنان چشم به راه مانده‌اند. یکی از انتقادات جدی که در 65روز گذشته مطرح می‌شد آن بود که چرا دولت صحبت نمی‌کند؟ طبیعتا مشغله‌های کاری رییس‌جمهور و وزرا به حدی است که شاید انتظار پاسخگویی درباره تمامی مسائل انتظار زیادی بود و این دقیقا همان نقطه‌ای است که نشان‌دهنده اهمیت حضور سخنگو در دولت و صحبت با مردم است؛ صحبتی که می‌تواند علاوه بر پاسخ به سوالات، افکار عمومی را توجیه و آگاه کند.

طی هفته‌های گذشته، تقریبا هر دو روز یک بار خبری درباره انتخاب سخنگوی جدید دولت در آینده‌ای نزدیک روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گرفت.

آینده نزدیکی که همچنان فرا نرسیده اما واضح است که سکوت دولت بیش از این جایز نبوده و حسن روحانی باید هرچه سریع‌تر فردی توانمند را برای این کرسی حساس جایگزین کند تا هم میدان اظهارنظر را از رقبا پس بگیرد.

 

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز 2 مرد به زن جوان در پارک جنگل / نگهبان صدای التماس های زن را شنید

همخوابی زشت زن 51 با پسر 17 ساله شوهرش + عکس

قتل زن بدکاره توسط مشتریش در خیابان اتحاد

بارداری دختری 17 ساله هنگام تجاوز در خیابان / از برهنه بودن این زن فیلم گرفتند و ... +عکس

رفتار شنیع فروشنده زن داروخانه برای جلب مشتری وسایل جلوگیری از حاملگی+عکس

این دانشمند هسته ای به خواستگاری 150 دختر تهرانی و شهرستانی رفت + گفتگو و عکس

در زندان آدم شدم، لطفا اعدام کنید ! / درخواست از قاضی تهران

دوستم از دختر همسایه بد گفت و من عاشق خواهر او شدم!

غافلگیری تبهکاران تهرانی در رختخوابشان / ببینید با چه سر و وضعی می خوابیدند + فیلم

جزئیات خودسوزی یک مرد مقابل شورای شهر تهران + فیلم و عکس

دستگیری تکنسین اورژانس به خاطر کارهای خلاف در تهران + فیلم و عکس

درگیری شدید بین اولیا و 2 معلم در مشهد / هر دو معلم در بیمارستان بستری شدند !

اعترافات وحشتناک زن جوان مشهدی که 16 روز در محل دفن شوهرش خوابید + عکس

کدخبر: 421615 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟