روحانی: کنوانسیون خزر از توطئه های آمریکا و ناتو جلوگیری کرد

به گزارش گروه سیاسی رکنا، روحانی با بیان اینکه ایران در این مذاکرات و توافق حاصل از آن، در بخش امنیت ملی دستاورد بسیار بزرگی داشته، خاطرنشان کرد: توطئه آمریکایی‌ها و حتی ناتو این بود که در ساحل آبهای خزر حضور یابند و سربازانشان آنجا پیاده شوند و پوتین سربازانشان و ناوچه، هلی‌کوپتر و پایگاه‌هایشان به ساحل دریای خزر برسد. در این توافق اما ایجاد پایگاه نظامی و حضور شناورهای خارجی در دریای خزر ممنوع شد و توافق شد که هر کشتی که بخواهد در این دریا سیر کند، حتماً باید تحت پرچم یکی از 5 کشور ساحلی باشد.
روحانی تصریح کرد: قدرت نظامی و دفاعی به خصوص در جنگ نظامی و دفاع از کشور بسیار مهم است و نقش اساسی دارد، اما مساله دفاع از کشور بدون سیاست خارجی، حضور مردم و مسایل فرهنگی و مسایل اقتصادی حل و فصل نمی‌شود؛ قدرت‌ها و توانایی‌های کشور باید هم‌افزایی کنند و کنار هم قرار بگیرند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه توافق کردیم که سرزمین هیچ کشوری نمی‌تواند علیه کشور ساحلی دیگر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، گفت: همچنین توافق کردیم که ایران باید امتیازات خاصی برای خط مبدأ ساحلی خودش بگیرد و تا ۱۵ مایل از خط مبدأ، دریای سرزمینی ایران و تا ۱۰ مایل بعد، منطقه ماهی‌گیری اختصاصی است. بر اساس این توافق همچنین کشتی‌های ایران می‌توانند، در سراسر این دریا رفت و آمد کنند و می‌توانیم از ظرفیت‌های بندری، گردشگری و اقتصادی این دریا استفاده و بهره‌برداری کنیم.
در تاریخ 12 اوت ، رهبران پنج کشور دریای خزر (روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان) کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را پس از 22 سال مذاکره درباره آن امضا کردند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار داشت اجلاس سران 5 کشور حاشیه دریای خزر از اهمیت فوق العاده زیاد تاریخی برخوردار است. این کنوانسیون عدم حضور نیروهای خارجی یا حضور کشتی های جنگی خارجی را در دریای خزر تضمین می کند که به گفته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گام بزرگی است.
این سند یادآور می شود که حمل و نقل، ماهیگیری و تحقیقات علمی در این دریا باید مطابق قوانین مورد توافق طرفین باشد. براساس کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر ، پنج کشور ساحلی مسئول حفظ امنیت دریایی و مدیریت منابع آن هستند.

 

کدخبر: 407886 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟