سوزان رایس: نشست محرمانه ترامپ و پوتین اشتباهی تاریخی بود

به گزارش رکنا به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا روز یکشنبه دیدار خصوصی و غیرعلنی هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین، همتای روس او را یک «اشتباه تاریخی» عنوان کرد.

رایس در این باره گفت: این یک اشتباه تاریخی بود که به رئیس جمهور آمریکا، نه فقط دونالد ترامپ، بلکه هر رئیس جمهوری اجازه داده شد که دو ساعت بدون حضور شخصی که یادداشت بردارد و بدون هیچ دستیاری با یکی از مخالفترین سران دنیا در قبال آمریکا، گفتگو کند.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا همچنین روسیه را متهم کرد که این کشور قادر بوده است از چنین نشست محرمانه و خصوصی برای اهداف تبلیغاتی خود بهره بگیرد. رایس در گفتگو با ای بی سی مدعی شد: روسیه در حال دیکته کردن آنچه در نشست محرمانه رخ داده است، به باور عمومی جهان است و ما هیچ مبنایی برای مقابله با آن نداریم. چنین شرایطی برای آمریکا بسیار بسیار ناخوشایند و خطرناک است. ما و حتی اعضای کابینه دولت در باره آنچه در آن نشست رخ داد در حیرت هستیم.

رایس همچنین به شدت به انتقاد از وضع تعرفه‌های آلومینیوم و فولاد ترامپ Trump پرداخت که اتحادیه اروپا، کانادا و دیگر کشورها را متاثر کرده است. او همچنین از حملات کاخ سفید به بی‌طرفی جامعه اطلاعاتی آمریکا انتقاد کرد. رایس در این باره اعلام کرد: او مجموعه‌ای از گام‌های را در پیش گرفته است، که پوتین به آنها دیکته کرده بود و نتوانسته است به طرز موثری آنها را انعکاس دهد. فکر می‌کنم سیاست‌های که این رئیس جمهور در جهان دنبال می‌کند در راستای منافع رئیس جمهور روسیه است.

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: هیچ مشکل ذاتی درباره دیدار دو رئیس جمهور حتی از کشورهای که با هم مشکل دارند و در حال گفتگو هستند، وجود ندارد. من خود از چنین مسئله‌ای حمایت می‌کنم. اما باید آماده باشید. باید به دنبال پیشبرد برنامه کاری آمریکا باشید نه اینکه پیشبرد برنامه کاری روسیه را هدف قرار دهید.

دیدار دوشنبه گذشته ترامپ و پوتین در هلسینکی که اولین دیدار رسمی دو رئیس جمهور محسوب می‌شد و اظهار مبهم ترامپ درباره امکان مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا با محکومیت گسترده از سوی اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات همراه شد. رئیس جمهور آمریکا بعدها اعلام کرد منظورش را در این باره به درستی بیان نکرده است زمانی که گفته بود او دلیلی نمی‌بیند که روسیه برای مداخله در انتخابات آمریکا تلاشی صورت داده باشد.

 

کدخبر: 400267 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟