شورای نگهبان تخلفات احتمالی نمایندگان مجلس را رصد می کند

به گزارش گروه سیاسی رکنا، عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز – شنبه - در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت به درگذشت یمین مردوخی، خبرنگار پیشکسوت حوزه مطبوعات در خصوص مصوبات اخیر شورای نگهبان اظهار داشت: با توجه به اینکه در آستانه 26 تیر ماه سالروز تشکیل شورای نگهبان قرار داریم گزارشی درمورد فعالیت‌های شورا ارائه کنیم.

وی افزود: در 20 تیر سال 96 تا 20 تیر سال 97، تعداد 62 مصوبه از مجلس شامل 33 لایحه و 29 طرح تقدیم شورای نگهبان شده که 28 مصوبه در همان مرحله اول به تایید شورای نگهبان رسیده است و 20 مصوبه هم بعد از رفع ایرادات از سوی مجلس در یک یا دو مرحله مورد تایید شورای نگهبان واقع شده است، 14 مورد هم همچنان در حال بررسی بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی افزود: 15 اساسنامه همه توسط هیات وزیران تقدیم شورای نگهبان شده بود که 14 اساسنامه به تایید شوراینگهبان رسیده و تنها یک اساسنامه دارای ایراد بود، همچنین 140 نامه از سوی دیوان عدالت اداری طی یکسال گذشته مبنی بر خلاف شرع بودن تقدیم شورای نگهبان شده بود طی بررسی‌ها مشخص شد 82 نامه خلاف شرع نبوده و 18 مورد خلاف موازین شرع بوده است،‌ 6 نامه همه دارای ابهام بوده و 36 نامه نیز همچنان در حال بررسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال «رکنا » مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری انتخابات مجلس در سال 98، شاهد موج جدید از حملات به شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت داوطلبان هستیم، نظر شما در این زمینه چیست؟ گفت: هردستگاهی که به درستی به وظایفش عمل کند، همواره مورد هجمه دشمن قرار می‌گیرد، ان‌شاءالله شما رسانه‌های داخلی در برابر این هجمه‌ها به وظایف خودتان عمل خواهید کرد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای کریمی قدوسی نماینده مشهد پیش از این در اظهاراتی گفته بود صلاحیت روحانی در شورای نگهبان در انتخابات 96 رد شده بود ،اما با تهدید روحانی شورای نگهبان او را تایید کرد،‌ آیا این اظهارات درست است یا نه؟ توضیح داد: آنچه که وظیفه ما است این است که همه گزارشات شورای نگهبان از طرف بنده ارائه می‌شود و هر خبری غیر از این را باور نکنید،‌بنده قبلا در این زمین پاسخ داده‌ام و همین اندازه کفایت می‌کند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نظر رهبر انقلاب درباره الحاق ایران به لایحه پالرمو که در دیدار نمایندگان با ایشان نکاتی را فرموده‌ بودند، گفت: نظر رهبر معظم انقلاب برای همه دستگاه‌ها صاحب و حاکم است اما این مانع از آن نمی‌شود که دستگاه‌ها به وظایف خودشان عمل نکنند، این مصوبه هنوز به دست ما نرسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با تایید طرح مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان با بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد موافقت خواهد کرد، بیان کرد: در مورد مصوبات اختلافی، نظر مجمع صائب خواهد بود. این مصوبه هم موصول خاص یک نفر نیست بلکه یک موضوع کلی است. که به عنوان موضوع اختلافی شورای نگهبان و مجلس به مجمع رفت.

کدخدایی درخصوص اینکه یکی از نمایندگان مجلس گفته است در زمان تحقیق و تفحص از شهرداری تعدادی از نمایندگان پول گرفته‌اند که از تحقیق و تفحص منصرف شوند و آیا این موضوع در تایید صلاحیت آنها موثر خواهد بود، عنوان کرد: قطعا تخلفات احتمالی که ممکن است نمایندگان مجلس داشته باشند در مرحله بعدی مدنظر شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت : هرگونه فعالیت افرادی که مورد نگاه انتخاباتی هستند برای ادوار آینده، مورد رصد شورای نگهبان قرار دارند آن هم به حکم قانون Law است نه توسعه اختیارات و فعالیت این افراد در شورای نگهبان محل بحث خواهد بود.

وی همچنین در ابتدای نشست خبری خود درباره مصوبات اخیر شورای نگهبان گفت: در جلسه 20 تیرماه 1396 لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد و برای رفع ایرادات و اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد، در ماده 3 لایحه، ایراد سابق شورای نگهبان کماکان به قوت خود باقی است، همچنین در ماده 14 نسبت به مواردی که شرعاً مصارف دیگری دارد و مشمول مصادره می‌شود، اشکال دارد، 8 مورد هم تذکر درباره غلط‌های تایپی و امثالهم به مجلس اعلام شده است؛ 2 مورد ایراد از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این لایحه اعلام شد که شامل مغایرت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های امنیتی بوده که این دو ایراد وفق بند 2 اصل 110 قانون اساسی از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی اعلام شده است تا در خصوص لایحه مذکور عیناً برای اقدام لازم ارسال شد.

 

کدخبر: 397744 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟