در پی مصاحبه سفیر آمریکا در برلین با پایگاه اینترنتی خبری که در آن گفته بود در نظر دارد از محافظه کاران در سراسر اروپا حمایت کند آلمان روز دوشنبه از این دیپلمات آمریکایی که از حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است خواست در این باره توضیح دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد برلین از ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان خواسته است درباره اظهارات اخیر خود در حمایت از راستگرایان افراطی توضیح دهد. این در حالی است که از ماموریت این سفیر جدید آمریکا در آلمان بیشتر از یک ماه نمی گذرد.

سفیر جدید آمریکا در این مصاحبه که روز یکشنبه منتشر شد گفت شماری از محافظه کاران در اروپا با او تماس گرفته اند و گفته اند که این گرایش سیاسی ( راست گرایی افراطی و محافظه کار) با توجه به شکست چپ گرایان در انتخابات پارلمانی کشورهای مختلف در حال احیا و قدرت گرفتن است. من به طور مطلق می خواهم از محافظه کاران در دیگر کشورهای اروپایی و دیگر مسئولان جریان های راستگرای افراطی حمایت کنم. این نوع اظهارات از زبان سفیر که باید بی طرف باشد و در امور سیاسی دیگر کشورها دخالت نکند عادی نیست.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با این پایگاه خبری متعلق به راستگرایان افراطی اروپا گفت: به باور من پیروزی دونالد ترامپ Trump در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مردم فهماند که طبقه سیاسی کشور قبل از برگزاری انتخابات نمی توانند تعیین کنند چه کسی پیروز انتخابات خواهد شد یا چه کسی باید در انتخابات نامزد شود.

این اظهارات سر و صدا زیادی در آلمان ایجاد کرد. تورستن شافر نماینده سوسیال دموکرات آلمان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: شهروندان اروپایی به یک گماشته دونالد ترامپ نیاز ندارند که به آنها بگویید به چه کسی رای دهند.

وی افزود: سفیری که در مباحث دموکراتیک دخالت می کند دیگر جایگاه واقعی خود را ندارد.

این سفیر قبلا نیز در اظهار نظری درباره ایران خود را شهره عام و خاص کرده بود. وی در هشتم ماه مه یعنی روزی که به عنوان سفیر آمریکا در آلمان آغاز به کار کرد از شرکت های آلمانی خواست بعد از تصمیم واشنگتن در خروج از توافقنامه هسته ای و بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران فعالیت های خود را در این کشور متوقف کنند.

سفیر کنونی آمریکا یک همجنس باز و طرفدار ازدواج همجنس بازان است. او در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرده که پیرو حضرت مسیح است.

کدخبر: 386329 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟