شورای نگهبان موافق همه‌پرسی است ،همه‌پرسی را سیاسی نکنید

به گزارش خبرنگار سیاسی رکنا ، عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز – شنبه - در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به بی طرفی شورای نگهبان با توجه به اظهارنظر برخی اعضاء نسبت به موضوع رفراندوم و اظهارات رئیس جمهور شد، اظهار کرد: موضوع رفراندوم فقط در دو اصل قانون Law اساسی آمده است که یکی مربوط به اصل ۵۹ و اعمال قوه مقننه از طریق رفراندوم در موارد ضروری و دیگری مربوط به اصل ۱۷۷ قانون اساسی و موضوع بازنگری قانون اساسی است؛ البته در اصل ۱۱۰ نیز فرمان همه پرسی از اختیارات رهبری اعلام شده است.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان در این دایره موافق همه پرسی است و اتفاقاً می گوئیم که همه پرسی را سیاسی نکنید، چرا که محدوده آن مشخص به این دو مورد است.

photo_۲۰۱۸-۰۳-۰۳_۱۴-۱۲-۰۰

نامه اخیر رئیس جمهور سابق

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار« رکنا » درباره نامه اخیر احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب و مطرح کردن موضوع مهندسی انتخابات توسط شورای نگهبان ، اظهار داشت: همان زمان به این مسئله پاسخ دادیم؛ آنچه شورای نگهبان انجام می دهد مطابق قانون اساسی و قانون انتخابات است و همیشه در این چارچوب عمل می کند و اگر کسی مطلبی دارد، باید به صورت مستند ارائه دهد ولی اینکه کسی به صورت کلی حرف بزند و در رسانه ها مطرح کند، شایسته هیچ کس نیست.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در مصاحبه اخیر خود اعلام کردید احمدی‌نژاد سه روز بعد از انتخابات سال ۸۸ از شما درخواست تأیید انتخابات را داشت و این موضوع شبهه وجود برخی مباحث در پشت پرده را ایجاد کرده است گفت: بسیاری از این گونه پیشنهادات و درخواست‌ها نسبت به شورای نگهبان همیشه بیان می‌شود، اما هر موضوعی که وجود داشته باشد در زمان آن گفته خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که شما در یادداشتتان گفته‌اید مساله‌ دیگری هست که در دیدارتان با احمدی‌نژاد مطرح شده که مایل به بیان آن نیستید، این مطلب چیست؟ تصریح کرد: هر مطلبی باشد به موقع آن را می‌گوییم.

این عضو شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند نمایندگان از ترس رد صلاحیت شدن قادر به بیان انتقادات نیستند و از شورای نگهبان می‌ترسند. چه راهکاری برای رفع این طرح پیش‌بینی کرده‌اید؟ خاطرنشان کرد: شورای نگهبان ترس ندارد. مثلا شما از من می‌ترسید؟ تایید صلاحیت یک امر براساس قانون است و اگر قانون اصلاح شود یا تغییر کند مشکلات این آقایان هم رفع می‌شود. تکلیفی براساس قانون برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است که اگر قانون عمل شود ما هم تابع آن هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره تجمع چندی قبل گروهی از کارگران مقابل شورای نگهبان و اعتراض آنها نسبت به ایراد شورای نگهبان به بخشی از لایحه بودجه در موضوع واریز حق درمان کارگران به خزانه، گفت: قطعاً شورای نگهبان مدافع حقوق همه ملت از جمله کارگران است، اما در چارچوب اختیارات قانونی؛ این مبلغ قبلاً در جایی واریز می شده که جزء درآمدهای خزانه داری نبوده، الان هم گفته شده است که به خزانه برود تا شفافیت بیشتری برقرار باشد وگرنه تغییری صورت نگرفته است.

وی در خصوص بحث تعریف رجل سیاسی و جمع بندی آن در شورای نگهبان گفت: امکان دارد زمانی برای ارائه جمع‌بندی تعریف رجل سیاسی اعلام شود اما وقتی که در این زمان این تعریف اعلام نشد ما باید چه کنیم؟ من باید از خودم حرف بزنم که شما راضی شوید؟ هنوز تعریف رجل سیاسی در دستور کار ما قرار دارد، ولی به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. اما به جمع‌بندی نهایی نرسیدن به معنای تلاش نکردن ما نیست، ما در کارگروهی که در مجلس برای این موضوع وجود دارد به نشست‌های خود ادامه می‌دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس اعلام دولت تدوین لایحه جامع انتخابات به پایان رسیده آیا شما با آنها در این زمینه همکاری داشته‌اید یا خیر گفت: شورای نگهبان در همان کارگروه در مجلس با حضور نماینده دولت این مسائل را بررسی می‌کند. خوشحالیم که دولت در این جهت حرکت می‌کند و امیدواریم به زودی بحث قوانین انتخابات جمع‌بندی شود.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت مطابق اصل ۴۹ قانون اساسی باید ثروت‌های غیر مشروع را به صاحبان حق بازگرداند، آیا تاکنون این قانون را دولت اجرا کرده است؟ اظهار کرد: تشخیص این گونه موارد با دولت و مجلس شورای اسلامی است و تنها شورای نگهبان بر اساس قانون نسبت به مصوبات این دو نهاد اعلام نظر می‌کند.

کدخدایی در خصوص بررسی بودجه ۹۷ گفت: با عنایت به اینکه بودجه مصوبه طولانی است و عموما زمان زیادی برای بررسی نیاز دارد همزمان با فعالیت مجلس کار بررسی بودجه ۹۷ را آغاز کردیم و پس از آن هم در جلسه فوق العاده پنجشنبه بعد از ظهر آن را جمع بندی کردیم. نظرات شورای نگهبان غیررسمی است و نظرات مجمع تشخیص مصلحت را امروز صبح به صورت دستی دریافت کردم و پس از بررسی نظرات مجمع نظر رسمی شورای نگهبان به مجلس ارسال خواهد شد.

وی در ادامه گفت : شورای نگهبان نظر خود را در مورد آخرین مصوبات ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی، اساسنامه‌های ارسالی از سوی دولت و نامه‌های ارسالی از سوی دیوان عدالت اداری را اعلام کرد.

کدخدایی افزود: برای سهولت در بیان ایرادات شورای نگهبان را دسته بندی کردیم. معمولا ایرادات مربوط به اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی بود. ایراد اصل ۵۲ مربوط به مواردی با اشکالات ماهیت غیربودجه ای است و ایراد اصل ۵۳ مربوط به زمانی است که سقف یا ردیف مشخص نمی شود. برای مثال کاری بدون مشخص شدن سقف به دولت محول می‌شود. در مواردی با ابهام مواجه بودیم. برای مثال واژه‌هایی مانند خانواده‌های پردرآمد به کار برده شده که معیار و ضابطه مشخص ندارد از این موارد چندین مورد وجود داشت که مورد سوال قرار گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان یکی از موارد دارای اشکال را موضوع برداشت از صندوق توسعه برداشت از برملی دانست و اظهار کرد: برداشت از صندوق توسعه ملی تابع شرایط و ضوابط است که اعضای شورای نگهبان خواستار ذکر شرایط در این مورد شدند. حدود یکی دو مورد اجازه انتشار اوراق برای تامین هزینه ها را گرفته است که رقم های ذکر شده در ردیف ها و اجزای تبصره متفاوت است که در خصوص تفاوت های موجود سوال شده است. ایرادات غالب دیگر مربوط به به کاربردن الفاظ غیرفارسی است که با اصل ۱۹ قانون اساسی مغایرت دارد.

وی افزود: ایرادات ارسالی به مجلس شامل ۷ صفحه می شود که مربوط به تذکرات واژه ای و انشایی است. این ایرادات در ۲۶ بند ارسال شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 362533 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟