به گزارش گروه سیاسی رکنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، همزمان با افتتاح مرکز اپدیم که به عنوان یکی از مراکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد فعالیت خواهد کرد، موافقتنامه اداری مالی آن با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و خانم شمشاد اختر معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی اسکاپ امضا خواهد شد.
همچنین دومین نشست شورای حکام اپدیم، نشست منطقه ای درباره مدیریت اطلاعات برای کاهش و تاب آوری در برابر خطرات بلایا،نشست مشورتی همکاری های منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار درمنطقه آسیا و اقیانوسیه، در محل هتل اسپیناس پلاس تهران برگزار می‌شود.
در این نشست دو روزه که ۴۰ نفر از نمایندگان کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای منطقه آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در آن حضور خواهند داشت، شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر در خصوص بلایای طبیعی منطقه از جمله زلزله گرد و غبار، سیل و روشهای مقابله با آنهاخواهند پرداخت.
گفت‌وگو و تسهیم دانش حاصل از برگزاری دوره های آموزشی کاهش مخاطرات بلایای تهران و پروژه آزمایشی ریزپهنه بندی لرزه‌ای بوتان و بم نیز از جمله بخشهای جنبی این رویداد دو روزه خواهد بود.
تأسیس مرکز منطقه‌ای اپدیم در تهران در شصت و هفتمین اجلاس اسکاپ در سال ۲۰۱۱ با اجماع کشورهای عضو اسکاپ طی قطعنامه ۴/۶۷ تصویب شد و در سال ۲۰۱۵ طی قطعنامه۱۱/۷۱ برنامه راهبردی، اساسنامه آن مورد تصویب قرار گرفت.
مرکز اپدیم با محوریت اهداف بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران و با تلاش‌‌های پیگیرانه سازمان برنامه و بودجه کشور و همکاری وزارت امور خارجه، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان نقشه‌برداری و مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی در همکاری با اسکاپ و با هدف جذب کمک‌های فنی و بهره‌مندی از امکانات سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد اعتمادسازی و معرفی توانمندی‌های کشور و تعامل با کشورهای منطقه ایجاد شده است.
کاهش تلفات، خسارات و آثار منفی بلایای طبیعی از طریق تقویت مدیریت اطلاعات حوادث Accidents و بلایا در آسیا و اقیانوسیه، تقویت تواناییها و ظرفیت‌های فنی و سازمانی کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه مدیریت اطلاعات بلایا و کاهش خطرپذیری بلایا و اجرای چارچوب توافق سندای در خصوص افزایش مقاومت‌پذیری در برابر بلایای طبیعی و کمک به تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌های منطقه‌ای میان کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه مدیریت اطلاعات بلایا در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها و دستیابی به اهداف توسعه هزاره از جمله اهداف مرکز اپدیم خواهد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 352343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟