"سوچی" برای رسیدگی به وضع آوارگان روهینگیا به چین سفر می‌کند

«آنگ سان سو چی»، رئیس حزب حاکم میانمار، که از سوی جامعه بین الملل به دلیل خشونت ارتش این کشور علیه مسلمانان روهینگیا و آواره کردن هزاران نفر از آن‌ها تحت انتقادهای شدیدی قرار دارد، به زودی راهی چین می‌شود تا درباره نحوه بازگرداندن این آوارگان به کشور با مقامات پکن رایزنی کند.

اقدامات خشونت آمیز ارتش میانمار علیه مسلمانان ایالت راخین از اوت امسال شدت بیشتری گرفته و صد‌ها کشته در کنار هزاران آواره برجا گذاشته است. سازمان ملل، میانمار را به «پاکسازی قومی» متهم و ارتش میانمار را مسئول کشتار، تجاوز Rape گسترده زنان و دختران، آتش زدن منازل و آواره شدن بیش از ۶۲۰ هزار روهینگیایی به بنگلادش معرفی کرد.

در این میان چین نظر متفاوتی داشته و مدعی شده است آنچه در ایالت راخین روی داد یک عملیات ضد شورش بود و در همین حال پکن مانع از صدور قطعنامه‌ای علیه میانمار در شورای امنیت سازمان ملل شد.

خبر سفر سو چی به چین پس از آن رسانه‌ای شد که «مین آنگ هلینگ»، فرمانده ارتش میانمار، اخیرا به پکن سفر کرد و مورد استقبال گرم «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین، و بسیاری از مقامات ارشد ارتش این کشور قرار گرفت. فرمانده ارتش میانمار و مقامات چین بر سر تقویت همکاری‌های دوجانبه در امور نظامی و مقابله با گروه‌های شورشی به توافق رسیدند.

خبرگزاری دولتی «دیلی گلوبال نیو لایت» چین اعلام کرد سو چی برای حضور در مجمع سران جهانی که به میزبانی حزب کمونیست در پکن برگزار می‌شود، راهی این کشور خواهد شد. این مجمع از روز پنجشنبه کار خود را آغاز می‌کند و تا ۳ دسامبر ادامه خواهد داشت.

میانمار این روز‌ها در مرکز توجه جامعه جهانی قرار دارد، به طوری که «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان، از امروز سفر ۶ روزه خود را به میانمار و بنگلادش آغاز کرده است. پاپ فرانسیس قصد دارد در این سفر وضع زندگی آوارگان روهینگیا را مورد بررسی قرار دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 331721 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟