بازداشت نزدیک به 50 معترض در کنگو

رکنا سیاسی: در شهر گوما که مرکز استان ناامن کیووی شمالی و پایگاه جنبش جوانان معترض " مبارزه برای تغییر" است، نیروهای پلیس Police سی و سه تظاهرکننده از جمله سه زن را که خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حداکثر تا سی و یکم سپتامبر شده بودند، بازداشت کردند.

این تظاهرکننده ها در مسیری پنج کیلومتری راهپیمایی مسالمت آمیز برگزار کردند. آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود:" ما خواستار انتخابات هستیم "،" ما از کمیسیون ملی انتخابات کنگو درخواست می کنیم حداکثر تا سی و یکم دسامبر انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند" .

در شهر کیسانگانی نیز که چهارمین شهر بزرگ کنگو واقع در استان اشوپو در شمال شرقی این کشور است شانزده تظاهرکننده از جمله یک زن توسط پلیس بازداشت شدند.

طبق توافق نامه ای که سال گذشته میان اکثریت حاکم در کنگو و جناح مخالف این کشور تحت نظارت کلیسای کاتولیک کنگو منعقد شد، قرار شد انتخابات ریاست جمهوری حداکثر پایان سال دو هزار و هفده برگزار شود اما به علت خشونتها و ناامنیهای منطقه کاسایی، کمیسیون انتخابات کنگو اعلام کرده است برگزاری انتخابات در این شرایط ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از گوما، تشدید درگیریهای مسلحانه در منطقه کاسایی در مرکز کنگو که پیش از این از آرامش خوبی برخوردار بود، از اواسط سال گذشته میلادی تا کنون بیش از یک میلیون نفر را از این منطقه فراری داده است. با تشدید خشونتها در این منطقه از کنگو هزاران نفر به کشورهای همسایه به ویژه آنگولا پناه برده اند. نیروی صلحبان سازمان ملل متحد در جمهوری دموکراتیک کنگو که ماموریتش عمدتا بر محوریت حفاظت از غیرنظامیان استوار شده است از سال هزار و نهصد و نود و نه در این کشور حضور دارد و نزدیک به بیست هزار سرباز در آن حضور دارند.

اساسا بحران سیاسی کنگو زمانی به طور جدی آغاز شد که یازدهم مه سال گذشته دادگاه قانون Law اساسی کنگو حکمی صادر کرد که به ژوزف کابیلا که از سال 2001 قدرت را در کشورش در دست دارد، اجازه داد پس از پایان دوره کنونی ریاست جمهوری اش در سال 2016 همچنان قدرت را حفظ کند. ژوزف کابیلا مطابق با قانون اساسی کنگو اجازه نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

آمریکا و اتحادیه اروپا پیش از این در اعتراض به تاخیرهای مکرر در برگزاری انتخابات و نقض حقوق بشر در کنگو به ویژه منطقه آشوبزده کاسایی، تحریم هایی بر ضد مسئولان حزب حاکم این کشور و نزدیکان ژوزف کابیلا اعمال کرده اند.

اکثریت حاکم و جناح مخالف کنگو سرانجام پس از مذاکرات طولانی و دشوار تحت نظارت کنفرانس ملی اسقفهای کاتولیک سی و یکم دسامبر گذشته به توافق دست یافتند.­ طبق این توافق نامه که با حمایت سازمان ملل متحد حاصل شد ژوزف کابیلا رئیس جمهور کنگو تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده در قدرت باقی خواهد ماند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 311451 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟