مشاور بارزانی: بعید است همه‌پرسی به جنگ بینجامد/ کردستان بخشی از جهان عرب نیست

رکنا سیاسی: کفاح محمود، مشاور رئیس اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با عکاظ گفت: اقلیم کردستان روند مسالمت آمیز دموکراسی را در پیش گرفت و در آن به عهدنامه‌ها و منشورهای بین المللی تکیه کرده است. نتایج این همه‌پرسی یک مساله اصلی برای مذاکره با شرکایمان در بغداد و همسایگانمان در آنکارا و تهران است.
وی تأکید کرد: ما به همزیستی مسالمت آمیز به عنوان گزینه سیاسی و اجتماعی ایمان داریم و از زمان خودمختاری در سال 1991 ثابت کردیم که یک نظام مثبت هستیم. ما روابط خوبی را با ترکیه و ایران برپایه همکاری اقتصادی برقرار کرده و آنکارا بیش از 10 میلیارد دلار از تبادل تجاری با ما سود می‌برد و ایران از توافق‌نامه‌های مهم اقتصادی در اقلیم سودمند می‌شود.
کفاح محمود بعید دانست که ترکیه جنگ راه بیندازد یا نیت واقعی برای به راه انداختن خشونت داشته باشد.
وی گفت: آنچه که می‌شنویم صرفا هیاهوی رسانه‌ای و صرف اظهار نظر است و هرگز به اقدام عملی منجر نخواهد شد.
مشاور رسانه‌ای بارزانی گفت: اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و تهدیداتش درباره به قحطی کشاندن کردها تنها اظهارات رسانه‌ای و تبلیغات است.
وی درباره اوضاع داخلی عراق هم گفت: نظام کنونی عراق طایفه‌ای و عقب مانده است و موجب مشکلات زیادی برای کشور و مردم شده است. نتایج همه پرسی آنچه را مردم کردستان می‌خواهند منعکس خواهد کرد.
کفاح محمود گفت: مردم کردستان جزو جهان عرب نیستند اما احتمالا در برخی مسائل با آن‌ها مشارکت داشته باشند.
اقلیم کردستان عراق با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی روز دوشنبه همه پرسی استقلال Esteghlal را برگزار کرد و براساس نتایج اولیه بیش از 90 درصد مردم رأی موافق داده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 310577 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟