یک رهبر کرد عراق پیشنهاد قدرت‌های جهان به بارزانی را فاش کرد

رکنا سیاسی: روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت؛ محمد حاجی محمود، دبیر حزب سوسیال اقلیم کردستان عراق گفت: برت مک گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش ISIS و سفیران و نماینده سازمان ملل پیشنهاد داده‌اند که همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق برای دو سال به تأخیر بیفتد تا نشستی در سازمان ملل درباره پرونده عراق و همه‌پرسیاستقلال Esteghlal برگزار شود و به این ترتیب این طرف‌ها بتوانند مشکل بین بغداد و اربیل را حل کنند.
وی افزود: برت مک‌گورک این پیشنهاد را به تازگی به بارزانی داده‌ و گفته‌اند در صورت مخالفتش اقلیم باید تبعات آن را بپذیرد.
این مقام کرد ادامه داد: در نشست سازمان ملل پرونده عراق از جمله مساله همه‌پرسی و اقلیم کردستان عراق بررسی خواهد شد و این سه کشور و سازمان ملل تلاش خواهند کرد برای مشکلات بغداد و اقلیم چاره‌ای بیندیشند.
محمود گفت: در حقیقت آن‌ها هیچ چیز ملموسی ارائه نکرده‌اند و جواب مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق این است که باید جایگزینی قوی‌تر از همه‌پرسی باشد و این موضوع با احزاب کرد دیگر برای اتخاذ تصمیم جمعی بررسی خواهد شد.
وی افزود: اگر جدی باشند باید این موضوع در سازمان ملل مطرح شود و موعد همه پرسی نیز مشخص شود همانطور که درباره کشورهای دیگری مثل سودان جنوبی، تیمور شرقی و جبل الاسود (مونته نگرو ) رخ داد. اگر موعد همه‌پرسی را مشخص کردند و سازمان ملل قطعنامه‌ای در این باره صادر کرد در آن زمان رهبری اقلیم کردستان این موضوع را بررسی خواهد کرد.
محمود درباره نگرانی‌ها درخصوص وقوع جنگ در کرکوک بین پیشمرگ‌ها و حشد شعبی گفت: برداشت ما از قصد و نیت عراقی‌ها این است که بعد از پایان جنگ با داعش برای سیطره بر مناطق مورد مناقشه مثل کرکوک، خانقین و سنجار تلاش خواهند کرد.
وی درباره پیامدهای همه پرسی و امکان درگیری میان این اقلیم و ایران و ترکیه گفت: ترکیه و ایران تاکنون هیچ کاری نکرده‌اند و من بعید می‌دانم مرزهایشان را ببندند چراکه منافع بزرگی در اقلیم کردستان دارند.
قرار است همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق ۲۵ سپتامبر برگزار شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 306518 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟