خبرنگار فرانسوی محبوس در ترکیه آزاد شد

رکنا سیاسی: به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اخبار پس از آن منتشر شد که ژان ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه را برای آزاد کردن "لوپ بورو"، دانشجوی ۲۷ ساله خبرنگاری در دیداری از آنکارا تحت فشار گذاشت.

وکیل بورو گفت: "با خوشحالی اعلام می‌کنیم که او آزاد شد."

امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه پیشتر به دنبال آن بود تا آزادی Freedom این خبرنگار را طی تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، قطعی کند.

بورو، که یک دانشجوی خبرنگاری است و با شبکه TV۵ فرانسه نیز همکاری کرده است، اواخر ماه ژوئیه در مرز هابور در قسمت جنوب شرقی استان شرناک در مرز عراق و ترکیه دستگیر شد.

وی به عضویت در گروه "یگان‌های مدافع خلق کرد" (ypg)، که آنکارا آن را گروهی تروریستی می‌داند، متهم شد.

با این حال واشنگتن این گروه را اصلی‌ترین نیرو در صحنه مبارزات علیه داعش ISIS در سوریه می‌داند.

دستگیری این خبرنگار پس از دستگیری خبرنگاران خارجی در پی سرکوب‌های گسترده پس از کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه، هشدارها درباره آزادی مطبوعات در این کشور را شدت بخشید.

ترکیه در تازه‌ترین لیست آزادی مطبوعات در جهان که توسط خبرنگاران بدون مرز تهیه می‌شود، در جایگاه ۱۵۵ و پس از بلاروس و جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد.

آنکارا همچنین در ماه ژوئیه ماتیاس دپاردون، عکاس خبری را که به مدت یک ماه به اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی در ترکیه زندانی Prisoner بود، آزاد کرد و به کشورش بازگرداند. این عکاس نیز در مناطق ناآرام جنوب شرقی ترکیه دستگیر شده بود.

پیش‌بینی می‌شود بورو نیز به کشورش بازگردانده شود.

دنیز یوجل، خبرنگار روزنامه آلمانی "دی ولت" نیز در ماه فوریه دستگیر شده بود و شخصا از طرف اردوغان به "عامل ترور Assassination بودن" محکوم شد.

به گفته وبسایت آزادی مطبوعات P۲۴، ۱۷۱ خبرنگار در ترکیه پشت میله‌های زندان Prison هستند که بیشتر آنان در شرایط اضطراری وضع شده پس از کودتای نافرجام سال گذشته دستگیر شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 306287 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟