مقامات آمریکایی حمله مرموز به 2 دیپلمات دیگر در کوبا را تایید کردند

رکنا سیاسی: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دو آمریکایی دیگر به نظر می‌رسد قبلا هدف این حمله عجیب قرار گرفته باشند اما به تازگی اعلام شده‌اند و وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که به تازگی رویدادی مشابه از آخرین مورد که در اواخر اوت سال جاری میلادی رخ داد، گزارش نشده است.
همچنین احتمال افزایش موارد مشابه وجود دارد. هیثر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که دولت واشنگتن به ارزیابی پرسنل آمریکایی ادامه می‌دهد.
دولت واشنگتن گفته است که این شهروندان آمریکایی اعضای هیات‌های دیپلماتیک این کشور هستند. مقام‌های این کشور پیشتر گفته بودند که این رخدادها که به نظر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا "حملات علیه سلامت" کارمندان دیپلمات آمریکایی است، بر دیپلمات‌ها و خانواده آنها در سفارت ایالات متحده در هاوانا اثر گذاشته است.
دولت آمریکا نگفته که آسیب این دو فرد جدید چقدر جدی است اما وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بهترین درمان و مراقبت‌ها را برای آنها در پیش می‌گیرد.
اتحادیه مربوط به دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا گفته است که آسیب خفیف مغزی در میان تشخیص‌هایی که برای برخی از دیپلمات‌های قربانی این حملات مرموز داده شده، دیده می‌شود.
انجمن خدمات خارجی آمریکا نیز اعلام کرده که کم شنوایی در میان برخی از تشخیص‌ها گزارش شده و همچنین علائمی نظیر تورم مغزی، سردردهای شدید، از دست رفتن تعادل و نقص‌های ادراکی نیز در برخی از موارد اعلام شده است.
دولت آمریکا هنوز نتوانسته علت اصلی بروز این علائم را در میان دیپلمات‌هایش بیابد و بفهمد که علت این علائم چیست که از پاییز 2016 آغاز شده است. آمریکا آنها را غیرقابل توضیح و عجیب اعلام کرده است.
از آنجاکه این علائم عجیب و غریب به وجود آمده، دولت آمریکا به دیپلمات‌هایش گفته هر احساس فیزیکی عجیبی را که داشتند، گزارش دهند. البته هنوز مشخص نیست که آیا برخی از این علائم که به این حملات منجر شده واقعی باشند یا خیر.
دولت آمریکا از متهم کردن دولت هاوانا به خاطر بروز این مشکلات برای شهروندانش امتناع کرده است با این حال واشنگتن دو تن از دیپلمات‌های کوبا را اخراج کرده و تاکید دارد که این اقدام در اعتراض به ناکامی دولت کوبا در تامین امنیت برای دیپلمات‌های آمریکایی در خاک کوبا بوده نه برنامه‌ریزی برای انجام این حملات مرموز علیه شهروندان و دیپلمات‌های آمریکایی.
بازرسان آمریکایی در حال جستجو برای یافتن وسیله‌ای هستند که می‌تواند به سلامت دیپلمات‌های این کشور در کوبا آسیب رسانده باشد چرا که گمان دارند این حملات در داخل منازل آنها در هاوانا صورت گرفته باشد اما مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که تاکنون وسیله‌ای نیافته‌اند.
رسانه‌های غربی این گمان را مطرح کرده‌اند که شاید دستگاه‌های صوتی در نزدیکی سفارت‌خانه و اقامت‌گاه‌های دیپلمات‌های آمریکا نصب شده بود که امواج مافوق صوت آنها برای گوش انسان قابل‌شنیدن نیست اما می‌توانند سبب ناشنوایی شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 305022 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟