تاخیر در نشست سران آفریقا و اسرائیل با اعمال فشار فلسطین

رکنا سیاسی: به نقل از روسیا الیوم، فوره گناسینگبه، رئیس جمهور توگو در پی اعمال فشارهای فلسطینی و عربی به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ابلاغ کرد، اجلاس سران آفریقایی اسرائیلی را که قرار بود اواخر اکتبر برگزار شود، به زمان دیگری موکول کند.
قرار بود نشست توسعه و امنیت سران آفریقا- اسرائیل در اکتبر آتی در توگو با مشارکت تعدادی از مقامات آفریقایی برگزار ‌شود.
امانوئل نخشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد، بنا به درخواست رئیس جمهور توگو و پس از مشورت با نتانیاهو برگزاری اجلاس به تاخیر افتاد.
نخشون دلیل این تاخیر را عنوان نکرد و تنها به این امر اکتفا کرد که رئیس جمهور توگو تاکید دارد که باید اقدامات مقدماتی گسترده برای تضمین موفقیت این نشست انجام شود.
وی تصریح کرد، رایزنی‌ها میان اسرائیل و کشورهای آفریقایی در خصوص تقویت روابط در آینده نزدیک برای تضمین موفقیت کامل سران اجرا می‌شود.
همچنین تل‌آویو با توجیه لغو نشست سران با اتفاقات و بی‌ثباتی در کشور میزبان(توگو)، بر تمایل خود نسبت به تقویت همکاری همه جانبه با کشورهای آفریقایی تاکید کرد. اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد دلیل آن اعمال فشارهای تشکیلات خودگردان فلسطین و تعدادی از کشورهای عربی برای لغو آن است.
در این راستا، وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد، فشارهای فلسطین در به تاخیر انداختن نشست سران آفریقا – اسرائیل به بار نشست که هدف از این نشست \"نفوذ اسرائیل در قاره آفریقاست \" و تحمیلی که تنها قیمومیت اسرائیل بر آفریقا نیست بلکه وابستگی آفریقا به تکنولوژی و دانش اسرائیلی است.
وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه افزود، با تعدادی از کشورهای عربی در هماهنگی دوجانبه و گروهی عربی برای تسلط بر همه امکانات موجود در مقابله با جزر و مد اسرائیل و گسترش آن در آفریقا توافق کرده است تا جایی که علاوه بر سازمان همکاری اسلامی و دیگر سازمان‌های عربی منطقه‌ای مربوطه از جمله اتحادیه پارلمان عربی، اتحادیه عرب نیز تعدادی از تصمیمات با هدف مقابله با سران آفریقا اسرائیل و ناکام ساختن آن اتخاذ کرده‌اند.
مصطفی برغوثی، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین نیز گفت: تاخیر در برگزاری نشست سران اسرائیل – آفریقا پیروزی فلسطین و کمپین تحریم این نشست و شکست دیپلماسی اسرائیل و نتانیاهو است.
وی بر ضرورت ادامه تلاش‌ها برای لغو کامل آن و مقابله با تلاش‌های عادی‌سازی روابط اسرائیل در آفریقا و جهان عرب تاکید کرد.
مصر، مراکش، الجزایر، نیجریه، و دیگر کشورهای اسلامی مخالف نفوذ اسرائیل به قاره آفریقا هستند.
رشق: لغو اجلاس توگو یک پیروزی برای حامیان مساله فلسطین است
عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی \"حماس\" اعلام کرد که لغو اجلاس آفریقایی ـ اسرائیلی در توگو یک پیروزی برای حامیان مساله فلسطین است که تلاش‌های زیادی را در کشورهای مختلف برای مقابله با نفوذ مشکوک رژیم صهیونیستی در قاره آفریقا انجام دادند.
عزت رشق طی یادداشتی در صفحه توئیتر خود خاطرنشان کرد که لغو اجلاس توگو یک پیروزی برای مبارزات آفریقایی‌ها علیه تمامی رژیم‌های ظالم، نژاد پرست، فاشیست و آپارتایدی است که رژیم صهیونیستی نماد کامل آنهاست.
رشق تاکید کرده است که تعویق (یا لغو) اجلاس توگو که از آن به عنوان بزرگترین اجلاس در زمینه روابط رژیم صهیونیستی و آفریقا یاد می‌شد، پیروزی برای تمامی حامیان ارزش‌های انسانی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 304421 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟