تأکید آلمان و روسیه بر حل دیپلماتیک بحران کره‌شمالی

رکنا سیاسی: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این مکالمه تاکید کرده‌اند که این بحران تنها از راه دیپلماتیک و با گفت‌وگوی سیاسی قابل‌حل است.
به گفته سخنگوی دولت آلمان، مرکل در این گفت‌وگوی تلفنی از تلاش‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی حمایت کرده است.
رئیس‌جمهوری روسیه بدون اظهارنظری درباره تحریم‌های جدید، از بی‌توجهی کره‌شمالی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرده است.
پیش‌تر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته بود که برنامه اتمی کره شمالی یک تهدید جهانی و نیازمند یک واکنش جهانی است.
وی گفت: من در مورد این‌که آیا ماده پنج در چنین وضعیتی به کار گرفته خواهد شد یا نه قصد گمانه‌زنی ندارم. حرفی که می‌توانم بزنم این است که ما کاملا بر چگونگی کمک به یافتن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این مناقشه و فشار بر کره‌شمالی برای متوقف‌کردن برنامه‌های موشکی و اتمی‌اش متمرکز هستیم.
او از کره شمالی خواست از توسعه سلاح‌های اتمی دست بردارد و آن را نقض فاحش قطعنامه‌های شورای امنیت و تهدیدی علیه صلح و ثبات بین‌المللی خواند.
ناتو قبلا آزمایش‌های موشکی و اتمی کره‌شمالی را محکوم کرده اما به عنوان یک ائتلاف نظامی مستقیما در فعالیت‌های دیپلماتیک برای حل آن نقش ندارد.
همزمان اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد چگونگی رسیدگی به این بحران در پی تازه‌ترین آزمایش موشکی کره شمالی از روی ژاپن اختلاف نظر دارند.
آمریکا متن قطع‌نامه‌ای را برای افزایش تحریم‌ها آماده کرده که بر اساس آن آخرین منابع درآمد پیونگ‌یانگ قطع شود و هم‌چنین واردات نفتی این کشور ممنوع می‌شود.
با این حال روسیه نسبت به تحریم‌های بیشتر ابراز تردید و اعلام کرد، تحریم‌های جاری هم تاثیر کمی داشته‌اند.
در همین حال، مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس در گفت‌وگو با بی.بی.سی اظهار کرد، آمریکا حق دارد از سایر اعضای سازمان ملل بخواهد به دفاع از سرزمین‌هایش کمک کند اما کار نباید به آنجا برسد.
او گفت: باید به هر قیمتی شده از بدل‌شدن این بحران به یک مناقشه نظامی جلوگیری کنیم. به همین دلیل ما در سازمان ملل سخت تلاش می‌کنیم قطع‌نامه بهتری تصویب کنیم و تحریم‌های جاری را اعمال کنیم. ما مشغول بررسی تحریم‌ها در سراسر اتحادیه اروپا هستیم و البته سعی داریم چین را قانع کنیم همسایه‌اش را مهار کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 304285 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟